
Ideologija filmske slike
Nemanja Zvijer
- Godina izdanja: 2011
- Format [cm]: 24
- Broj strana: 172
- ISBN: 978-86-86563-92-7
Knjiga se bavi analizom partizanskih ratnih spektakala, i to onih koji su ekranizovali tzv. neprijateljske ofanzive. U prvom delu knjige izložen je teorijski okvir u kome je razmatran odnos između filma i ideologije. Drugi deo se bavi društveno-istorijskim kontekstom u kom su nastali analizirani filmovi. U trećem i najvećem delu knjige kroz analizu sedam filmovanih ofanziva pokazana je apologija jugoslovenskog socijalizma kroz filmsko osmišljavanje osnovnih ideoloških aspekata. Analizirani su i načini filmskog predstavljanja i nametanja hegemonih vrednosnih obrazaca koje je negovao jugoslovenski socijalistički sistem. Sami filmovi su, takođe, posmatrani iz perspektive njihove funkcije u zemlji (društveno-integrativna uloga) i u inostranstvu (marketinška funkcija filma). Analiza najmarkantnijih primera jugoslovenskog ratnog spektakla uzeta je kao primer za objašnjavanje jedne šire pojave – vizuelne ideologizacije i načina na koje slika, u ovom slučaju filmska, može biti upotrebljena u ideološko-političkoj sferi.
-------------------------
O partizanskom ratnom spektaklu se u nas do danas uglavnom pisalo iz ugla filmskih kritičara, a ovo je prva studija iz pera sociologa. Činjenica da se radi o autoru koji je na početku profesionalne karijere, a koji se u naučnoj periodici već predstavio kraćim studijama o holivudskom ratnom filmu i partizanskom filmu, svedoči da domaća naučna, stručna i šira javnost konačno dobija nekoga ko će se filmom uopšte, a posebno ratnim, sistematično baviti iz ugla sociologije saznanja, sociologije kulture i sociologije politike.
Doc. dr Jovo Bakić (iz recenzije)
Autor je iz velikog broja snimljenih jugoslovenskih filmova s ratnom tematikom za svoju analizu odabrao najreprezentativnije predstavnike žanra koji se mogu svrstati po svojim osobinama u „partizanski ratni spektakl. Oni su sadržinski i hronološki dali dovoljno materijala autoru za razmatranja o društveno-političkoj klimi u Jugoslaviji i njenom reflektovanju na filmsku produkciju, njen sadržaj, poruke, njihovu recepciju...
Prof. dr Milan Ristović (iz recenzije)
Nemanja Zvijer je rođen 1980. godine u Zrenjaninu. Diplomirao je (2005) i magistrirao (2009) na Filozofskom fakultetu u Beogradu, gde je trenutno doktorand i radi kao istraživač saradnik. Bavi se sociologijom kulture kao i različitim formama vizuelne ideologizacije i političke instrumentalizacije vizuelnih medija (posebno filmova). Iz ovih oblasti je objavio nekoliko članaka i prikaza u stručnim časopisima.