Kurs: Pristupi u obrazovanju nastavnika (dokt.)
Predavači

dr Lidija R. Radulović, vanredni profesor

dr Nataša Vujisić-Živković, redovni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Različiti pristupi i aktuelna traganja u teoriji i praksi inicijalnog obrazovanja i profesionalnog razvoja nastavnika (obrazovanje akademskog tipa, obuka kao sticanje veština, eklektičko povezivanje teorijskog obrazovanja i praktične obuke, obrazovanje za istraživačku i refleksivnu praksu), kao i njihove epistemološke osnove, predstavljaju se kroz uočavanje, kritičko preispitivanje i istraživanje problema koji ih definišu, a odnose se na: 1. način razumevanja ciljeva obrazovanja nastavnika (odlike i uloge nastavnika; vrste znanja potrebne nastavniku: znanja o, veštine, kompetencije; vaspitni koncept nastavnika, profesionalni identitet); 2. izbor strategija, principa, sadržaja i metoda obrazovanja nastavnika (odnos predmetno-akademskog i pedagoško-psihološkog, teorijskog i praktičnog, iskustvenog i istraživačkog obrazovanja nastavnika). Praktična nastava: Planiranje i realizacija istraživanja problema u obrazovanju nastavnika, prezentacija rezultata i predloge za promenu prakse.
Cilj izučavanja kursa: Razumevanje pedagoško-epistemoloških osnova aktuelnih pristupa profesionalnom obrazovanju nastavnika i osposobljavanje za samostalno uočavanje i istraživanje problema obrazovanja i profesionalnog razvoja nastavnika.
App.preduslovi_za_polaganje: /
Oblici nastave: Kritičko čitanje i analiza literature, vođena diskusija, planiranje, izrada i prezentacija istraživačkog rada.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Uvodni čas
Upoznavanje sa programom, literaturom, predispitnim, ispitnim obavezama i načinom rada.
2. nedelja
predavanje - Istraživanje profesionalnog indetiteta nastavnika.
Upoznavanje sa konceptom profesionalni identitet nastavnika.
2. nedelja
vežbe - Upoznavanje sa istraživačkim zadatkom.
Upoznavanje sa istraživačkim zadatkom: Uporedna analiza profesionalnog identitea nastavnika i učitelja.
3. nedelja
predavanje - Realizacija istraživačkog zadatka.
Realizacija istraživačkog zadatka: Uporedna analiza profesionalnog identitea nastavnika i učitelja.
3. nedelja
vežbe - Realizacija istraživačkog zadatka.
Realizacija istraživačkog zadatka: Uporedna analiza profesionalnog identitea nastavnika i učitelja.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Buchberger, F., Campos, B. P., Kallos, D., Stephenson, J.: Zelena knjiga o obrazovanju nastavnika u Evropi, Beograd, 2000.
Korthagen, F.A.J.: Linking practice and Theory, London, 2001.
Schön, D., Educating the Reflective Practitioner, San Francisco, 1987
Smyth, J., ed., Critical Discourses on Teacher Development, London, 1995
Zeichner, K., Liston, D.: Reflective Teaching, New Jersey, 1996.
Vujisić-Živković, N: Pedagoško obrazovanje nastavnika, Beograd, 2005.
Eliot, DŽ.: Profesionalno obrazovanje nastavnika i razvijanje kompetencija, Pedagogija, Beograd, 4/2006
Radulović, L.: Istraživanje i razvijanje obrazovanja nastavnika za refleksivnu praksu, PEDAGOGIJA, Beograd, 4/2007
Rajović, V., Radulović, L.: Ideje za novi pristup obrazovanju nastavnika, Nastava i vaspitanje, Beograd, 4/2000.