Kurs: Savremena pitanja u predškolskoj pedagogiji (dokt.)
Predavači

dr Dragana Pavlović-Breneselović, redovni profesor u penziji

izborni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Moderna i postmoderna kao teorijsko-epistemološke perspektive odnosa teorije i prakse predškolskog vaspitanja. Intraaktivnost naspram dualizama teorije i prakse. Sistemska ekološka paradigma sagledavanja sveta: predškolsko vaspitanje kao kompleksan sistem. Karakteristike kompleksnih sistema; nivoi sagledavanja sistema. Sistemsko mišljenje: karakteristike i dimenzije. Obrazovne promene u kompleksnim sistemima. Sistemske promene kao restrukturacija i rekulturacija sistema. Različiti epistemološko-metodološki pristupi sistemskim promenama (modelovanje, razvojna evaluacija). Održivost promena u obrazovnoj praksi iz sistemske perspektive. Izrada nacrta sistemske promene u odabranom području sa prezentacijom i vođenjem diskusije
Cilj izučavanja kursa: Razumevanje prirode predškolskog vaspitanja kao kompleksnog sistema ljudskog delovanja i intraaktivnog odnosa teorije i prakse vaspitanja; razvoj sistemskog mišljenja i sistemskog pristupa u sagledavanju obrazovanja
App.preduslovi_za_polaganje: nema posebnih uslova
Oblici nastave: izlaganja sa diskusijom, kritička analiza literature sa prikazom, stručne konsultacije, izrada nacrta
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Brent, D., Sumara, D. (2006). Complexity and education: inquiries into learning, teaching, and research. New Yersey: Lawrence Erlbaum Associates (odabrana poglavlja
Cilliers, P. (2002). Complexity and postmodernism - Understanding complex systems. Taylor & Francis e-Library, 2nd edition
Davis, S.H. (2008). Research and practice in education: the search for common ground. New York: Rowman & Littlefield Education
Hargreaves, A. et al. (Eds) (2010). Second International Handbook of Educational Change. London: Springer. (odabrana poglavlja)
Morin, E.(1992).The concept of system and the paradigm of complexity. In M.Maruyama Ed., Context and Complexity. Cultivating contextual understanding.pp.125-136 New York: Springer-Verlag
Patton, M.Q. (2011). Developmental evaluation - Applying Complexity Concepts to Enhance Innovation and Use. New York and London: The Guilford Press
Reigeluth, C.M. (2008). Chaos theory and the sciences of complexity: Foundations for transforming education. In B. Despres (Ed.), Systems Thinkers in Action: A Field Guide for Effective Change Leadership in Education. New York: Rowman & Littlefield
Taguchi, H.L. (2010).Going beyond the theory/practice divide in early childhood education:introducing an intra-active pedagogy, New York: Rutledge (odabrana poglavlja)
Pavlović Breneselović, D.(2008). Održivost promena u vaspitnoj praksi, u Obrazovljanje i učenje – pretpostavke evropskih integracija, Beograd: IPA, str. 193-207
Pavlović Breneselović, D. (2009). Promene u vaspitnoj praksi: izvodljivost i/ili kompatibilnost, Pedagogija, god. 64, br. 2, str. 319-324;
Pavlović Breneselović, D. (2012). Od prirodnih neprijatelja do partnera-sistemski pristup odnosu porodice i javnog vaspitanja. Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu
Opsta dopunska Literatura
Banathy, B. (1991) Systems Design of Education – A Journey to Create the Future, New Jersey: Educational Technology Publications
Fulan, M. (1999) Sile promene: Nastavak, Beograd: EDP/CIDA
Williams, B. and Hummelbrunner, R. (2011.Systems concepts in action. Stanford,California: Stanford University Press