Kurs: Detinjstvo, kultura i obrazovanje (master) U okviru predmeta: Detinjstvo, kultura i obrazovanje Predavači dr Lidija Miškeljin, vanredni profesor izborni kurs Broj bodova: 7.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava Detinjstvo kao kulturno-istorijska tvorevina. Pojmovi i pristupi. Shvatanje deteta u različitim kulturama. Istorijski, sociološki, etnografsko-antropološki, psihološki, literarni i laički pogled na detinjstvo. Moderno i postmoderno shvatanje detinjstva. Oblikovanje detinjstva u savremenom društvenom kontekstu. Shvatanje deteta i detinjstva kao polazište za pedagoške koncepcije i praksu vaspitanja male dece. Dete i kultura: različita razumevanja pojma kulture. Kultura kao sistem značenja. Vrtić/škola posmatrana kao kultura i kultura obrazovanja. Kako „čitamo“ kulturu i kako sebe uključujemo u kulturu - kultura uzajamnog učenja. Dečja kultura kao produkt i kao proces.
Praktična nastava: istraživački zadaci, proučavanje tekstova, kreiranje zbirke „Dete, kultura i vaspitanje u Srbiji“; Cilj izučavanja kursa: Razumevanje odnosa i međusobne uslovljenosti kulture, shvaćene kao sistema značenja, obrazovanja kao posrednika kulture i detinjstva kao koncepta i prakse odrastanja. Razvijanje kritičkog odnosa prema sopstvenom razumevanju detinjstva u današnjim uslovima. App.preduslovi_za_polaganje: upiane master studije Oblici nastave:
predavanja sa diskusijom, praktična vežbanja, mini istraživanja i izveštaji studenata
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Bruner, J. (2000) Kultura obrazovanja, Zagreb:Edusa, str. 139-157. Prout, A. and James, A. (eds.), (1990) «A New Paradigm for the Sociology of Childhood - Promise and Problems», u: Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociology of Childhood, the Falmer Press, London, str. 7-32 Arijes, F., (1989) Vekovi detinjstva, Beograd, ZUNS, str.176-185, 210-218 Kon, I. S., (1991) Dete i kultura, Beograd, ZUNS, str. 37-74 Miškeljin, L. (2010) Narativni konstrukt slike o detetu u predškolskom programu, Beograd: Nastava i vaspitanje, br. 1, str. 130-144 Miškeljin, L. (2012) Dečji vrtić kao kulturni artefakt – vrtić iz socio-kulturne perspektive, Kikinda: Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača, godina VII broj 2, str. 11-27 Tomanović, S. (ed.), (2004) Sociologija detinjstva – sociološka hrestomatija, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 51-165, 243-296 Opsta dopunska Literatura Valsiner, J. & Rosa, A. (Eds.) (2007). The Cambridge Handbook of Sociocultural Psychology. Cambridge University Press, Cambridge (odabrani delovi) Slunjski, E. (2009.) Postizanje odgojno-obrazovne prakse vrtića usklađene s prirodom djeteta i odraslog, Život i škola, br. 22 , god. 55., str. 104.- 115. Trebješanin, Ž., (1991) Predstava o detetu u srpskoj kulturi, Beograd, Srpska književna zadruga, str. 275-316 |