Razvoj kurikulima u stručnom obrazovanju

Miomir Despotović

  • Godina izdanja: 2010
  • Format [cm]: 24
  • Broj strana: 300
  • ISBN: 978-86-86563-82-8

Razvoj kurikuluma u stručnom obrazovanju: pristup usmeren na kompetencije je sveobuhvatan kritički pregled različitih teorija, teorijskih pristupa i modela u razvoju kurikuluma, s jedne, i pokušaj njihovog konvertovanja u koherentan metodološki okvir i model razvoja kurikuluma u stručnom obrazovanju, s druge strane. Paralelno sa tim učinjen je i napor da se povežu tradicionalne teorijske orijentacije u razvoju kurikuluma sa orijentacijama i paradigmama u razvoju kurikuluma u stručnom obrazovanju koje su nastale u poslednjim decenijama 20. veka. Osnovni problem kojim se ova studija bavi situiran je u širi kontekst povezivanja rada i obrazovanja, odnosno usklađivanja zahteva rada i efekata obrazovanja i učenja. U njoj se u najširem smislu govori o mogućnosti uspostavljanja kompatibilnosti između kompetencija koje se zahtevaju u radu i kompetencija koje se stiču u procesu obrazovanja. Uže pitanje na koje je studija fokusirana tiče se prirode i porekla kurikuluma u stručnom obrazovanju, njegove svrhe, ciljeva, struktura i načina na koji on reprezentuje realnost i mogućnost njene internalizacije i transformacije. Dve osnovne karakteristike pristupa koji je primenjen u elaboraciji ovog osnovnog pitanja jesu: usmerenost na pouzdanu identifikaciju stručnih kompetencija i njihovo konvertovanje u ishode učenja, uz preciznu artikulaciju situacija učenja i načina provere postignuća.

-------------------------


Studija dr Miomira Despotovića Razvoj kurikuluma u stručnom obrazovanju: pristup usmeren no kompetencije sagledana u celini, predstavlja koherentan, metodološki korektno uobličen rad o osnovnim problemima razvoja kurikuluma u stručnom obrazovanju. Značaj i vrednost studije ogleda se u činjenici da je ona prvi celovit, sistematizovan i kritički pregled različitih teorija i podela razvoja kurikuluma na našem jeziku. Ona takođe pripada grupi vrlo retkih rasprava posvećenih stručnom obrazovanju, njegovim ciljevima, funkcijama i organizaciji. Ono što studiji daje posebnu vrednost jeste predloženi model razvoja kurikuluma u stručnom obrazovanju, sa detaljno elaboriranim principima, procesima, i procedurama, što može biti od izuzetne koristi kako onima koji se bave teorijskim promišljanjem kurikuluma, njegovom socijalnom, psihološkom i didaktičko-metodičkom konceptualizacijom, tako i onima koji se praktično angažuju na razvoju kurikuluma u posebnim oblastima, što se može razumeti i kao njen doprinos menjanju prakse razvoja kurikuluma i reformi stručnog obrazovanja u našoj zemlji..

Prof. dr Snežana Medić (iz recenzije)


Miomir Despotović je vanredni profesor na Odeljenju za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Na osnovnim, master i doktorskim studijama drži nastavu na predmetima Opšta andragogija, Andragoška didaktika, Razvoj kurikuluma i razvoj kompetencija, Politika i strategija obrazovanja odraslih, Primena teorija učenja u obrazovanju odraslih, Filozofija obrazovanja i učenja odraslih. Objavio je veći broj naučnih i stručnih radova u domaćim i međunarodnim časopisima kao i sledeće monografije: Radna sredina i obrazovanje, Znanje i kritičko mišljenje u odraslom dobu, Igra potreba – andragoške varijacije, Uvod u andragogiju (koautor: Kulić, R.). Urednik je časopisa Andragoške studije koji izdaje Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu. Poslednjih nekoliko godina intenzivno se bavi problematikom razvoja kurikuluma u stručnom obrazovanju odraslih.