Kurs: Pristupi u obrazovanju nastavnika (dokt.)
Predavači

dr Lidija R. Radulović, vanredni profesor

dr Nataša Vujisić-Živković, redovni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Različiti pristupi teoriji i praksi inicijalnog obrazovanja nastavnika i njihove teorijsko-epistemološke osnove. Kritičko preispitivanje i istraživanje problema koji definišu različite pristupe obrazovanju nastavnika: način razumevanja ciljeva obrazovanja nastavnika, izbor strategija, principa, sadržaja i metoda obrazovanja nastavnika. Praktična nastava: Pregled i prikaz literature o različitim shvatanjima profesije nastavnik. Pregled i prikaz literature o različitim pristupima teoriji i praksi i profesionalnog razvoja nastavnika. Analiza teorijsko-epistemoloških osnova različitih shvatanja obrazovanja nastavnika.Planiranje i realizacija malog istraživanja nekog problema profesionalnog razvoja nastavnika.
Cilj izučavanja kursa: Razumevanje pedagoško-epistemoloških osnova aktuelnih pristupa profesionalnom obrazovanju nastavnika i osposobljavanje za samostalno uočavanje i istraživanje problema obrazovanja i profesionalnog razvoja nastavnika.
App.preduslovi_za_polaganje: Ne postoji.
Oblici nastave: Predavanje, diskusija, grupni rad, realizacija istraživačkih zadataka.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Upoznavanje sa programom.
Upoznavanje sa sadržajem, načinom rada, literaturom, predispitnim obavezama i pravima studenata, načinima praćenja i evaluacije postignuća.
1. nedelja
vežbe - Upoznavanje sa programom.
Upoznavanje sa sadržajem, načinom rada, literaturom, predispitnim obavezama i pravima studenata, načinima praćenja i evaluacije postignuća.
2. nedelja
predavanje - Različiti pristupi u teoriji i praksi inicijalnog obrazovanja nastavnika.
- Obrazovanje akademskog tipa, obuka kao sticanje veština, eklektičko povezivanje teorijskog obrazovanja i praktične obuke, obrazovanje za istraživačku i refleksivnu praksu. Protner, E., i dr. (2014). Bolonjska reforma obrazovanja predmetnih nastavnika u novonastalim državama na području bivše Jugoslavije. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 46(1), 7-28.
2. nedelja
vežbe - Teorijsko-epistemološke osnove različitih pristupa obrazovanju nastavnika.
- Analiza teorijsko-epistemoloških osnova različitih pristupa inicijalnom obrazovanju nastavnika.
3. nedelja
predavanje - Preispitivanje problema koji definišu različite pristupe obrazovanju nastavnika.
- Kritičko preipsitivanje problema koji definišu različite pristupe obrazovanju nastavnika – način razumevanja ciljeva obrazovanja nastavnika, izbor strategija, principa, sadržaja i metoda obrazovanja nastavnika.
3. nedelja
vežbe - Preispitivanje problema koji definišu različite pristupe obrazovanju nastavnika.
- Odnos predmetno-akademskog i pedagoško-psihološkog, teorijskog i praktičnog, iskustvenog i istraživačkog obrazovanja nastavnika.
4. nedelja
predavanje - Profesionalne uloge i kompetencije nastavnika.
- Profesionalne uloge i kompetencije nastavnika. 3. Vizek Vidović, V i Zoran Velkovski, V. (u red.) (2013). Nastavnička profesija za 21. Vek. Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE. Beograd: COP. (odabrani delovi) 4. Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja. Kikinda: Sveti Sava.
Literatura: Vujisić Živković, N. (2006): „Školska autonomija i profesionalna autonomija nastavnika”, Pedagogija, god. 61, br. 3, str. 278-291.
4. nedelja
vežbe - Vaspitni koncept nastavnika.
Razvijanje vaspitnog koncepta nastavnika.
5. nedelja
predavanje - Koncepcija profesionalnog razvoja nastavnika.
Teorijske osnove koncepcije profesionalnog razvoja nastavnika. 7. Pešikan, A., Antić, S. i Marinković, S. (2010). Koncepcija stručnog usavršavanja nastavnika u Srbiji: između proklamovanog i skrivenog modela. Nastava i vaspitanje, 59(2), 278-296.
Literatura: - Polovina, N. i Pavlović, J. (2010): Teorija i praksa profesionalnog razvoja nastavnika, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
5. nedelja
vežbe - Aktuelna pitanja stručnog usavršavanja nastavnika.
- Modeli stručnog usavršavanja nastavnika. 6. Pravilnik o stalnom stručnom usavršavanju i sticanju zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika. Službeni glasnik RS, br. 2016. (odabrane strane) Literatura potrebna za izradu druge predispitne obaveze.
6. nedelja
predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
6. nedelja
vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
7. nedelja
predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
7. nedelja
vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Definisanje problema, metodološki okviri istraživanja, struktura rada, pitanje dostupnosti i korišćenja izvora i literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
8. nedelja
predavanje - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Metodološki okviri istraživanja, struktura rada, izbor literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
8. nedelja
vežbe - Izrada seminarskog – istraživačkog rada.
– Metodološki okviri istraživanja, struktura rada, izbor literature. (Izbor teme seminarskog rada usaglašava se sa tematskim poljem doktorske disertacije)
9. nedelja
predavanje - Analiza seminarskog – istraživačkog rada.
– Grupna analiza projekta seminarskog – istraživačkog rada.
9. nedelja
vežbe - Analiza seminarskog – istraživačkog rada.
– Grupna analiza projekta seminarskog – istraživačkog rada.
10. nedelja
predavanje - Analiza seminarskog – istraživačkog rada.
– Grupna analiza projekta seminarskog – istraživačkog rada.
10. nedelja
vežbe - Analiza seminarskog – istraživačkog rada.
– Grupna analiza projekta seminarskog – istraživačkog rada.
11. nedelja
predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
- Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
11. nedelja
vežbe - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
- Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
12. nedelja
predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
- Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
12. nedelja
predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
- Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
12. nedelja
vežbe - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
- Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
13. nedelja
predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
- Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
13. nedelja
predavanje - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
- Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
13. nedelja
vežbe - Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
- Izrada završne forme seminarskog – istraživačkog rada.
14. nedelja
predavanje - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
- Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
14. nedelja
vežbe - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
- Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
15. nedelja
predavanje - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
- Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
15. nedelja
predavanje - Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
- Usmena odbrana seminarskog – istraživačkog rada.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Buchberger, F., Campos, B. P., Kallos, D., Stephenson, J (2000): Zelena knjiga o obrazovanju nastavnika u Evropi, Beograd.
Carr, W., Kemimis, S. (1986): Becoming Critical, The Falmer Pres, London and Philadelphia.
Schoon, D. (1987): Educating the Reflective Practitioner, Jossey-Bass Publication, San Francisco.
Zeichner, K., Liston, D. (1996): Reflective Teaching, An Introducvtion, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey.
Vujisić-Živković, N. (2005): Pedagoško obrazovanje učitelja – razvijanje vaspitnog koncepta, Zadužbina Andrejević, Beograd.
Vujisić-Živković, N. (2007): „Pedagoška istraživanja i obrazovanje nastavnika“, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, god. 39, br. 2, str. 243-258.
Eliot, DŽ. (2006): „Profesionalno obrazovanje nastavnika i razvijanje kompetencija”, Pedagogija (Beograd), 4, str. 431-440.
Pešić, M. (u red.) (1998): Pedagogija u akciji, IPA, Beograd,
Radulović, L. (2011): Obrazovanje nastavnika za refleksivnu praksu, Beograd: Filozofski fakultet.