Kurs: Teorijsko-metodološki problemi pedagogije (dokt.) U okviru predmeta: Teorijsko-metodološki problemi pedagogije Predavači dr Biljana Bodroški-Spariosu, vanredni profesor dr Nataša Matović, redovni profesor dr Ivana Jeremić (dev. Luković), docent dr Aleksandar Tadić, vanredni profesor obavezni kurs Broj bodova: 10.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava
Dileme savremene pedagogije pojmovno-terminološke prirode. Predmetno-metodološka povezanost pedagogije sa drugim naukama. Pristupi evropskih i američkih teoretičara vaspitanja u određivanju predmeta nauke o vaspitanju. ’’Filozofska’’ i ’’naučna’’ pedagogija. Odnos naučnog i vrednosnog u pedagogiji. Pedagogija kao teorijska i primenjena nauka. Pedagogija kao integralna nauka o vaspitanju ili više nauka o vaspitanju. Epistemološko-metodološki pristupi u pedagogiji: deduktivno-racionalno-filozofski, induktivno-empirijsko-pozitivistički, interpretativni pristup, kritička teorija, dijalektički pristup, epistemološki holizam. Karakteristike i odnos između različitih oblika saznanja: naučne činjenice, naučne hipoteze, naučni zakoni, naučne teorije.
Praktična nastava
Diskusije o različitim stanovištima u vezi sa predmetom i metodom pedagoške nauke, i o mogućnostima i dometima primene različitih epistemoloških orijentacija i istraživačkih pristupa u oblasti vaspitanja i obrazovanja. Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje sa teorijsko-metodološkim problemima pedagoške nauke i osposobljavanje za kritičko sagledavanje različitih stanovišta o njenom predmetu i metodu, o načinu i mogućnostima saznavanja i istraživanja u oblasti vaspitanja i obrazovanja. App.preduslovi_za_polaganje: Nema posebnih uslova. Oblici nastave:
Predavanje, diskusija, seminari, individualni i grupni rad, istraživački rad.
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura − Šušnjić, Đ. (1999): Metodologija (Kritika nauke). Beograd: Čigoja štampa. − König, E., Zedler, P. (2001), Teorije znanosti o odgoju, Zagreb: Educa. − Kocić, LJ. (1983): Eksperimentalna pedagogija. Beograd: Prosveta i Institut za pedagoška istraživanja. − Kocić, LJ., (2004): Problem definisanja predmeta pedagogije i njenog razgraničenja od drugih nauka, u: Jugoslovenska pedagogija druge polovine 20. veka, Užice: Učiteljski fakultet, str.23-38. − Nejgel, E. (1985): Struktura nauke. Beograd: Nolit. − Palekčić, M. (1990): Pedagoške paradigme i mogućnosti daljeg razvoja pedagoške nauke, Pedagogija, Vol. 26 (43), br. 1, str. 12 –22. − Potkonjak, N. (1978): Teorijsko-metodološki problemi pedagogije. Beograd: Prosveta i Institut za pedagoška istraživanja, − Ristić, Ž. (2006): O istraživanju, metodu i znanju. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja. − Savićević, D. (1996): Metodologija istraživanja u vaspitanju i obrazovanju. Vranje: Učiteljski fakultet Univerziteta u Nišu. |