Kurs: Teorije umetnosti (osn.)
U okviru predmeta: Teorije umetnosti
Predavači

dr Predrag Dragojević, redovni profesor

obavezni kurs
Broj bodova: 4.00
Sadržaj kursa: Izvori teorija umetnosti; vrste i predmeti teorija umetnosti; teorijski sistemi od Aristotela do kraja 20. veka; predmeti teorija umetnosti kao osnov njihovog povezivanja; naučne osnove teorije umetnosti; teorijska mišljenja o elementima i fazama razvoja umetnosti. Mogući naglasci na naučno nedovoljno ispitana područja likovnog izražavanja i prepoznavanje teorijskih problema u njima.
Cilj izučavanja kursa: Predstaviti pojedinačne teorijske sisteme vodećih istraživača umetnosti 18-20.veka. Označiti glavne teorijske probleme u tim sistemima. Ukazati na naučne osnove tih teorija. Pokazati načine formiranja teorije umetnosti.
App.preduslovi_za_polaganje: Položen ispit iz predmeta Pisanje o umetnosti. Završene predispitne obaveze iz predmeta Metodologija istorije umetnosti.
Oblici nastave: Predavanja sa projekcijama, debate i grupni rad.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Uvod. Definicije teorije. Stanovišta o teoriji umetnosti. Izvori, literatura
Putevi ka teoriji: nastanak teorije umetnosti iz (umetničkog) iskustva, iz filozofije, iz većeg broja nauka (koje mogu činiti sistem nauke o umetnosti). Odnos istorije umetnosti i teorije umetnosti (od prakse do metoda, od metoda do naučnosti, od naučnosti do teorijskog sistema).
Literatura: A.N.Vajthed, Nauka i moderni svet, Beograd 1976, 33-56 (izvori moderne nauke); 81-103 (17.v); 104-127 (18.v); 156-179 (19.v); 180-199 (relativnost); 236-257 (apstrahovanje); 212-235(nauka i filozofija)
2. nedelja
predavanje - Geografski pristup u nauci o umetnosti
Veza umetničkog dela sa svim delovima i vidovima stvarnosti, i umetničko delo kao predmet svih nauka. Umetničko delo kao izraz geografskih činilaca. Nastanak i razvoj geografije umetnosti (glavni zastupnici, osnovne knjige u istoriografiji nauke o umetnosti). Karakteristike, metodi i varijante tog pristupa; umetnička topografija. Pojmovi vezani za geografiju umetnosti. O primeni znanja geografije u praksi istoričara umetnosti.
2. nedelja
seminar - Umetnička praksa kao izvor teorije
Umetnikove beleške, prepiska, autobiografija, umetnička izjava (statement), manifest, traktat, kritika, esej, istorija, teorijski zapisi.
3. nedelja
predavanje - Antropološki pristup u nauci o umetnosti
Uvod, veza sa prethodnim postupkom tumačenja umetnosti: od geografije do antropologije. Definicija, nastanak i razvoj antropološkog pristupa umetnosti. Karakteristike, pojmovi vezani za taj pristup. Podaci o primeni znanja iz antropologije (kulturne, i fizičke) u praksi istoričara umetnosti.
4. nedelja
predavanje - Psihološki pristup u nauci o umetnosti (1)
Uvod, veza sa prethodnim pristupom: od "definisanja" čoveka, do ljudske psihe kao njegove suštine. Definicija, nastanak i razvoj psiholoških tumačenja umetnosti (glavni zastupnici u istoriografiji nauke o umetnosti). Karakteristike, metodi i varijante pristupa; psihologija umetnosti i nauka o umetnosti; psihološke teorije umetnosti i teorija umetnosti.
Literatura: S. Frojd, Iz kulture i umetnosti (o Leonardu; o Mikelanđelovom Mojsiju); E. Kris, Psihoanalitička istraživanja umetnosti, Beograd 1970; L. S. Vigotski, Psihologija umetnosti, Beograd 1975.
5. nedelja
predavanje - Psihološki pristup u nauci o umetnosti (2)
Pojmovi vezani za psihologiju, upotrebljavani u nauci o umetnosti. Osnovno o mogućnostima primene znanja i (eventualno) metoda psihologije u praksi istoričara umetnosti. Umetničko delo kao izraz psihičkih činilaca.
Literatura: P. Ognjenović, Psihološka teorija umetnosti, Beograd: Institut za psihologiju 1997, 9-215.
6. nedelja
predavanje - Tehnički i tehnološki pristup tumačenju umetnosti
Uvod, veza sa prethodnim pristupom: duhovno i materijalno u umetničkom delu. Definicija tehničkog tumačenja umetnosti (glavni zastupnici, važnije knjige); značaj u istoriji nauke o umetnosti. Karakteristike pristupa, pojmovi. O primeni tehnoloških i tehničkih znanja u praksi istoričara umetnosti. Umetničko delo kao materijalni predmet.
7. nedelja
predavanje - Arheološki pristup u nauci o umetnosti
Uvod, veza sa prethodnim pristupom: od materije u umetničkom delu do dela kao izraza materijalne kulture. O nastanku i razvoju arheologije. Naučnost arheoloških metoda kao značajan činilac u razvoju istorije umetnosti. Istorija umetnosti i arheologija, istorija odnosa i mogućnosti saradnje. Umetničko delo kao civilizacijski predmet.
8. nedelja
predavanje - Sociološki pristup u nauci o umetnosti
Uvod, veza sa prethodnim pristupom: od kulture do organizacije društva koje kulturu "proizvodi". Definicija, karakteristike, metodi i varijante sociološkog pristupa umetnosti. Socijalna istorija umetnosti. Sociologija umetnosti. Pseudosociologija. Pojmovi vezani za sociološko tumačenje umetnosti. O primeni znanja i metoda socioloških istraživanja u praksi istoričara umetnosti; potrebe i mogućnosti saradnje sa sociolozima. Umetničko delo kao izraz društvenih okolnosti ili kao društveni akt.
Literatura: A. Hauzer, Socijalna istorija umetnosti i književnosti, Beograd 1966; A. Hauzer, Sociologija umjetnosti, I-II, Zagreb 1986.
9. nedelja
predavanje - Istorijski pristup u nauci o umetnosti
Uvod, veza sa prethodnim pristupom: od strukture do razvoja društva. Likovnost kao predmet istorijske nauke i pomoćnih istorijskih disciplina. Pitanja vezana za definisanje istorijskih ličnosti, događaja i procesa. Odnos istorije i istorije umetnosti. Uloga istorijske nauke u praksi istoričara umetnosti. Istorijsko mišljenje. Istorija umetnosti kao koncept. Umetničko delo kao izraz ili kao deo istorijskih događaja.
10. nedelja
predavanje - Informatički pristup u nauci o umetnosti
Definicija. Karakteristike, metodi i varijante ovog pristupa. Pojmovi po kojima se prepoznaje. Osnovno o primeni teorije informacija u praksi istoričara umetnosti. Problemi na koje s pravom ukazuje ovaj pristup. Nedoumice koje izaziva u praksi. Pitanje definisanja ili vrednovanja umetnosti. Pitanje pouzdanosti i promenljivosti korišćenih formula. Problemi merljivosti.
Literatura: U. Eko (prir.) Estetika i teorija informacija, Beograd 1977; A. N. Vajthed, Nauka i moderni svet, Beograd 1976; M. Koen-E. Najgel, Uvod u logiku i naučni metod, Beograd 1965, 1982, 301-309; 313
11. nedelja
predavanje - Matematički pristup u nauci o umetnosti
Definicija, karakteristike, prepoznatljivi pojmovi vezani za ovaj pristup. Metodi matematičke analize. Jezik matematike. Neophodnost matematizacije. Mogućnosti i ograničenja matematike u tumačenju umetničkog stvaralaštva. Matematičko u nastanku likovnih dela - istorijska činjenica ili način mišljenja tumača umetnosti. Primena matematike u praksi istoričara umetnosti; nedoumice ili nepoverenje koje izaziva.
12. nedelja
predavanje - Semiotika u nauci o umetnosti
Definicija, karakteristike, prepoznatljivi pojmovi ovog pristupa. Mogućnosti semiotičkog tumačenja likovnog dela.
Literatura: Ch. Moris, Osnove teorije o znacima (1932), Beograd 1975; U. Eko, Kultura, informacija, komunikacija, Beograd 1973; B. A. Uspenski, Poetika kompozicije; Semiotika ikone, Beograd 1979.
13. nedelja
predavanje - Literarni i umetnički pristup
Odlike tumačenja likovnih dela književnim ili drugim likovnim delima. Oblici saznanja kroz umetnost. karakteristike, metodi i varijante pristupa pojmovi vezani za te pristupe osnovno o primeni u praksi; dobre i loše strane literarnosti u tekstu istoričara umetnosti Umetničko delo kao pojava nedostupna naučnom tumačenju.
Literatura: M. Popović, Ishodište slike, Beograd: Nolit 1983, 5-226.
13. nedelja
predavanje - Literarni i umetnički pristup
Odlike tumačenja likovnih dela književnim ili drugim likovnim delima. Oblici saznanja kroz umetnost. karakteristike, metodi i varijante pristupa pojmovi vezani za te pristupe osnovno o primeni u praksi; dobre i loše strane literarnosti u tekstu istoričara umetnosti Umetničko delo kao pojava nedostupna naučnom tumačenju.
Literatura: V. Igo, Bogorodičina crkva u Parizu, poglavlja: «Bogorodičina crkva», «Pariz sa visine», «Ovo će ubiti ono».
13. nedelja
predavanje - Literarni i umetnički pristup
Odlike tumačenja likovnih dela književnim ili drugim likovnim delima. Oblici saznanja kroz umetnost. karakteristike, metodi i varijante pristupa pojmovi vezani za te pristupe osnovno o primeni u praksi; dobre i loše strane literarnosti u tekstu istoričara umetnosti Umetničko delo kao pojava nedostupna naučnom tumačenju.
Literatura: Eseji o umetnosti, Novi Sad i Beograd 1966, 337 i dalje; I. Andrić, Zapisi o Goji (eseji), Novi Sad 1961; M. Crnjanski, Knjiga o Mikelanđelu, Beograd 2008.
14. nedelja
- - Zaključna razmatranja. Evaluacija.
Zaključna razmatranja o naučnim putevima ka teoriji umetnosti. Studentsko vrednovanje nastave.
15. nedelja
- - PRIPREMA ZA ISPIT
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
M. B. Protić, «Struktura i značenje umetničkog dela», u: Oblik i vreme, Beograd 1979, 21-43; 76-152; 185-217.
Opsta dopunska Literatura
Grupa autora i M. B. Protić, Ideje srpske umetničke kritike i teorije, I-III, Beograd: Muzej savremene umetnosti 1980-1981.
R. Arnhajm, Umetnost i vizuelno opažanje. Psilohogija stvaralačkog gledanja - Nova verzija, Beograd 1987.
P. Dragojević, Elementi neoklasicizma. Nastanak i sklop jednog stila u likovnim umetnostima, Beograd 2001.