Kurs: Jezik i obrazovanje (osn.)
U okviru predmeta: Jezik i obrazovanje
Predavači

dr Milan Stančić, vanredni profesor

dr Vladeta Milin, docent

obavezni kurs
Broj bodova: 5.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Jezik, misao, kultura i stvarnost. Jezik i upotreba jezika iz ugla različitih nauka i naučnih perspektiva. Govorni i pisani jezik. Ograničeni i razrađeni jezički kôd. Struktura i funkcije jezika u formalnom obrazovanju. Jezici škole (jezik časa, udžbenika, itd.). Pojam diskursa i pristupi analizi diskursa u obrazovanju. Shvatanja o prirodi procesa učenja govornog i pisanog jezika u predškolskom i školskom detinjstvu. Dečja jezička igra i podsticanje jezičkog stvaralaštva. Učenje pisanja i pisane aktivnosti u školi. Stilovi dečjeg pisanja.Razumevanje pismenosti iz perspektive Novih studija pismenosti. Koncepcijske orijentacije u školskom razvijanju pismenosti. Praktična nastava: analiza jezika časa, udžbenika, učeničkih pisanih produkata (literarnih sastava).
Cilj izučavanja kursa: Razumevanje funkcija i strukture jezika u obrazovanju i njihovog uticaja na karakteristike obrazovanja i obrazovne perspektive učenika; upoznavanje sa prirodom procesa učenja jezika u detinjstvu; osposobljavanje za istraživanje jezika u obrazovanju.
App.preduslovi_za_polaganje: -
Oblici nastave: Predavanja sa diskusijom, analiza tekstova i dokumenata, mini-istraživanja, mentorski rad.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Jezik, misao i stvarnost
Jezik, misao i stvarnost – Zašto je važno baviti se proučavanjem jezika iz pedagoške perspektive?
2. nedelja
predavanje - Jezik i upotreba jezika iz perspektive različitih naučnih disciplina.
Jezik i upotreba jezika iz ugla različitih nauka i naučnih perspektiva (Govorni i pisani jezik; Ograničeni i razrađeni jezički kod)
3. nedelja
predavanje - Struktura i funkcije jezika u formalnom obrazovanju
Različiti jezici škole; Jezik udžbenika; Socijalna, kognitivna, regulativna i ideološka funkcija jezika u školi.
4. nedelja
predavanje - Diskurs i analiza diskursa u formalnom obrazovanju
Višeznačnost pojma diskursa, Pristupi analizi diskursa u obrazovanju, Analiza jezika časa.
5. nedelja
vežbe - Osmišljavanje mini-istraživanja jezika u obrazovanju
Osmišljavanje mini-istraživanja načina shvatanja i upotrebe jezika u (formalnom) obrazovanju i prezentacija početnih ideja
6. nedelja
- - Rad na odabranom istraživačkom problemu
Rad na odabranom istraživačkom problemu
7. nedelja
predavanje - Učenje jezika u detinjstvu
Različite perspektive o učenju jezika; Univerzalnosti u spontanom učenju jezika; Dečja jezička igra kao način učenja jezika
8. nedelja
vežbe - Prikaz i analiza sistema za podsticanje dečjeg jezičkog stvaralaštva
9. nedelja
vežbe - Proces učenja pisanja u detinjstvu
Pisanje kao psihološki i društveni proces; Faze razvoja pisanja tokom predškolskog i školskog detinjstva; Stilovi dečjeg pisanja; Pisane aktivnosti u školi i učeničko vlasništvo nad jezikom
10. nedelja
predavanje - Shvatanja pismenosti
Nove studije pismenosti. Koncepcijske orijentacije u školskom razvijanju pismenosti.
11. nedelja
vežbe - Prezentacije istraživanja studenata i diskusija
12. nedelja
vežbe - Prezentacije istraživanja studenata i diskusija
13. nedelja
- - Sumiranje sadržaja studijskog predmeta i diskusija o izabranim temama
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Ber, V. (2001). Da li jezik utiče na način mišljenja; Šta je diskurs. U: Uvod u socijalni konstrukcionizam. Beograd: Zepter, str. 66-98.
Kristal, D. (1996). Kembrička enciklopedija jezika. Nolit: Beograd, str. 248-255.
Marjanović, A. i dr. (1990), Dečje jezičke igre, ZUNS, Beograd, str. 29-54.
Mitrović, M. (2008). Neke karakteristike govornog i pisanog jezika. Pedagogija, br. 2, str. 183-191.
Mitrović, M. (2010), Pismenost i obrazovanje: perspektiva Novih studija pismenosti, Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu, Beograd, str. 123-139, 150-159, 168-171.
Mitrović, M. (2015). Moć analize jezika časa, Nastava i vaspitanje, vol. 64, br. 3, str. 421-436.
Plut, D. (2003), Udžbenik kao kulturno-potporni sistem, ZUNS: Institut za psihologiju, Filozofski fakultet, Beograd str. 205-208, 227-235.
Skutnab-Kangas, T. (1991), Bilingvizam, ZUNS, Beograd, str. 9-25, 51-60, 93-99.
Štambak, M. (red.) (1986), Svako dete može da uči, ZUNS, Beograd, str. 29-41.
Opsta dopunska Literatura
Blenk, M. (1988), Razgovor u razredu: Zanemarena tematika teme, Predškolsko dete, 3. str. 133-138.
Govor u predškolskoj ustanovi (1998), ZUNS, Beograd, str. 13-74.
Marjanović, A. (1990). Dečje jezičke igre. ZUNS: Beograd, 93-173.