Kurs: Upravljanje u obrazovanju (master) U okviru predmeta: Upravljanje u obrazovanju Predavači dr Emina Hebib, redovni profesor dr Mirjana Senić Ružić, docent izborni kurs Broj bodova: 7.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava:
Značaj, funkcija i priroda procesa upravljanja u oblasti obrazovanja.
Strukturalne komponente sistema upravljanja, vrste i nivoi upravljanja u oblasti školskog obrazovanja. Upravljanje školskim sistemom i rukovođenje radom škole. Važnost i pretpostavke izgradnje i implementacije funkcionalne obrazovne politike. Razvoj i reforma škole i školskog sistema kao pretpostavka i pokazatelj efikasnog upravljanja u oblasti školskog obrazovanja.
Praktična nastava:
Istraživački rada studenata sa ciljem upoznavanja sa iskustvima praktičara u obavljanju upravnih i rukovodećih funkcija; tematske posete državnim upravnim organima i stručnim institucijama u oblasti obrazovanja sa ciljem upoznavanja sa njihovom nadležnošću i delokrugom rada. Cilj izučavanja kursa: Sticanje znanja o funkciji i prirodi procesa upravljanja u oblasti školskog obrazovanja; osposobljavanje studenata za kritičko sagledavanje pitanja u oblasti upravljanja školskim sistemom i rukovođenja radom škole. App.preduslovi_za_polaganje: Za pohađanje predmetnog programa nisu predviđeni posebni uslovi. Oblici nastave:
Predavanja, individualni i grupni rad; istraživački rad studenata; samostalni rad studenata na proučavanju literature i drugih izvora podataka. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Predstavljanje predmetnog programa. 2. nedelja predavanje - Značaj, funkcija i priroda procesa upravljanja u oblasti obrazovanja. 3. nedelja predavanje - Vrste upravljanja u oblasti škoslkog obrazovanja. 4. nedelja vežbe - Struktura upravnih i rukovodećih organa u školskom sistemu Srbije. 5. nedelja vežbe - Procedura donošenja zakonskih dokumenata u oblasti obrazovanja. 6. nedelja predavanje - Upravljanje u uslovima decentralizacije u oblasti obrazovanja. 7. nedelja predavanje - Autonomija škole i profesionalna autonomija nastavnika. 8. nedelja vežbe - Priprema za realizaciju istraživačko-praktičnog rada studenata u školi. 9. nedelja vežbe - Prezentacija rezultata istraživačko-praktičnog rada studenata u školi. 10. nedelja predavanje - Pretpostavke izgradnje i implementacije funkcionalne obrazovne politike. 11. nedelja predavanje - Razvoj i reforma škole i školskog sistema kao funkcija upravljanja u obrazovanju. 12. nedelja predavanje - Izgradnja kapaciteta za upravljanje u obrazovanju. 13. nedelja praksa - Poseta ministarstvu nadležnom za oblast obrazovanja. 14. nedelja praksa - Poseta stručnim institucijama za unapređivanje i vrednovanje kvaliteta obrazovanja. 15. nedelja - - Evaluacija obavljenih aktivnosti; priprema za ispit.
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Levels of Autonomy and Responsibility of Teachers in Europe (2008), Brussels: Eurydice.
School Autonomy in Europe: Policies and Measures (2007), Brussels: Eurydice.
Yukl, G. (2008). Rukovođenje u organizacijama – teorijske spoznaje, pojmovi, praktične smjernice. Zagreb: Naklada Slap. (str. 1-23; 81-115; 179-213)
Hebib, E. (2013): Kako razvijati školu - razvojni i reformski procesi u oblasti školskog obrazovanja, Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta. (str. 19-73) Čizmić, S. i dr. (1995): Psihologija i menadžment, Beograd: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta. (str. 17-38; 39-54) Opsta dopunska Literatura Barrera-Osorio, F.; Fasih, T. & A. Patrinos (2009): Decentralization Decision-Making in Schools (The Theory and Evidence on School-Based Management), Washington: The World Bank. (str. 15-37) Gammage, D. (2009). Managing School Change: Continuous Improvement Based on a Shared Vision and a Strategic Plan. In J. Zajda & D. Gammage (Eds.), Decentralisation, School-Based Management and Quality (pp. 102-123). London and New York: Springer. Pont, B., Nusche, D. & Moorman, H. (2008). Improving School Leadership: Policy and Practice. Paris: OECD. (15-68) |