Kurs: Jezik i obrazovanje (osn.) U okviru predmeta: Jezik i obrazovanje Predavači dr Milan Stančić, vanredni profesor dr Vladeta Milin, docent obavezni kurs Broj bodova: 5.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Jezik, misao, kultura i stvarnost. Jezik i upotreba jezika iz ugla različitih nauka i naučnih perspektiva. Govorni i pisani jezik. Ograničeni i razrađeni jezički kôd. Struktura i funkcije jezika u formalnom obrazovanju. Jezici škole (jezik časa, udžbenika, itd.). Pojam diskursa i pristupi analizi diskursa u obrazovanju. Shvatanja o prirodi procesa učenja govornog i pisanog jezika u predškolskom i školskom detinjstvu. Dečja jezička igra i podsticanje jezičkog stvaralaštva. Učenje pisanja i pisane aktivnosti u školi. Stilovi dečjeg pisanja.Razumevanje pismenosti iz perspektive Novih studija pismenosti. Koncepcijske orijentacije u školskom razvijanju pismenosti.
Praktična nastava: analiza jezika časa, udžbenika, učeničkih pisanih produkata (literarnih sastava). Cilj izučavanja kursa: Razumevanje funkcija i strukture jezika u obrazovanju i njihovog uticaja na karakteristike obrazovanja i obrazovne perspektive učenika; upoznavanje sa prirodom procesa učenja jezika u detinjstvu; osposobljavanje za istraživanje jezika u obrazovanju. App.preduslovi_za_polaganje: - Oblici nastave:
Predavanja sa diskusijom, analiza tekstova i dokumenata, mini-istraživanja, mentorski rad. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Jezik, misao i stvarnost Jezik, misao i stvarnost – Zašto je važno baviti se proučavanjem jezika iz pedagoške perspektive? 2. nedelja predavanje - Jezik i upotreba jezika iz perspektive različitih naučnih disciplina. Jezik i upotreba jezika iz ugla različitih nauka i naučnih perspektiva (Govorni i pisani jezik; Ograničeni i razrađeni jezički kod) 3. nedelja predavanje - Struktura i funkcije jezika u formalnom obrazovanju Različiti jezici škole; Jezik udžbenika; Socijalna, kognitivna, regulativna i ideološka funkcija jezika u školi. 4. nedelja predavanje - Diskurs i analiza diskursa u formalnom obrazovanju Višeznačnost pojma diskursa, Pristupi analizi diskursa u obrazovanju, Analiza jezika časa. 5. nedelja vežbe - Osmišljavanje mini-istraživanja jezika u obrazovanju Osmišljavanje mini-istraživanja načina shvatanja i upotrebe jezika u (formalnom) obrazovanju i prezentacija početnih ideja 6. nedelja - - Rad na odabranom istraživačkom problemu Rad na odabranom istraživačkom problemu 7. nedelja predavanje - Učenje jezika u detinjstvu Različite perspektive o učenju jezika; Univerzalnosti u spontanom učenju jezika; Dečja jezička igra kao način učenja jezika 8. nedelja vežbe - Prikaz i analiza sistema za podsticanje dečjeg jezičkog stvaralaštva 9. nedelja vežbe - Proces učenja pisanja u detinjstvu Pisanje kao psihološki i društveni proces; Faze razvoja pisanja tokom predškolskog i školskog detinjstva; Stilovi dečjeg pisanja; Pisane aktivnosti u školi i učeničko vlasništvo nad jezikom 10. nedelja predavanje - Shvatanja pismenosti Nove studije pismenosti. Koncepcijske orijentacije u školskom razvijanju pismenosti. 11. nedelja vežbe - Prezentacije istraživanja studenata i diskusija 12. nedelja vežbe - Prezentacije istraživanja studenata i diskusija 13. nedelja - - Sumiranje sadržaja studijskog predmeta i diskusija o izabranim temama
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Ber, V. (2001). Da li jezik utiče na način mišljenja; Šta je diskurs. U: Uvod u socijalni konstrukcionizam. Beograd: Zepter, str. 66-98. Kristal, D. (1996). Kembrička enciklopedija jezika. Nolit: Beograd, str. 248-255. Marjanović, A. i dr. (1990), Dečje jezičke igre, ZUNS, Beograd, str. 29-54. Mitrović, M. (2008). Neke karakteristike govornog i pisanog jezika. Pedagogija, br. 2, str. 183-191. Mitrović, M. (2010), Pismenost i obrazovanje: perspektiva Novih studija pismenosti, Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu, Beograd, str. 123-139, 150-159, 168-171. Mitrović, M. (2015). Moć analize jezika časa, Nastava i vaspitanje, vol. 64, br. 3, str. 421-436. Plut, D. (2003), Udžbenik kao kulturno-potporni sistem, ZUNS: Institut za psihologiju, Filozofski fakultet, Beograd str. 205-208, 227-235. Skutnab-Kangas, T. (1991), Bilingvizam, ZUNS, Beograd, str. 9-25, 51-60, 93-99. Štambak, M. (red.) (1986), Svako dete može da uči, ZUNS, Beograd, str. 29-41. Opsta dopunska Literatura Blenk, M. (1988), Razgovor u razredu: Zanemarena tematika teme, Predškolsko dete, 3. str. 133-138. Govor u predškolskoj ustanovi (1998), ZUNS, Beograd, str. 13-74. Marjanović, A. (1990). Dečje jezičke igre. ZUNS: Beograd, 93-173. |