Kurs: Pismenost i školski kurikulum (master)
Predavači
izborni kurs
Broj bodova: 7.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Pedagoški diskursi, ideologije u diskursu, načini pozicioniranja učenika i prilike za konstrukciju značenja. Pristupi u proučavanju pismenosti. Nalazi o pismenosti kao fenomenu u društvu i obrazovanju. Pismenost i sposobnosti. Teorija i praksa školskog razvijanja pismenosti. Koncepcijske orijentacije i školski konstrukti pismenosti. Pismenost i kurikulum: odnosi moći u raspodeli simboličkog i kulturnog kapitala. Obrazovni kontekst kao kontekst razvijanja pismenosti. Razvijanja pismenosti i učenički subjektivitet. Kritička čitanja kurikuluma. Standardizovanje postignuća u institucionalnom razvijanju pismenosti i evropska obrazovna politika. Praktična nastava: Vežbe upoznavanja i opisivanja diskursa nastave, obrazovnih koncepcija nastavnika, kritičkog čitanja kurikuluma, modelovanja nastave prema ciljevima u razvijanju pismenosti.
Cilj izučavanja kursa: Razumevanje obrazovne prakse razvijanja pismenosti kao oblika društvene prakse i osposobljavanje za istraživanje pedagoških pretpostavki pod kojima školska pismenost pogoduje razvijanju kurikuluma i kognitivnom rastu učenika.
App.preduslovi_za_polaganje: nema
Oblici nastave: Predavanja sa diskusijama, individualne i u paru vežbe istraživanja programa i modelovanja nastave, individualne i grupne konsultacije.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Ber, V. (2001), Socijalni konstrukcionizam, Beograd, Zepter Book World, 117-132.
Gee, J. P. (1996), Social Linguistics and Literacy, London, Falmer Press, 141-148.
Lee, A. (1996), Gender, Literacy, Curriculum: Re-writing school geography, London, Taylor&Francis, 214-228.
Bugarski, R. (1996), Pismo, Novi Sad, Matica srpska, 119-169.
Mitrović, M. (2007), Standardizovanje postignuća u institucionalnom razvijanju pismenosti, Evropske dimenzije reforme sistema obrazovanja i vaspitanja, Novi Sad, Odsek za pedagogiju, FF, 297-302.
Mitrović, M. (2008), Neke karakteristike govornog i pisanog jezika, Pedagogija, 2, 183-191.
Plut, D. (2003), Udžbenik kao kulturno-potporni sistem, Beograd, Institut za psihologiju, Filozofski fakultet, 205-235.
Havelok, E. (1991), Muza uči da piše, Novi Sad.