Kurs: Nastava u sociokulturnom kontekstu (dokt.)
Predavači

dr Milan Stančić, vanredni profesor

dr Vladeta Milin, docent

izborni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Nastava u sociokulturnom kontekstu – mreža uticaja u interakciji. Obrazovna praksa kao oblik društvene prakse. Govor praktičara o nastavi: pedagoški diskurs i razvijanje obrazovne prakse. Aktuelna kretanja u studijama programa i tendencije u razvijanju kurikuluma. Pregled nalaza Novih studija pismenosti. Narativni pristup obrazovanju. Sociokulturni pristup nastavi i obrazovanju: poreklo, principi, implikacije. Sociokulturni modeli učenja i poučavanja. Nastava kao semiotičko šegrtovanje. Priroda znanja – znanje i kulturni artefakti. Dijaloški potencijal nastavnog časa. Učenje učenja. Razvijanje sposobnosti u nastavi iz perspektive kulture. Veštine i kompetencije - implikacije na razvoj. Sadržaj obrazovanja i identitet učenika. Nastavna metoda kao izraz međusobnog razumevanja namera učesnika u nastavi. Nove paradigme u razumevanju ocenjivanja. Aktuelni projekti o nastavi. Praktična nastava: istraživanja nastave i analiza projekata o nastavi; prezentacije i analize produkata.
Cilj izučavanja kursa: Osposobljavanje studenata za proučavanje nastave i njenih fenomena u datom sociokulturnom kontekstu uz integrisanje relevantnih saznanja iz sociokulturnog pristupa nastavi, studija programa, studija pismenosti i studija kulture.
App.preduslovi_za_polaganje: Nema posebnih uslova.
Oblici nastave: Predavanja i vođene diskusije na zadatu temu, istraživački rad sa prezentacijom i analizom produkata, individualne konsultacije, mentorski rad.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Cronbleth, C. (1998), Curriculum In and Out of Contex, Journal of Curriculum and Supervision, Vol 3, No 2, pp. 85-96.
Klafki, W. (1994), Didaktika kao teorija obrazovanja u okviru kritičko - konstruktivističke znanosti o odgoju, u Gudjons, H. (ur.), Didaktičke teorije, Zagreb, Educa, str. 13-33.
Tobach, E. et al. (eds) (1997). Mind and Social Practice: Selected Writings of Sylvia Scribner, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 266-287.
Wells, G. (2005), Dialogic Inquiry : Towards a Sociocultural Practice and Theory of Education, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 51-92, 135-165
Wells, G. and Claxton, G. (eds), (2002). Learning for Life in the 21st Century: Sociocultural Perspectives on the Future Education, Blackwell Publishing, pp. 1-33, 141-153.
Vilijams, R. (2008), Analiza kulture, u Đorđević, J. (prir.), Studije kulture, Beograd, Službeni glasnik, str. 124-133.
Mitrović, M. (2007), Osnovna kretanja u novim studijama pismenosti, Pedagogija, LXII, 4, str. 550-560.
Mitrović, M.(2012),Promene u teoriji i praksi ocenjivanja u nastavi i njihova značenja za istraživanje kvaliteta obrazovanja u nastavi, u (zb.), Posebna pitanja kvaliteta u obrazovanju Beograd, IPA FF,155-172
Mitrović, M., Radulović, L. (2011), Načini razumevanja i konceptualizovanja kvaliteta u obrazovanju, u Kačavenda Radić, N. (ur.), Kvalitet u obrazovanju, Beograd, IPA, FF, str. 135-154.
Opsta dopunska Literatura
Bernstein, B. (1999). Vertical and Horizontal Discourse: an essay, British Journal of Sociology of Education, 20, pp. 157–173
OECD: CERI (2010), Razumeti mozak: rođenje nauke o učenju, Beograd, Ministarstvo prosvete Srbije, str.47-73, 243-271.
Pinar, W. F. (2004), What is Curriculum Theory? London, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Spajić, S. N. (2007), Geneza i mogućnosti razvijajuće nastave, Pedagogija, LXII, 4, str. 561-574.