Kurs: Upravljanje u obrazovanju (master)
U okviru predmeta: Upravljanje u obrazovanju
Predavači

dr Emina Hebib, redovni profesor

dr Mirjana Senić Ružić, docent

izborni kurs
Broj bodova: 7.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Značaj, funkcija i priroda procesa upravljanja u oblasti obrazovanja. Strukturalne komponente sistema upravljanja, vrste i nivoi upravljanja u oblasti školskog obrazovanja. Upravljanje školskim sistemom i rukovođenje radom škole. Važnost i pretpostavke izgradnje i implementacije funkcionalne obrazovne politike. Razvoj i reforma škole i školskog sistema kao pretpostavka i pokazatelj efikasnog upravljanja u oblasti školskog obrazovanja. Praktična nastava: Istraživački rada studenata sa ciljem upoznavanja sa iskustvima praktičara u obavljanju upravnih i rukovodećih funkcija; tematske posete državnim upravnim organima i stručnim institucijama u oblasti obrazovanja sa ciljem upoznavanja sa njihovom nadležnošću i delokrugom rada.
Cilj izučavanja kursa: Sticanje znanja o funkciji i prirodi procesa upravljanja u oblasti školskog obrazovanja; osposobljavanje studenata za kritičko sagledavanje pitanja u oblasti upravljanja školskim sistemom i rukovođenja radom škole.
App.preduslovi_za_polaganje: Za pohađanje predmetnog programa nisu predviđeni posebni uslovi.
Oblici nastave: Predavanja, individualni i grupni rad; istraživački rad studenata; samostalni rad studenata na proučavanju literature i drugih izvora podataka.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Predstavljanje predmetnog programa.
2. nedelja
predavanje - Značaj, funkcija i priroda procesa upravljanja u oblasti obrazovanja.
3. nedelja
predavanje - Vrste upravljanja u oblasti škoslkog obrazovanja.
4. nedelja
vežbe - Struktura upravnih i rukovodećih organa u školskom sistemu Srbije.
5. nedelja
vežbe - Procedura donošenja zakonskih dokumenata u oblasti obrazovanja.
6. nedelja
predavanje - Upravljanje u uslovima decentralizacije u oblasti obrazovanja.
7. nedelja
predavanje - Autonomija škole i profesionalna autonomija nastavnika.
8. nedelja
vežbe - Priprema za realizaciju istraživačko-praktičnog rada studenata u školi.
9. nedelja
vežbe - Prezentacija rezultata istraživačko-praktičnog rada studenata u školi.
10. nedelja
predavanje - Pretpostavke izgradnje i implementacije funkcionalne obrazovne politike.
11. nedelja
predavanje - Razvoj i reforma škole i školskog sistema kao funkcija upravljanja u obrazovanju.
12. nedelja
predavanje - Izgradnja kapaciteta za upravljanje u obrazovanju.
13. nedelja
praksa - Poseta ministarstvu nadležnom za oblast obrazovanja.
14. nedelja
praksa - Poseta stručnim institucijama za unapređivanje i vrednovanje kvaliteta obrazovanja.
15. nedelja
- - Evaluacija obavljenih aktivnosti; priprema za ispit.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Levels of Autonomy and Responsibility of Teachers in Europe (2008), Brussels: Eurydice.
School Autonomy in Europe: Policies and Measures (2007), Brussels: Eurydice.
Yukl, G. (2008). Rukovođenje u organizacijama – teorijske spoznaje, pojmovi, praktične smjernice. Zagreb: Naklada Slap. (str. 1-23; 81-115; 179-213)
Hebib, E. (2013): Kako razvijati školu - razvojni i reformski procesi u oblasti školskog obrazovanja, Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta. (str. 19-73)
Čizmić, S. i dr. (1995): Psihologija i menadžment, Beograd: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta. (str. 17-38; 39-54)
Opsta dopunska Literatura
Barrera-Osorio, F.; Fasih, T. & A. Patrinos (2009): Decentralization Decision-Making in Schools (The Theory and Evidence on School-Based Management), Washington: The World Bank. (str. 15-37)
Gammage, D. (2009). Managing School Change: Continuous Improvement Based on a Shared Vision and a Strategic Plan. In J. Zajda & D. Gammage (Eds.), Decentralisation, School-Based Management and Quality (pp. 102-123). London and New York: Springer.
Pont, B., Nusche, D. & Moorman, H. (2008). Improving School Leadership: Policy and Practice. Paris: OECD. (15-68)