Kurs:
Predavači

dr Milan Stančić, vanredni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 6.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Dokimologija - pojmovi, istorijat praćenja i ocenjivanja u nastavi, aktuelne istraživačke teme u oblasti ocenjivanja. Pedagoški diskursi o ocenjivanju. Funkcije i vrste ocenjivanja u nastavi. Odnos planiranja, programiranja i ocenjivanja. Odnos učenja i praćenja i ocenjivanja u nastavi. Kriterijumi ocenjivanja. Povratna informacija o učenju – funkcije i principi. Opisno ocenjivanje - pojam, funkcije, karakter opisnog ocenjivanja u normativima i praksi u Srbiji. Različite prakse ocenjivanja. Autentično ocenjivanje. Evaluativne aktivnosti u nastavi. Učenička samoevaluacija u nastavi. Portfolio - pojam, funkcije, vrste. Praktična nastava. Posmatranje i analiziranje aktivnosti praćenja i ocenjivanja u nastavi, kreiranje različitih evaluativnih aktivnosti, davanje povratne informacije o učenju i napredovanju.
Cilj izučavanja kursa: Razvijanje znanja o različitim praksama ocenjivanja; o ulozi, načinima i problemima praćenja i ocenjivanja u nastavi. Osposobljavanje studenata za učestvovanje u procesima praćenja i ocenjivanja i njihovo menjanje/razvijanje.
App.preduslovi_za_polaganje: -
Oblici nastave: predavanje, diskusije i debate, rešavanje problema, igre uloga, praktični zadaci.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Armstrong, T. (2008). Diskurs akademskog postignuća; Diskurs razvoja čoveka (poglavlja). U: Najbolje škole. Zagreb: Eduka, str. 15-77.
Vizek Vidović, V. i Vlahović-Štetić V. (2003). Planiranje, praćenje i ocenjivanje (poglavlje). U: Aktivno učenje i kritičko mišljenje u visokoškolskoj nastavi – priručnik za nastavnike. Zagreb: Forum za slobodu odgoja, str. 11-39.
Jensen, E. (2003). Bolje procenjivanje (poglavlje). U: Super-nastava. Zagreb: Eduka, str. 311-321.
Kyriacou, C. (2001). Ocenjivanje učenikovog napretka (poglavlje). U: Temeljna nastavna umjeća. Zagreb: Eduka, str. 159-179.
Mitrović, M. (2010). Obrazovanje budućih nastavnika za praćenje i ocenjivanje u nastavi: perspektive. U: Unapređenje obrazovanja učitelja i nastavnika: od selekcije do prakse (knjiga 2). Jagodina: Pedagoški fakultet i TEMPUS CRTE, str. 229-239.
Mitrović, M. (2014). Promena paradigme ocenjivanja u nastavi kao element strategije unapređivanja kvaliteta obrazovanja. Nastava i vaspitanje, god. 64, br.2, str. 175–188.
Mitrović, M. i Aleksendrić, B. (2013). Povratna informacija u ocenjivanju. U: Pedagog između teorije i prakse – Zbornik radova sa nacionalnog naučnog skupa Januarski susreti pedagoga. Beograd: Filozofski fakultet i Pedagoško društvo Srbije, str. 75-79.
Priručni materijali i materijali za rad koje studenti dobijaju tokom nastave.
Radulović, L. (2010). Evaluacija aktivnosti studenata kao polazište za razvijanje programa nastavnog predmeta. U: Unapređenje obrazovanja učitelja i nastavnika: od selekcije do prakse (knjiga 2). Jagodina: Pedagoški fakultet i TEMPUS CRTE, str. 203-215.
Havelka, N., (2000). Ocenjivanje učenika (poglavlje). U: Učenik i nastavnik u obrazovnom procesu. Beograd: ZUNS, str. 163-185.
Havelka, N., Hebib, E. i Baucal, A. (2003). Ocenjivanje za razvoj učenika – priručnik za nastavnike. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta RS.