Kurs: Visokoškolsko obrazovanje (master)
U okviru predmeta: Visokoškolsko obrazovanje
Predavači

dr Biljana Bodroški-Spariosu, vanredni profesor

dr Mirjana Senić Ružić, docent

izborni kurs
Broj bodova: 7.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Svrha, organizacija i participacija u visokoškolskom obrazovanju; Visokoškolsko obrazovanje – ekonomski aspekt (uloga tržišta, finansiranje visokoškolskog obrazovanja, komercijalizacija). Visokoškolsko obrazovanje i društvo (akademska sloboda, autonomija i odgovornost). Reforma i kvalitet visokoškolskog obrazovanja (Bolonja proces, različiti pristupi osiguranju kvaliteta, karakteristike najbolje rangiranih svetskih univerziteta) Praktična nastava: Diskusije o različitim aktuelnim pitanjima politike i prakse visokoškolskog obrazovanja. Studentska izlaganja na času o određenim problemima visokoškolskog obrazovanja. Prezentacija seminarskog rada ili izveštaja o obavljenom istraživanju o pojedinim pitanjima visokoškolskog obrazovanja – samostalno ili u timu.
Cilj izučavanja kursa: Sticanje znanja o različitim sistemima i modelima organizacije VŠO. Razvijanje sposobnosti kritičke analize i postavljanja diskusije o savremenom VŠO u odgovorajući kontekst. Razvijanje sposobnosti istraživačkog rada.
App.preduslovi_za_polaganje: Nema posebnih uslova.
Oblici nastave: Predavanja, vežbe, diskusije, individualni i timski rad, prezentacije, individualne konsultacije.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Uvodno predavanje
Uvodno predavanje o ključnim pojmovima, temama i problemima iz oblasti VŠO.
1. nedelja
vežbe - Upoznavanje sa programom
Detaljno upoznavanje sa programom, sadržajem i načinom rada, literaturom, predispitnim obavezama. Razgovor o programu i predlozi studenata.
2. nedelja
predavanje - Diversifikacija misija i organizacionih oblika VŠO
2. nedelja
vežbe - Izjava o misiji različitih institucija VŠO (komparativna analiza)
3. nedelja
predavanje - Od elitnog ka masovnom VŠO
3. nedelja
vežbe - Analiza relevantnih izveštaja o broju upisanih i diplomiranih studenata
4. nedelja
predavanje - Visokoškolsko obrazovanje kao javno i/ili privatno dobro
4. nedelja
vežbe - Analiza problema (ne)rivaliteta i (ne)isključivosti u visokoškolskom obrazovanju
Razgovor o odnosu privatne i društvene koristi od visokoškolskog obrazovanja
5. nedelja
predavanje - Visokoškolsko obrazovanje i tržište
5. nedelja
vežbe - VŠ ustanove kao preduzeća na tržištu obrazovnih usluga – pedagoške implikacije
Diskusija pro at contra na temu: Da li visokoškolsko obrazovanje može biti roba?
6. nedelja
predavanje - Nesavršenost tržišta i uloga države u VŠO
6. nedelja
vežbe - Problem nesavršene konkurencije, eksternih efekata i asimetričnih informacija
7. nedelja
predavanje - Finansiranje visokoškolskog obrazovanja
7. nedelja
vežbe - Komparativni prikaz različitih modela finansiranja visokoškolskog obrazovanja
Primer: anglo-saksonski nasuprot nordijskom modelu. Privatni i javni izvori finansiranja.
8. nedelja
predavanje - Akademska sloboda i institucionalna autonomija univerziteta
8. nedelja
vežbe - Akademska sloboda profesora i studenata u nastavi i istraživanjima
Diskusija na temu istorijskog, filozofskog, društvenog i pedagoškog obrazloženja potrebe za akademskom slobodom profesora i studenata.
9. nedelja
predavanje - Naučna istraživanja na univerzitetima
9. nedelja
vežbe - Karakteristike naučnih istraživanja na univerzitetima
Odnos fundamentalnih i primenjenih istraživanja na univerzitetu. Povezanost nastave i istraživanja. Komercijalizacija istraživanja.
10. nedelja
predavanje - Komercijalizacija i različiti oblici VŠO
10. nedelja
vežbe - Komercijalizacija i promena identiteta univerzitetskog obrazovanja
11. nedelja
predavanje - Sistem osiguranja kvaliteta visokoškolskog obrazovanja
11. nedelja
vežbe - Različiti pristupi osiguranju kvaliteta VŠO - kritička analiza
Dometi tehnokratskog pristupa proučavanju kvaliteta visokoškolskog obrazovanja. Alternativne mogućnosti.
12. nedelja
predavanje - Bolonja proces
12. nedelja
vežbe - Bolonja proces i implementacija u Srbiji
Analiza odgovarajućih dokumenata, izveštaja, zakona, strategija, istraživanja i drugih relevantnih izvora za analizu ciljeva i dosadašnjih ishoda Bolonja procesa u EU i Srbiji.
13. nedelja
predavanje - Karakteristike najbolje rangiranih svetskih univerziteta
13. nedelja
vežbe - Prvih deset - zašto su na vrhu liste?
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Altbach, Ph, Reisberg, L. and L. E. Rumbley (2009), Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution, UNESCO.
Brown, R. (2011), Markets and Non-Markets (6-19), in: Roger Brown (Ed.), Higher Education and the Market, Routledge: London and New York.
EACEA (2011), Modernisation of Higher Education in Europe: Funding and the Social Dimension, Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, Brussels: P9 Eurydice
Olsen, J. P. (2007), The Institutional Dynamics of the European University, (25-53) in: Peter Maassen and Johan P. Olsen (Eds.), University Dinamics and European Integration, Dordrecht: Springer.
Tilak, J. B. G. (2008), Higher education: a public good or a commodity for trade? Prospects, UNESCO, No. 38, 449-466.
Bodroški Spariosu B. (2011), Svrha univerzitetskog obrazovanja sa stanovišta humboltovskih neohumanističkih vrednosti, Nastava i vaspitanje, 4, LX, 549-564.
Bodroški Spariosu B. (2012), Komercijalizacija visokoškolskog obrazovanja i različiti pristupi osiguranju kvaliteta, Nastava i vaspitanje, 4, LXI, 645-661.
Bodroški Spariosu, B. (2012), Komercijalizacija i različiti oblici visokoškolskog obrazovanja, Andragoške studije, 2, 59-69.
Bok, D. Univerzitet na tržištu, Beograd: Clio
Opsta dopunska Literatura
Brown, R. (2011), The march of the market, (11-24) in: M.Molesworth, R. Scullion & E. Nixon (Eds). The Marketisation of Higher Education and the Student as Consumer, Routledge: London
Cole, J. R. (2009), The Great American University, New York: PublicAffairs
Despotović, M. (2011), The Interpretation and Implementation of the Bologna process in Serbia, European Education, vol. 43, br. 3, 43–55.
Kinser, K. & Levy, D. C. (2005), The for-profit sector: US. Patterns and International Echoes in Higher Education, PROPHE Working Papers No. 5, New York
Maassen P. & Olsen J.P. (Eds.), (2007), University Dinamics and European Integration, Dordrecht: Springer. (3-22)
Tilak, J. B. G. (2008), Higher Education Between the State and the Market, Prospects, UNESCO, No. 38, 449-466.
Trow, M. (1974), Elite, Higher Education: An Endangered Species? Minerva, 355-376.