Kurs: Pristupi u obrazovanju nastavnika (dokt.) U okviru predmeta: Pristupi u obrazovanju nastavnika Predavači dr Lidija R. Radulović, vanredni profesor dr Nataša Vujisić-Živković, redovni profesor izborni kurs Broj bodova: 10.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Različiti pristupi teoriji i praksi inicijalnog obrazovanja nastavnika i njihove teorijsko-epistemološke osnove. Kritičko preispitivanje i istraživanje problema koji definišu različite pristupe obrazovanju nastavnika: način razumevanja ciljeva obrazovanja nastavnika, izbor strategija, principa, sadržaja i metoda obrazovanja nastavnika.
Praktična nastava: Pregled i prikaz literature o različitim shvatanjima profesije nastavnik. Pregled i prikaz literature o različitim pristupima teoriji i praksi i profesionalnog razvoja nastavnika. Analiza teorijsko-epistemoloških osnova različitih shvatanja obrazovanja nastavnika.Planiranje i realizacija malog istraživanja nekog problema profesionalnog razvoja nastavnika.
Cilj izučavanja kursa: Razumevanje pedagoško-epistemoloških osnova aktuelnih pristupa profesionalnom obrazovanju nastavnika i osposobljavanje za samostalno uočavanje i istraživanje problema obrazovanja i profesionalnog razvoja nastavnika. App.preduslovi_za_polaganje: Ne postoji. Oblici nastave:
Predavanje, diskusija, grupni rad, realizacija istraživačkih zadataka. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Upoznavanje sa programom. Upoznavanje sa sadržajem, načinom rada, literaturom, predispitnim obavezama i pravima studenata, načinima praćenja i evaluacije postignuća. 1. nedelja vežbe - Upoznavanje sa programom. Upoznavanje sa sadržajem, načinom rada, literaturom, predispitnim obavezama i pravima studenata, načinima praćenja i evaluacije postignuća. 2. nedelja predavanje - Različiti pristupi u teoriji i praksi inicijalnog obrazovanja nastavnika. - Obrazovanje akademskog tipa, obuka kao sticanje veština, eklektičko povezivanje teorijskog obrazovanja i praktične obuke, obrazovanje za istraživačku i refleksivnu praksu.
Protner, E., i dr. (2014). Bolonjska reforma obrazovanja predmetnih nastavnika u novonastalim državama na području bivše Jugoslavije. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 46(1), 7-28. 2. nedelja vežbe - Teorijsko-epistemološke osnove različitih pristupa obrazovanju nastavnika. - Analiza teorijsko-epistemoloških osnova različitih pristupa inicijalnom obrazovanju nastavnika.
3. nedelja predavanje - Preispitivanje problema koji definišu različite pristupe obrazovanju nastavnika. - Kritičko preipsitivanje problema koji definišu različite pristupe obrazovanju nastavnika – način razumevanja ciljeva obrazovanja nastavnika, izbor strategija, principa, sadržaja i metoda obrazovanja nastavnika. 3. nedelja vežbe - Preispitivanje problema koji definišu različite pristupe obrazovanju nastavnika. - Odnos predmetno-akademskog i pedagoško-psihološkog, teorijskog i praktičnog, iskustvenog i istraživačkog obrazovanja nastavnika.
4. nedelja predavanje - Profesionalne uloge i kompetencije nastavnika. - Profesionalne uloge i kompetencije nastavnika.
3. Vizek Vidović, V i Zoran Velkovski, V. (u red.) (2013). Nastavnička profesija za 21. Vek. Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE. Beograd: COP. (odabrani delovi)
4. Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja. Kikinda: Sveti Sava.
Literatura: Vujisić Živković, N. (2006): „Školska autonomija i profesionalna autonomija nastavnika”, Pedagogija, god. 61, br. 3, str. 278-291. 4. nedelja vežbe - Vaspitni koncept nastavnika. Razvijanje vaspitnog koncepta nastavnika.
5. nedelja predavanje - Koncepcija profesionalnog razvoja nastavnika. Teorijske osnove koncepcije profesionalnog razvoja nastavnika.
7. Pešikan, A., Antić, S. i Marinković, S. (2010). Koncepcija stručnog usavršavanja nastavnika u Srbiji: između proklamovanog i skrivenog modela. Nastava i vaspitanje, 59(2), 278-296.
Literatura: - Polovina, N. i Pavlović, J. (2010): Teorija i praksa profesionalnog razvoja nastavnika, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja. 5. nedelja vežbe - Aktuelna pitanja stručnog usavršavanja nastavnika. - Modeli stručnog usavršavanja nastavnika.
6. Pravilnik o stalnom stručnom usavršavanju i sticanju zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika. Službeni glasnik RS, br. 2016. (odabrane strane) Literatura potrebna za izradu druge predispitne obaveze.
6. nedelja predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 6. nedelja vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 7. nedelja predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 7. nedelja vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 8. nedelja predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Metodološki okviri istraživanja, struktura rada, izbor literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 8. nedelja vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada. – Metodološki okviri istraživanja, struktura rada, izbor literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije) 9. nedelja predavanje - Analiza seminarskog – istraživačkog rada. – Grupna analiza projekta seminarskog – istraživačkog rada. 9. nedelja vežbe - Analiza seminarskog – istraživačkog rada. – Grupna analiza projekta seminarskog – istraživačkog rada. 10. nedelja predavanje - Analiza seminarskog – istraživačkog rada. – Grupna analiza projekta seminarskog – istraživačkog rada. 10. nedelja vežbe - Analiza seminarskog – istraživačkog rada. – Grupna analiza projekta seminarskog – istraživačkog rada. 11. nedelja predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 11. nedelja vežbe - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 12. nedelja predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 12. nedelja predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 12. nedelja vežbe - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 13. nedelja predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 13. nedelja predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 13. nedelja vežbe - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada. 14. nedelja predavanje - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. 14. nedelja vežbe - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. 15. nedelja predavanje - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. 15. nedelja predavanje - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada. - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Buchberger, F., Campos, B. P., Kallos, D., Stephenson, J (2000): Zelena knjiga o obrazovanju nastavnika u Evropi, Beograd. Carr, W., Kemimis, S. (1986): Becoming Critical, The Falmer Pres, London and Philadelphia. Schoon, D. (1987): Educating the Reflective Practitioner, Jossey-Bass Publication, San Francisco. Zeichner, K., Liston, D. (1996): Reflective Teaching, An Introducvtion, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey. Vujisić-Živković, N. (2005): Pedagoško obrazovanje učitelja – razvijanje vaspitnog koncepta, Zadužbina Andrejević, Beograd. Vujisić-Živković, N. (2007): „Pedagoška istraživanja i obrazovanje nastavnika“, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, god. 39, br. 2, str. 243-258. Eliot, DŽ. (2006): „Profesionalno obrazovanje nastavnika i razvijanje kompetencija”, Pedagogija (Beograd), 4, str. 431-440. Pešić, M. (u red.) (1998): Pedagogija u akciji, IPA, Beograd, Radulović, L. (2011): Obrazovanje nastavnika za refleksivnu praksu, Beograd: Filozofski fakultet. |