Kurs: Istorija roka (osn.)
U okviru predmeta: Istorija roka
Predavači

dr Nikola Samardžić, redovni profesor

dr Haris Dajč, vanredni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 4.00
Sadržaj kursa: U okviru teorijske nastave na ovom kursu hronološki se prati proces transformacije roka od lokalnog muzičkog žanra, preko njegovog masovnog geografskog rasprostiranja, te sve do globalne društvene promene stila života do koje je doveo.Teorijska nastava se realizuje u 11 tematskih jedinica.Praktična nastava podrazumeva vežbe koje se tematski nadovezuju na sadržaj teorijske nastave s tim što se fokusiraju na pripremu studenata za realizaciju predispitnih obaveza. Plan izvođenja nastave: 1.Istorijsko poreklo i karakteristike popularne muzike XX veka DŽez, bluz, ritam i bluz. Nova tehnologija snimanja, reprodukcije, ozvučavanja i prenosa zvuka na daljinu. Novi instrumenti i nova publika. Pojava ženskih zvezda. Rasna integracija u rokenrolu. Društvena kriza s kraja 1950-ih pedesetih. 2.„Britanska invazija“ Bend The Beatles. Pararelna aktivnost R’n’B bendova (The Rolling Stones i The Who). 3.Soul 1960-ih. Motown i Stax Records. Soul Sisters, Tina Tarner, Areta Frenklin. Počeci fanka: DŽejms Braun, Sly & The Family Stone. 4.Muzika protesta i ’68.Globalna pobuna mladih. Društvene promene 1960-ih. 5."Gitarski heroji" i "rok dinosaurusi" Ideja virtuoziteta i rok kultura. Koncept „Gitarskih heroja“ 6.Progressive rok. Hipi pokret i psihodelični rok. 7.Glamur 1970-ih. Glem rok estetika u Velikoj Britaniji i SAD. 8.Pank: poslednja izvorna pobuna. 9.Japi generacija.New Wave. 10.Pokušaji revitalizacije. 11. Smrt rokenrola
Cilj izučavanja kursa: Proučavanje rok kulture koja spaja sve tri dimenzije definisanja „roka“: sociološka, muzička i ideološka,kao i praćenje istorijske ravni. Američka i evropska istorija 20. veka nezamisliva je bez kulturnih i društvenih alternativa.
App.preduslovi_za_polaganje: Dovoljna su znanja iz opšte istorije koja studenti stiču na prethodnoj godini studija. Poznavanje engleskog jezika i sposobnost korišćenja računara i interneta.
Oblici nastave: Predavanja, audio-vizuelne prezentacije, seminari.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - predavanje - Uvodni čas
Teorijska nastava se realizuje u 11 tematskih jedinica. Praktična nastava podrazumeva vežbe koje se tematski nadovezuju na sadržaj teorijske nastave s tim što se fokusiraju na pripremu studenata za realizaciju predispitnih obaveza, kao i na diskusije o pročitanoj literaturi. Kako je kurs interdisciplinaran, nastava je praćena odgovarajućim audiovizuelnim materijalom.
Literatura: 1. Frit, S. 1987. Sociologija roka, Beograd: IIC i CIDID 2. Frith, S., Straw, Will, Street, John. ed. 2001. The Cambridge Companion to Pop and Rock, Cambridge: Cambridge University Press
2. nedelja
predavanje - Istorijsko poreklo i karakteristike popularne muzike XX veka
DŽez, bluz, ritam i bluz. Nova tehnologija snimanja, reprodukcije, ozvučavanja i prenosa zvuka na daljinu. Novi instrumenti i nova publika.Bill Haley, Elvis Prisli, Sun Records (Memphis). Rokabili. Pojava "crnih" zvezda (Chuck Berry, Little Richard, Bo Diddley, Fats Domino). Pojava ženskih zvezda. Rasna integracija u rokenrolu. Društvena kriza s kraja 1950-ih pedesetih. Isley Brothers, Roy Orbison, Ray Charles.
Literatura: 1. Popular music, Journal of Popular culture, Popular music & Society 2. Wicke, Peter. 1990. Rock music: culture, aesthetics, sociology. University of Cambridge Press. 3.Szamatry, David P. 1991. Rockin’ in time. A social history of rock-and-roll. Englewood Cliffs: Prentice Hall
3. nedelja
predavanje - Britanska "invazija"
Bend The Beatles kao britanski odgovor na američki rokenrol. Pararelna aktivnost R'n'B bendova (The Rolling Stones i The Who). Masovna histerija. Produkcijske inovacije. Zapadna kultura šezdesetih.
Literatura: 1. Friedlander , P. 1996. Rock and Roll: A Social History. Boulder: CO 2. Makdonald, Ijan. 2012. Revolucija u glavi: pesme Bitlsa i šezdesete. Beograd: Clio
4. nedelja
predavanje - Soul 1960-ih
Motown i Stax Records. Soul Sisters, Tina Tarner, Areta Frenklin. Počeci fanka: DŽejms Braun, Sly & The Family Stone.
Literatura: Clarke, Paul.1983. “’A Magic Science’: Rock Music as a Recording Art” Popular Music 3: Producers and Markets:195-213
5. nedelja
predavanje - Muzika protesta `68
Globalna pobuna mladih. Društvene promene 1960-ih. Veze muzike i protesta: Građanski pokret i Pokret crnačke moći Afro-Amerikanaca, antivijetnamski i niz protesta širom Evrope i sveta. 1968: Rok muzika kao aktivni „saučesnik“, „medijator“ i činilac pobune omladine. Rok muzika kao simbol pobune u periodu 1990-ih.
Literatura: 1. Pekacz, Jolanta.1994.”Did Rock Smash the Wall? The Role of Rock in Political Transition” Popular Music 13/1:41-49
6. nedelja
predavanje - "Gitarski heroji" i "rok dinosaurusi"
Ideja virtuoziteta i rok kultura. Koncept „Gitarskih heroja“ (Jimmy Hendrix, Jimmy Page, Eric Claptoni Jeff Bek) i „rok dinosaurusa“ (hard rok i hevi metal najčešće). Obožavanje i divljenje prema umetniku. Odsustvo teksta i neutralisanje žanra. Gitara ne kao deo svakodnevnog života konzumenata rok muzike, već kao odlika „vrhunskog“ u muzici (ili rok kulturi).
Literatura: 1. Dettmar, Kevin. J. H., William Richey, Anthony DeCurtis. 1999. Reading rock and roll: authenticity, appropriation, aesthetics. Columbia University Press. 2. Inglis, Ian. 2007.‘‘Sex and Drugs and Rock’n’Roll’’: Urban Legends and Popular Music” Popular Music and Society 30(5): 591–603
7. nedelja
predavanje - Progressive rok
Hipi pokret i psihodelični rok. Bendovi Jefferson Airplane, Greateful Dead i vrhunac bend Pink Floyd. Razvoj progresivnog roka u Velikoj Britaniji, Nemačkoj, Francuskoj i Italiji (italijanski progresivni rok, Krautrok, berlinska škola elektronske muzike). Naglašena kritika (engleskog klasnog) društva.
Literatura: 1. Whiteley, Sheila. 1990. “Progressive Rock and Psychedelic Coding in the Work of Jimi Hendrix” Popular Music 9(1): 37-60 2. Keister, J. and Jeremy L. Smith. 2008. “Musical ambition, cultural accreditation and the nasty side of progressive rock” Popular Music 27/3: 433 455
8. nedelja
predavanje - Glamur 1970-ih.
Glem rok estetika u Velikoj Britaniji (David Bowie, Gary Glitter, Roxy music, T. Rex) i SAD (Lu Rid, New York Dolls). Moda i muzički žanr.
Literatura: Bortvik , Stjuart, i Ron Moj. 2010. Popularni muzički žanrovi. Beograd: Clio
9. nedelja
predavanje - Pank: poslednja izvorna pobuna.
Muzički odgovor na progresivni rok. Bend Sex pistols kao vrhunac. Pank rok i potkultura u Sjedinjenim Državama, Velikoj Britaniji i Australiji 1970-ih. Naglašeni politički stavovi negiranja establišmenta i niz „anti“ stavova (nizihlizam, anarhizam, buntovništvo isl) prema društvenim pojavama. Pank i način života.
Literatura: Bindas, Kenneth. „The Future is Unwritten“: Tha Clash, Punk and America“ american studijes 34/1: 69-89
10. nedelja
predavanje - Japi generacija
New Wave. Pojava MTV-a i njegov značaj za popularnu muziku. Ekonomska i medijska globalizacija u transformisanju procesa produkcije i distribucije popularne muzike. Arena Rock.
Literatura: Stewart, Alexander 2000. “’Funky Drummer’: New Orleans, James Brown and the Rhythmic Transformation of American Popular Music” Popular Music 19(3):293-318
11. nedelja
predavanje - Pokušaji revitalizacije
Alternative Rock (nezavisna produkcija, subverzivni tokovi roka i poreklo mzičara u pank muzici). Novi Vudstok, metal, Angry Rap-Metal.
Literatura: 1. Ford, Larry. 1971. “Geographical Factors of in the Origin, Evolution and Diffusion on Rock Music” Journal of Geography 70/8: 203-215 2. Harrison, Leigh M. 2010. “Factory music: How the industrial geography and working-class environment of post-war Birmingham fostered the birth of Heavy Metal” Journal of Social history 44(1):145-158
12. nedelja
predavanje - "Smrt rokenrola"
Rasprave o rok kulturi kao umetnosti, novoj kreativnosti u doba masovnih medija, trgovini, skupu kulturnih aktivnosti omladine ili kao skupu generacijskog pamćenja 1960-ih i 1970-ih. Kriterijumi za i protiv „smrti rokenrola“. Vizije budućnosti i iskustva rok kulture. Postmoderne teorije smrti muzičkih praksi.
Literatura: Miklitsch, Robert 2006. “Rock’n’Theory: Cultural Studies, Autobiography, and The Death of Rock” u: Suny Series in Postmodern Culture: Roll Over Adorno:Albany: State University of New York Press, 25-41
13. nedelja
predavanje - Seminarski radovi i završni razgovor i podsećanje na glavne ideje