Kurs: Visokoškolsko obrazovanje (master) U okviru predmeta: Visokoškolsko obrazovanje Predavači dr Biljana Bodroški-Spariosu, vanredni profesor dr Mirjana Senić Ružić, docent izborni kurs Broj bodova: 7.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava:
Svrha, organizacija i participacija u visokoškolskom obrazovanju; Visokoškolsko obrazovanje – ekonomski aspekt (uloga tržišta, finansiranje visokoškolskog obrazovanja, komercijalizacija). Visokoškolsko obrazovanje i društvo (akademska sloboda, autonomija i odgovornost). Reforma i kvalitet visokoškolskog obrazovanja (Bolonja proces, različiti pristupi osiguranju kvaliteta, karakteristike najbolje rangiranih svetskih univerziteta)
Praktična nastava:
Diskusije o različitim aktuelnim pitanjima politike i prakse visokoškolskog obrazovanja. Studentska izlaganja na času o određenim problemima visokoškolskog obrazovanja. Prezentacija seminarskog rada ili izveštaja o obavljenom istraživanju o pojedinim pitanjima visokoškolskog obrazovanja – samostalno ili u timu.
Cilj izučavanja kursa: Sticanje znanja o različitim sistemima i modelima organizacije VŠO.
Razvijanje sposobnosti kritičke analize i postavljanja diskusije o savremenom VŠO u odgovorajući kontekst.
Razvijanje sposobnosti istraživačkog rada. App.preduslovi_za_polaganje: Nema posebnih uslova. Oblici nastave:
Predavanja, vežbe, diskusije, individualni i timski rad, prezentacije, individualne konsultacije. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Uvodno predavanje Uvodno predavanje o ključnim pojmovima, temama i problemima iz oblasti VŠO. 1. nedelja vežbe - Upoznavanje sa programom Detaljno upoznavanje sa programom, sadržajem i načinom rada, literaturom, predispitnim obavezama. Razgovor o programu i predlozi studenata. 2. nedelja predavanje - Diversifikacija misija i organizacionih oblika VŠO 2. nedelja vežbe - Izjava o misiji različitih institucija VŠO (komparativna analiza) 3. nedelja predavanje - Od elitnog ka masovnom VŠO 3. nedelja vežbe - Analiza relevantnih izveštaja o broju upisanih i diplomiranih studenata 4. nedelja predavanje - Visokoškolsko obrazovanje kao javno i/ili privatno dobro 4. nedelja vežbe - Analiza problema (ne)rivaliteta i (ne)isključivosti u visokoškolskom obrazovanju Razgovor o odnosu privatne i društvene koristi od visokoškolskog obrazovanja 5. nedelja predavanje - Visokoškolsko obrazovanje i tržište 5. nedelja vežbe - VŠ ustanove kao preduzeća na tržištu obrazovnih usluga – pedagoške implikacije Diskusija pro at contra na temu: Da li visokoškolsko obrazovanje može biti roba? 6. nedelja predavanje - Nesavršenost tržišta i uloga države u VŠO 6. nedelja vežbe - Problem nesavršene konkurencije, eksternih efekata i asimetričnih informacija 7. nedelja predavanje - Finansiranje visokoškolskog obrazovanja 7. nedelja vežbe - Komparativni prikaz različitih modela finansiranja visokoškolskog obrazovanja Primer: anglo-saksonski nasuprot nordijskom modelu. Privatni i javni izvori finansiranja. 8. nedelja predavanje - Akademska sloboda i institucionalna autonomija univerziteta 8. nedelja vežbe - Akademska sloboda profesora i studenata u nastavi i istraživanjima Diskusija na temu istorijskog, filozofskog, društvenog i pedagoškog obrazloženja potrebe za akademskom slobodom profesora i studenata. 9. nedelja predavanje - Naučna istraživanja na univerzitetima 9. nedelja vežbe - Karakteristike naučnih istraživanja na univerzitetima Odnos fundamentalnih i primenjenih istraživanja na univerzitetu. Povezanost nastave i istraživanja. Komercijalizacija istraživanja. 10. nedelja predavanje - Komercijalizacija i različiti oblici VŠO 10. nedelja vežbe - Komercijalizacija i promena identiteta univerzitetskog obrazovanja 11. nedelja predavanje - Sistem osiguranja kvaliteta visokoškolskog obrazovanja 11. nedelja vežbe - Različiti pristupi osiguranju kvaliteta VŠO - kritička analiza Dometi tehnokratskog pristupa proučavanju kvaliteta visokoškolskog obrazovanja. Alternativne mogućnosti. 12. nedelja predavanje - Bolonja proces 12. nedelja vežbe - Bolonja proces i implementacija u Srbiji Analiza odgovarajućih dokumenata, izveštaja, zakona, strategija, istraživanja i drugih relevantnih izvora za analizu ciljeva i dosadašnjih ishoda Bolonja procesa u EU i Srbiji. 13. nedelja predavanje - Karakteristike najbolje rangiranih svetskih univerziteta 13. nedelja vežbe - Prvih deset - zašto su na vrhu liste?
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Altbach, Ph, Reisberg, L. and L. E. Rumbley (2009), Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution, UNESCO.
Brown, R. (2011), Markets and Non-Markets (6-19), in: Roger Brown (Ed.), Higher Education and the Market, Routledge: London and New York.
EACEA (2011), Modernisation of Higher Education in Europe: Funding and the Social Dimension, Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, Brussels: P9 Eurydice
Olsen, J. P. (2007), The Institutional Dynamics of the European University, (25-53) in: Peter Maassen and Johan P. Olsen (Eds.), University Dinamics and European Integration, Dordrecht: Springer.
Tilak, J. B. G. (2008), Higher education: a public good or a commodity for trade? Prospects, UNESCO, No. 38, 449-466. Bodroški Spariosu B. (2011), Svrha univerzitetskog obrazovanja sa stanovišta humboltovskih neohumanističkih vrednosti, Nastava i vaspitanje, 4, LX, 549-564.
Bodroški Spariosu B. (2012), Komercijalizacija visokoškolskog obrazovanja i različiti pristupi osiguranju kvaliteta, Nastava i vaspitanje, 4, LXI, 645-661.
Bodroški Spariosu, B. (2012), Komercijalizacija i različiti oblici visokoškolskog obrazovanja, Andragoške studije, 2, 59-69.
Bok, D. Univerzitet na tržištu, Beograd: Clio Opsta dopunska Literatura Brown, R. (2011), The march of the market, (11-24) in: M.Molesworth, R. Scullion
& E. Nixon (Eds). The Marketisation of Higher Education and the Student as Consumer, Routledge: London Cole, J. R. (2009), The Great American University, New York: PublicAffairs Despotović, M. (2011), The Interpretation and Implementation of the Bologna process in
Serbia, European Education, vol. 43, br. 3, 43–55.
Kinser, K. & Levy, D. C. (2005), The for-profit sector: US. Patterns and International Echoes in Higher Education, PROPHE Working Papers No. 5, New York
Maassen P. & Olsen J.P. (Eds.), (2007), University Dinamics and European Integration,
Dordrecht: Springer. (3-22)
Tilak, J. B. G. (2008), Higher Education Between the State and the Market, Prospects, UNESCO, No. 38, 449-466.
Trow, M. (1974), Elite, Higher Education: An Endangered Species? Minerva, 355-376. |