Kurs: Teorijska i istorijska pedagoška istraživanja (dokt.) U okviru predmeta: Teorijska i istorijska pedagoška istraživanja Predavači dr Biljana Bodroški-Spariosu, vanredni profesor dr Nataša Vujisić-Živković, redovni profesor izborni kurs Broj bodova: 10.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava
Značaj, predmet i metodološke osobenosti teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja. Fundamentalni problemi pedagoške nauke kao predmet teorijskih istraživanja. Teorijsko-epistemološki pristupi u teorijskim i istorijskim pedagoškim istraživanjima. Istorijska pedagoška istraživanja u funkciji kritičke analize i preispitivanja pedagoške teorije i prakse.
Praktična nastava
Planiranje i izvođenje teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja: specifičnosti metoda i tehnika israživanja. Izrada idejnog nacrta teorijskog/istorijskog pedagoškog istraživanja.
Cilj izučavanja kursa: Da sveobuhvatno ovlada istraživačkim pristupima u teorijskim i istorijskim pedagoškim istraživanjima, osposobi se za samostalan istraživački rad u ovoj oblasti i razvije produbljeno razumevanje razvoja pedagoške nauke i prakse iz istorijske perspektive. App.preduslovi_za_polaganje: Ne postoji. Oblici nastave:
Predavanje, diskusija, grupni rad, realizacija istraživačkih zadataka. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Upoznavanje sa programom. Upoznavanje sa programom, sadržajem i načinom rada, literaturom, predispitnim obavezama i pravima studenata, načinima praćenja i evaluacije postignuća. 1. nedelja vežbe - Upoznavanje sa programom. Upoznavanje sa programom, sadržajem i načinom rada, literaturom, predispitnim obavezama i pravima studenata, načinima praćenja i evaluacije postignuća. 2. nedelja predavanje - Značaj, metodološke osobenosti teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja. Značaj, metodološke osobenosti teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja. 2. nedelja vežbe - Značaj, metodološke osobenosti teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja. Značaj, metodološke osobenosti teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja.
3. nedelja predavanje - Fundamentalni problemi pedagoške nauke kao predmet teorijskih istraživanja. Fundamentalni problemi pedagoške nauke kao predmet teorijskih istraživanja. 3. nedelja vežbe - Epistemološki pristupi u teorijskim i istorijskim pedagoškim istraživanjima. Različiti teorijsko-epistemološki pristupi u teorijskim i istorijskim pedagoškim istraživanjima.
Literatura: − Fuko, M. (1998): Arheologija znanja, Plato, Beograd, str. 7-44. 4. nedelja predavanje - Istorijska pedagoška istraživanja u funkciji analize pedagoške teorije i prakse. - Istorijska pedagoška istraživanja u funkciji kritičke analize i preispitivanja aktulne pedagoške teorije i prakse. 4. nedelja vežbe - Istorijska pedagoška istraživanja u funkciji analize pedagoške teorije i prakse. - Istorijska pedagoška istraživanja u funkciji kritičke analize i preispitivanja aktuelne pedagoške teorije i prakse.
Literatura: − Depepe, M. (2004): How Should The History Of Education Be Written? Studies in Philosophy and Education, No. 23, 333–345. 5. nedelja predavanje - Planiranje i izvođenje istorijskih pedagoških istraživanja. - Specifičnosti istorijskih pedagoških istraživanja. 5. nedelja vežbe - Planiranje i izvođenje istorijskih pedagoških istraživanja. - Specifičnosti istorijskih pedagoških istraživanja.
6. nedelja predavanje - Planiranje i izvođenje teorijskih pedagoških istraživanja. - Specifičnosti teorijskih pedagoških istraživanja. Literatura: − Tešić, M. V. (1986): „Istorija pedagogije (skica za raspravu)“, Pedagogija (Beograd), br. 3, str. 249–293. 6. nedelja vežbe - Planiranje i izvođenje teorijskih pedagoških istraživanja. - Specifičnosti teorijskih pedagoških istraživanja.
7. nedelja predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 7. nedelja vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 8. nedelja predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 8. nedelja vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 9. nedelja predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Metodološki okviri istraživanja, struktura rada, izbor izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 9. nedelja vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Metodološki okviri istraživanja, struktura rada, izbor izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 10. nedelja predavanje - Analiza seminarskog – istraživačkog rada. – Grupna analiza seminarskog – istraživačkog rada. 10. nedelja vežbe - Analiza seminarskog – istraživačkog rada. – Grupna analiza seminarskog – istraživačkog rada. 11. nedelja predavanje - Analiza seminarskog – istraživačkog rada. – Grupna analiza seminarskog – istraživačkog rada. 11. nedelja vežbe - Analiza seminarskog – istraživačkog rada. – Grupna analiza seminarskog – istraživačkog rada. 12. nedelja predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 12. nedelja vežbe - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 13. nedelja predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 13. nedelja vežbe - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 14. nedelja predavanje - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. 14. nedelja vežbe - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. 15. nedelja predavanje - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. 15. nedelja vežbe - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura − Age, L. (2011): Grounded Theory Methodology: Positivism, Hermeneutics and Pragmatism, Qualitative Report, Vol. 16, No. 6, pp. 1599-1615. − Aldrich, R. (2006): Lessons from History of Education, Ney York, Routledge, str. 7-48. − Depepe, M. (2007): Philosophy and History of Education: Time to bridge the gap?, Educational Philosophy and Theory, Vol. 9, No. 1, pp. 28-43. − Lowe, R. (2002): Do we still need history of education: is it central or peripheral? History of Education, Vol. 31, No. 6, pp. 497-504. − Volfgang, K. (2007): Duhovno-naučna pedagogija, dostignuća, ograničenja i kritička transformacija, Pedagogija, god. 62, br. 3, str. 351-361. − Blek, DŽ. i Makrejld, D. (2007): Izučavanje istorije, Klio, Beograd, str. 109-203. − Branković, N. (2004): Osnovni problemi posebnih pedagoških teorija, Pedagogija, god. 59, br. 1, str. 1-17. − Vujisić Živković, N. (2008): Uloga pedagoške istoriografije u formiranju pedagoškog znanja, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, god. 40, br. 2, str. 257-273. − Kornetov, G. B., Bezrogov, V. G. (red.) (2001): Istoriя pedagogiki na poroge XXI veka: istoriografiя, metodologiя, teoriя: V 2 č. / Ros. akad. obrazovaniя, Moskva, str. 65-110; 333-385. |