Kurs: Akciona istraživanja (dokt.)
U okviru predmeta: Akciona istraživanja
Predavači

dr Lidija Miškeljin, vanredni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Teorijska Poreklo i bazične karakteristike akcionog istraživanja: Levinov i savremeni modeli akcionog istraživanja. Praksa kao predmet akcionog istraživanja: shvatanje odnosa teorije i prakse, delanja i saznanja (akcije i refleksije) kao osnovne epistemološke premise akcionog istraživanja: razlike u odnosu na druge pristupe u pedagoškim istraživanjima. Metod akcionog istraživanja: spirala ciklusa planiranja-akcije-posmatranja-evaluacije. Specifičnost primene tehnika za prikupljanja i analize podataka. Vrste refleksije, samoevaluacija i profesionalna kritika. Tipovi akcionog istraživanja i njihovi epistemološki okviri. Kolaborativno akciono istraživanje: uloga istraživača/facilitatora. Akciono istraživanje kao način razvijanja kurikuluma, transformacije obrazovnih institucija u zajednice koje uče i profesionalnog razvoja praktičara Praktična nastava: Planiranje i izvođenje prvih koraka akcionog istraživanj, istraživanje na terenu; pisani izveštaji; prezentacija.
Cilj izučavanja kursa: Uvođenje studenata u specifične karakteristike, principe i procedure akcionog istraživanja na praktično-tehničkom i metodološko-epistemološkom planu.
App.preduslovi_za_polaganje: Student treba da ima sopstvenu obrazovnu praksu ili mogućnost da obavi početne korake istraživanja u konkretnoj obrazovnoj praksi (vrtiću, školi i sl.)
Oblici nastave: predavanja sa diskusijom, rad u grupama, seminarska i praktična vežbanja, mini istraživanja i izveštaji studenata sa prezentacijom
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Atweh, B., Kemmis, S., Weeks., P., (1998) Action Research in Practice, London, Routledge
Elliott, J., (1985) "Facilitating action research in schools: Some dilemmas", u: R. Burges, ed: Field Methods in the Study od Education, London, The Falmer Press
Elliott, J., (1998) The Curriculum Experiment, Buckingham, Open University Press. (178 -190)
Kemmis, S, & McTaggart, R.,(1988) The Action Research Planner, Geelong, Victoria, Deakin University Press
Krnjaja, Ž., (2009) Kontekst u učenju i podučavanju, Beograd: Zadužbina Nadrejević
Miškeljin L. (2008) „Otvoreni kurikulum dečjeg vrtića“ Beograd: Nastava i vaspitanje br. 2, str. 191-199
Miškeljin, L. (2008) Dečji vrtić kao izvor kurikuluma, Beograd: Zadužbina Andrejević
Pešić, M., (1989) "Programiranje vaspitno-obrazovnog rada po oblastima: jedno akciono istraživanje", Predškolsko dete, vol. 19, br. 2
Pešić, M., (1998) "Alternativne epistemologije pedagoških istraživanja" i "Akciono istraživanje i kritička teorija vaspitanja", u: Pešić i sar., Pedagogija u akciji, Beograd, IPA
Opsta dopunska Literatura
Carr, W., Kemmis, S., (1986) Becoming Critical
Elliott, J., (1991) Action Research for Educational Change, Buckingham, Open University Press ((43-90)
McKernan, J., 1991/2000, Curriculum Action Research, London, Kogan Page