Kurs: Teorijsko-metodološki problemi pedagogije (dokt.)
Predavači

dr Biljana Bodroški-Spariosu, vanredni profesor

dr Nataša Matović, redovni profesor

dr Ivana Jeremić (dev. Luković), docent

dr Aleksandar Tadić, vanredni profesor

obavezni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava Dileme savremene pedagogije pojmovno-terminološke prirode. Predmetno-metodološka povezanost pedagogije sa drugim naukama. Pristupi evropskih i američkih teoretičara vaspitanja u određivanju predmeta nauke o vaspitanju. ’’Filozofska’’ i ’’naučna’’ pedagogija. Odnos naučnog i vrednosnog u pedagogiji. Pedagogija kao teorijska i primenjena nauka. Pedagogija kao integralna nauka o vaspitanju ili više nauka o vaspitanju. Epistemološko-metodološki pristupi u pedagogiji: deduktivno-racionalno-filozofski, induktivno-empirijsko-pozitivistički, interpretativni pristup, kritička teorija, dijalektički pristup, epistemološki holizam. Karakteristike i odnos između različitih oblika saznanja: naučne činjenice, naučne hipoteze, naučni zakoni, naučne teorije. Praktična nastava Diskusije o različitim stanovištima u vezi sa predmetom i metodom pedagoške nauke, i o mogućnostima i dometima primene različitih epistemoloških orijentacija i istraživačkih pristupa u oblasti vaspitanja i obrazovanja.
Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje sa teorijsko-metodološkim problemima pedagoške nauke i osposobljavanje za kritičko sagledavanje različitih stanovišta o njenom predmetu i metodu, o načinu i mogućnostima saznavanja i istraživanja u oblasti vaspitanja i obrazovanja.
App.preduslovi_za_polaganje: Nema posebnih uslova.
Oblici nastave: Predavanje, diskusija, seminari, individualni i grupni rad, istraživački rad.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
− Šušnjić, Đ. (1999): Metodologija (Kritika nauke). Beograd: Čigoja štampa.
− König, E., Zedler, P. (2001), Teorije znanosti o odgoju, Zagreb: Educa.
− Kocić, LJ. (1983): Eksperimentalna pedagogija. Beograd: Prosveta i Institut za pedagoška istraživanja.
− Kocić, LJ., (2004): Problem definisanja predmeta pedagogije i njenog razgraničenja od drugih nauka, u: Jugoslovenska pedagogija druge polovine 20. veka, Užice: Učiteljski fakultet, str.23-38.
− Nejgel, E. (1985): Struktura nauke. Beograd: Nolit.
− Palekčić, M. (1990): Pedagoške paradigme i mogućnosti daljeg razvoja pedagoške nauke, Pedagogija, Vol. 26 (43), br. 1, str. 12 –22.
− Potkonjak, N. (1978): Teorijsko-metodološki problemi pedagogije. Beograd: Prosveta i Institut za pedagoška istraživanja,
− Ristić, Ž. (2006): O istraživanju, metodu i znanju. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
− Savićević, D. (1996): Metodologija istraživanja u vaspitanju i obrazovanju. Vranje: Učiteljski fakultet Univerziteta u Nišu.