predmet: Metodologija pedagoških istraživanja
Predavači:

dr Nataša Matović redovni profesor

dr Ivana Jeremić (dev. Luković) docent

obavezni predmet
Broj bodova: 6.00
Sadržaj predmeta:Predmet proučavanja metodologije pedagogije.Predmetno-metodološka povezanost pedagogije sa drugim naukama.Razvoj metodologije pedagogije u Jugoslaviji.Tumačenje odnosa među nekim bitnim metodološkim pojmovima. Epistemološko-metodološke osobenosti saznavanja u oblasti obrazovanja i vaspitanja.Ciljevi naučnog istraživanja. Priroda i mogućnosti utvrđivanja zakona u društvenim naukama, u pedagogiji. Teorija i istraživanje. Pluralizam paradigmi u pedagogiji.Pozitivizam u istraživanju obrazovanja i vaspitanja.Kritička teorija u istraživanju obrazovanja i vaspitanja.Kvalitativna i kvantitativna istraživanja u pedagogiji. Specifičnosti i dometi pojedinih vrsta istraživanja. Deskriptivna i kauzalna istraživanja u pedagogiji.Nove tendencije u razvoju metodologije društvenih nauka i metodologije pedagogije.Ocenjivanje istraživačkih projekata i rezultata istraživanja.
Cilj izučavanja predmeta:upoznavanje sa osnovnim epistemološko-metodološkim orijentacijama u pedagogiji; upoznavanje sa vrstama, ciljevima, metodama i organizacijom naučnog istaživanja; osposobljavanje za uočavanje problema za istraživanje u vaspitnoj praksi i izradu projekta; osposobljavanje za izradu i primenu instrumenta i realizaciju istraživanja;
Oblici nastave:predavanja, vežbe, seminari (analize, saopštenja i izveštaji, diskusije), istraživački rad – izrada projekta i realizacija istraživanja, timski rad, individualne konsultacije, mentorski rad.
Obaveze studenata:redovno pohađanje nastave (predavanja, vežbi, seminara), pripremanje za nastavu i aktivno učestvovanje u njoj prikaz i analiza jednog istraživanja (primenjene metodologije i dobijenih rezultata) izbor problema za istraživanje, obrazloženje teme i izrada i odbrana projekta istraživanja konstrukcija (izrada) istraživačkih instrumenata i provere odnosno utvrđivanja njihovih metrijskih karakteristika izbor i obrazloženje uzorka, izrada plana prikupljanja i obrade podataka i analize (kvantitativne i kvalitativne) rezultata istraživanja izrada izveštaja o obavljenom istraživanju i prezentacija rezultata istraživanja učešće u diskusiji (o projektima i izveštajima drugih studenata i o drugim temama o kojima se na času vodi rasprava)