Kurs: Teorijska i istorijska pedagoška istraživanja (dokt.)
Predavači

dr Biljana Bodroški-Spariosu, vanredni profesor

dr Nataša Vujisić-Živković, redovni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava Značaj, predmet i metodološke osobenosti teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja. Fundamentalni problemi pedagoške nauke kao predmet teorijskih istraživanja. Teorijsko-epistemološki pristupi u teorijskim i istorijskim pedagoškim istraživanjima. Istorijska pedagoška istraživanja u funkciji kritičke analize i preispitivanja pedagoške teorije i prakse. Praktična nastava Planiranje i izvođenje teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja: specifičnosti metoda i tehnika israživanja. Izrada idejnog nacrta teorijskog/istorijskog pedagoškog istraživanja.
Cilj izučavanja kursa: Da sveobuhvatno ovlada istraživačkim pristupima u teorijskim i istorijskim pedagoškim istraživanjima, osposobi se za samostalan istraživački rad u ovoj oblasti i razvije produbljeno razumevanje razvoja pedagoške nauke i prakse iz istorijske perspektive.
App.preduslovi_za_polaganje: Ne postoji.
Oblici nastave: Predavanje, diskusija, grupni rad, realizacija istraživačkih zadataka.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Upoznavanje sa programom.
Upoznavanje sa programom, sadržajem i načinom rada, literaturom, predispitnim obavezama i pravima studenata, načinima praćenja i evaluacije postignuća.
1. nedelja
vežbe - Upoznavanje sa programom.
Upoznavanje sa programom, sadržajem i načinom rada, literaturom, predispitnim obavezama i pravima studenata, načinima praćenja i evaluacije postignuća.
2. nedelja
predavanje - Značaj, metodološke osobenosti teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja.
Značaj, metodološke osobenosti teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja.
2. nedelja
vežbe - Značaj, metodološke osobenosti teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja.
Značaj, metodološke osobenosti teorijskih i istorijskih pedagoških istraživanja.
3. nedelja
predavanje - Fundamentalni problemi pedagoške nauke kao predmet teorijskih istraživanja.
Fundamentalni problemi pedagoške nauke kao predmet teorijskih istraživanja.
3. nedelja
vežbe - Epistemološki pristupi u teorijskim i istorijskim pedagoškim istraživanjima.
Različiti teorijsko-epistemološki pristupi u teorijskim i istorijskim pedagoškim istraživanjima.
Literatura: − Fuko, M. (1998): Arheologija znanja, Plato, Beograd, str. 7-44.
4. nedelja
predavanje - Istorijska pedagoška istraživanja u funkciji analize pedagoške teorije i prakse.
- Istorijska pedagoška istraživanja u funkciji kritičke analize i preispitivanja aktulne pedagoške teorije i prakse.
4. nedelja
vežbe - Istorijska pedagoška istraživanja u funkciji analize pedagoške teorije i prakse.
- Istorijska pedagoška istraživanja u funkciji kritičke analize i preispitivanja aktuelne pedagoške teorije i prakse.
Literatura: − Depepe, M. (2004): How Should The History Of Education Be Written? Studies in Philosophy and Education, No. 23, 333–345.
5. nedelja
predavanje - Planiranje i izvođenje istorijskih pedagoških istraživanja.
- Specifičnosti istorijskih pedagoških istraživanja.
5. nedelja
vežbe - Planiranje i izvođenje istorijskih pedagoških istraživanja.
- Specifičnosti istorijskih pedagoških istraživanja.
6. nedelja
predavanje - Planiranje i izvođenje teorijskih pedagoških istraživanja.
- Specifičnosti teorijskih pedagoških istraživanja.
Literatura: − Tešić, M. V. (1986): „Istorija pedagogije (skica za raspravu)“, Pedagogija (Beograd), br. 3, str. 249–293.
6. nedelja
vežbe - Planiranje i izvođenje teorijskih pedagoških istraživanja.
- Specifičnosti teorijskih pedagoških istraživanja.
7. nedelja
predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
7. nedelja
vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
8. nedelja
predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
8. nedelja
vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
9. nedelja
predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Metodološki okviri istraživanja, struktura rada, izbor izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
9. nedelja
vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Metodološki okviri istraživanja, struktura rada, izbor izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
10. nedelja
predavanje - Analiza seminarskog – istraživačkog rada.
– Grupna analiza seminarskog – istraživačkog rada.
10. nedelja
vežbe - Analiza seminarskog – istraživačkog rada.
– Grupna analiza seminarskog – istraživačkog rada.
11. nedelja
predavanje - Analiza seminarskog – istraživačkog rada.
– Grupna analiza seminarskog – istraživačkog rada.
11. nedelja
vežbe - Analiza seminarskog – istraživačkog rada.
– Grupna analiza seminarskog – istraživačkog rada.
12. nedelja
predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
12. nedelja
vežbe - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
13. nedelja
predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
13. nedelja
vežbe - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
14. nedelja
predavanje - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
14. nedelja
vežbe - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
15. nedelja
predavanje - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
15. nedelja
vežbe - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
− Age, L. (2011): Grounded Theory Methodology: Positivism, Hermeneutics and Pragmatism, Qualitative Report, Vol. 16, No. 6, pp. 1599-1615.
− Aldrich, R. (2006): Lessons from History of Education, Ney York, Routledge, str. 7-48.
− Depepe, M. (2007): Philosophy and History of Education: Time to bridge the gap?, Educational Philosophy and Theory, Vol. 9, No. 1, pp. 28-43.
− Lowe, R. (2002): Do we still need history of education: is it central or peripheral? History of Education, Vol. 31, No. 6, pp. 497-504.
− Volfgang, K. (2007): Duhovno-naučna pedagogija, dostignuća, ograničenja i kritička transformacija, Pedagogija, god. 62, br. 3, str. 351-361.
− Blek, DŽ. i Makrejld, D. (2007): Izučavanje istorije, Klio, Beograd, str. 109-203.
− Branković, N. (2004): Osnovni problemi posebnih pedagoških teorija, Pedagogija, god. 59, br. 1, str. 1-17.
− Vujisić Živković, N. (2008): Uloga pedagoške istoriografije u formiranju pedagoškog znanja, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, god. 40, br. 2, str. 257-273.
− Kornetov, G. B., Bezrogov, V. G. (red.) (2001): Istoriя pedagogiki na poroge XXI veka: istoriografiя, metodologiя, teoriя: V 2 č. / Ros. akad. obrazovaniя, Moskva, str. 65-110; 333-385.