Kurs: Jezik i obrazovanje - opšti kurs
U okviru predmeta: Jezik i obrazovanje
Predavači

dr Milan Stančić, vanredni profesor

dr Vladeta Milin, docent

obavezni kurs
Broj bodova: 5.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Jezik u društvu i formalnom obrazovanju. Diskursi i tekstovi i učestvovanje u kulturi. Vlasništvo nad jezikom u kontekstu i konstrukcija značenja. Shvatanja o prirodi procesa učenja jezika. Bilingvalno učenje jezika. Konstrukcija pisanog jezika i diskursi školskog pisanja. Koncepcijske orijentacije i obrazovna politika u nastavi jezika. Evropski jezički portfolio. Programi podsticanja razvoja komunikativnih sposobnosti. Teorija i praksa podsticanja dečjeg jezičkog stvaralaštva. Razvijanje pismenosti kroz školske konstrukte pismenosti. Priča i pričanje priča – razvojni doprinosi. Intertekstualnost i školsko proučavanje književnog dela. Tendencije u oblikovanju udžbenika za maternji jezik. Praktična nastava: Vežbe upoznavanja strukture i funkcija jezika u obrazovanju, upoznavanja koncepcijskih tokova jezičkog obrazovanja , osposobljavanja za analizu literature za decu.
Cilj izučavanja kursa: Razumevanje strukture i funkcija jezika u obrazovanju i njihovog uticaja na karakteristike obrazovanja i obrazovne perspektive učenika. Upoznavanje koncepcijskih tokova jezičkog obrazovanja u nas i strategije njihovog razvijanja/menjanja.
App.preduslovi_za_polaganje: nema
Oblici nastave: Predavanja sa diskusijama, radionice, individualni i grupni rad na malim metodičkim zadacima, grupne i individualne konsultacije.
Obaveze studenata: Učestvovanje u predviđenim oblicima nastave, proučavanje obaveznih tekstova literature, obavljanje jedne praktične aktivnosti i izrada izveštaja o njoj.
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Učešće u radionicama, diskusijama i rad na metodičkim zadacima - 10%; obavljanje praktične aktivnosti i izrada izveštaja o njoj - 40%; test znanja - 50%.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Betelhajm, B. (1977), Značenje bajki, Beograd, Prosveta, 17-34.
Blenk, M. (1988), Razgovor u razredu: Zanemarena tematika teme, Predškolsko dete, 3.
Vigotski, L. (1996), Problemi razvoja psihe, Beograd, ZUNS, 140-158.
Govor u predškolskoj ustanovi (grupa autora), (1998), Beograd, ZUNS.
Kristal, D. (1996), Kembrička enciklopedija jezika, Beograd, Nolit, 248-255.
Marjanović, A. (1990), Dečje jezičke igre, Beograd, ZUNS.
Milivojević, D. (1997), Pisani jezik na predškolskom uzrastu, Istraživanja u pedagogiji i andragogiji, Beograd, IPA Filozofskog fakulteta, 163-169.
Mitrović, M. (2007), Kuda teže današnji bukvari i početnice, Kvalitet udžbenika za mlađi školski uzrast, Beograd, Institut za psihologiju, Filozofski fakultet, 37-50.
Skutnap-Kangas, T. (1991), Bilingvizam, Beograd, ZUNS, 21-65.