Kurs: Teorije umetnosti (osn.) U okviru predmeta: Teorije umetnosti Predavači dr Predrag Dragojević, redovni profesor obavezni kurs Broj bodova: 5.00 Sadržaj kursa: Izvori teorija umetnosti; vrste i predmeti teorija umetnosti; teorijski sistemi od Aristotela do kraja 20. veka; predmeti teorija umetnosti kao osnov njihovog povezivanja; naučne osnove teorije umetnosti; teorijska mišljenja o elementima i fazama razvoja umetnosti.
Mogući naglasci na naučno nedovoljno ispitana područja likovnog izražavanja i prepoznavanje teorijskih problema u njima. Cilj izučavanja kursa: Ukazati na razne vidove i stepene likovnog izražavanja, komuniciranja i umetničkog stvaranja. Povezati teorijska shvatanja o svakom pojedinom elementu likovnih umetnosti (njihov nastanak, varijacije, efekte, kombinacije). App.preduslovi_za_polaganje: Završene predispitne obaveze iz predmeta Metodologija istorije umetnosti. Oblici nastave:
Predavanja sa projekcijama, debate i grupni rad. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Uvod Podela obaveštenja o sadržaju i oblicima nastave. Pravljenje spiska studenata, eventualno raspoređivanje po grupama. Podela materijala za rad na seminaru.
2. nedelja predavanje - Šta su teorije i šta je teorija umetnosti Šta su teorije. Praksa i teorija. Teorije kod umetnika. Teorije u nauci o umetnosti. Teorija kao istorijska činjenica i teorija kao instrument, cilj i način mišljenja istraživača.
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura M. B. Protić, «Struktura i značenje umetničkog dela», u: Oblik i vreme, Beograd 1979, 21-43; 76-152; 185-217. Opsta dopunska Literatura A. Hauzer, Socijalna istorija umetnosti i književnosti, Beograd 1966; A. Hauzer, Sociologija umjetnosti, I-II, Zagreb 1986. A.N.Vajthed, Nauka i moderni svet, Beograd 1976, 33-56 (izvori moderne nauke); 81-103 (17.v); 104-127 (18.v); 156-179 (19.v); 180-199 (relativnost); 236-257 (apstrahovanje); 212-235(nauka i filozofija) Ch. Moris, Osnove teorije o znacima (1932), Beograd 1975;
U. Eko, Kultura, informacija, komunikacija, Beograd 1973;
B. A. Uspenski, Poetika kompozicije; Semiotika ikone, Beograd 1979.
Grupa autora i M. B. Protić, Ideje srpske umetničke kritike i teorije, I-III, Beograd: Muzej savremene umetnosti 1980-1981. M. Popović, Ishodište slike, Beograd: Nolit 1983, 5-226.
P. Ognjenović, Psihološka teorija umetnosti, Beograd: Institut za psihologiju 1997, 9-215. R. Arnhajm, Umetnost i vizuelno opažanje. Psilohogija stvaralačkog gledanja - Nova verzija, Beograd 1987. S. Frojd, Iz kulture i umetnosti (o Leonardu; o Mikelanđelovom Mojsiju);
E. Kris, Psihoanalitička istraživanja umetnosti, Beograd 1970;
L. S. Vigotski, Psihologija umetnosti, Beograd 1975. U. Eko (prir.) Estetika i teorija informacija, Beograd 1977;
A. N. Vajthed, Nauka i moderni svet, Beograd 1976;
M. Koen-E. Najgel, Uvod u logiku i naučni metod, Beograd 1965, 1982, 301-309; 313-331. V. Igo, Bogorodičina crkva u Parizu, poglavlja: «Bogorodičina crkva», «Pariz sa visine», «Ovo će ubiti ono». Eseji o umetnosti, Novi Sad i Beograd 1966, 337 i dalje;
I. Andrić, Zapisi o Goji (eseji), Novi Sad 1961;
M. Crnjanski, Knjiga o Mikelanđelu, Beograd 2008. P. Dragojević, Elementi neoklasicizma. Nastanak i sklop jednog stila u likovnim umetnostima, Beograd 2001. |