Kurs: Istraživački rad školskog pedagoga (master)
Predavači

dr Emina Hebib, redovni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 7.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Funkcija i značaj istraživačkog rada praktičara. Analiza i istraživanje školske prakse kao proces sistematskog praćenja i analize realizacije i rezultata školskog rada. Mesto i uloga istraživačkih projekata praktičara. Uloga stručnih saradnika i nastavnika u iniciranju i realizaciji istraživanja u školi. Odnos istraživanja praktičara i reprezentativnih istraživanja. Karakteristike istraživanja praktičara. Mogućnosti primene različitih istraživačkih tehnika i instrumenata u istraživačkim aktivnostima u školi. Praktična nastava: Razrada i realizacija projekta jednog istraživanja praktičara i razrada idejne skice akcije usmerene ka promeni školske prakse na osnovu rezultata provedenog istraživanja.
Cilj izučavanja kursa: Osposobljavanje za razumevanje kontinuiranog i sistematskog praćenja i analize procesa i rezultata školskog rada kao pretpostavke unapređivanja školske prakse.
Preduslovi za polaganje: Za pohađanje predmetnog programa nisu predviđeni posebni uslovi.
Oblici nastave: Predavanja, grupni rad; samostalni rad na razradi i realizaciji istraživačkog projekta i idejne skice praktičnih akcija.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Predstavljanje predmetnog programa.
2. nedelja
predavanje - Funkcija i značaj istraživačkog rada praktičara.
3. nedelja
predavanje - Uloga pedagoga i nastavnika u realizaciji istraživačkih projekata u školi.
4. nedelja
praksa - Poseta školi u cilju definisanja teme istraživačkog projekta.
5. nedelja
projekat - Prezentacija i analiza projekta istraživanja.
6. nedelja
vežbe - Priprema za izradu istraživačkih instrumenata.
7. nedelja
projekat - Prezentacija i analiza planiranih instrumenata istraživanja.
8. nedelja
praksa - Realizacija istraživanja u školi.
9. nedelja
projekat - Izrada izveštaja o rezultatima istraživanja u školi.
10. nedelja
projekat - Prezentacija i analiza izveštaja o realizovanom istraživanju. (prvi deo)
11. nedelja
projekat - Prezentacija i analiza izveštaja o realizovanom istraživanju. (drugi deo)
12. nedelja
predavanje - Planiranje akcija menjanja školske prakse na osnovu rezultata istraživanja.
13. nedelja
vežbe - Izrada skica akcija menjanja školske prakse na osnovu rezultata istraživanja.
14. nedelja
predavanje - Izrada plana akcije menjanja škoslke prakse - priprema za izradu završnog rada.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Krnjaja, Ž. (2014). Pedagog kao istraživač. U Januarski susreti pedagoga/Nacionalni naučni skup:Identitet profesije pedagog u savremenom obrazovanju, Zbornik radova. 31.01. – 01.02. 2014, Beograd (str. 8-15). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Pedagoško društvo Srbije.
Radulović, L. (2011). Obrazovanje nastavnika za refleksivnu praksu. Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu. (str. 29-108)
Hebib, E. (2014). Dimenzije uloge školskog pedagoga. Nastava i vaspitanje, God. 63, Br. 2, 337-350.
Hebib, E. i Matović, N. (2012): Istraživački rad školskog pedagoga, Nastava i vaspitanje, God. 61, Br. 1, str. 67-83.