Kurs: Antropologija religije i roda (dokt.)
Predavači

dr Lidija B. Radulović, redovni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 5.00
Sadržaj kursa: Antropologija religije i roda uključuje rod kao analitičku kategoriju za proučavanje različitih religija, probematizuje načine na koje religijska verovanja i prakse proizvode rodne norme, kao i načine na koje se konstruišu i rekonstruišu znanja o polu, rodu i seksualnosti. Prvi deo nastavnog predmeta Antropologija religije i roda posvećen je rodnim aspektima religije i religioznosti, ličnim iskustvima muškaraca, žena i LGBTosoba u konstrukciji različitih aspekata identiteta. Ukrštanjem više teorijskih pristupa studneti/kinje će razvijati, na višem niovu, razumevanje, kritičku distancu i praktičnu primenu različitih teorija, metoda i koncepata u istraživanju religije i roda. Metodološke i teorijske pristupe istraživanja religije i roda student/kinja primenjuje u okviru izabrane teme istraživanja za doktorsku tezu, u tom smislu, sadržaj ovog predmeta se prilagođava individualno potrebama i istraživačkim zahtevima svakog studenta/kinje.
Cilj izučavanja kursa: Da prepoznaju, razumeju i objasne različite koncepte religijskih verovanja i praksi u kojima su žene isključene iz religijske tradicije ili u kojima imaju rodno konotirane uloge; da povežu teorije roda sa teorijama religije, tako da teorije roda primene u analizi nekog religijskog fenomena.
App.preduslovi_za_polaganje: Nema posebnih uslova. Potrebno je da student/kinja pokaže istraživački interes da u svoju doktorsku disertaciju uključi i različite aspekte antropologije religije i/ili roda.
Oblici nastave: Individualni rad sa studentima podrazumeva konsultativnu nastavu: čitanje naučnih tekstova i kritičku refleksiju, primenu teorijskog i praktičnog znanja na istraživačku temu doktorske disertacije.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
King, U. (ed.). 2000. Religion and Gender. Blackwell, Oxford & Cambridge USA.
King, U., and T. Beattie (eds.). 2005. Gender, Religion and Diversity, Cross-Cultural Perspectives. London, New York: Continuum.
Krondorfer B., and S. Hunt. 2012. Introduction: Religion and Masculinities – Continuities and Change. Religion and Gender 2 (2). 194-206.
Milojević, I., S. Markov, (ur.). 2011. Uvod u rodne teorije. Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Centar za rodne studije.
Radulović L. 2008. Dekonstrukcija diskursa materinstva na osnovu religijsko-magijske prakse, Etnoantropološki problemi Vol.3, No.1, (n.s.). Beograd: Odeljenje za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta.159-176.
Radulović, L. 2009. Pol/rod i religija: Konstrukcija roda u narodnoj religiji Srba. Beograd: Srpski genealoški centar, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu. 5-27; 47-56.
Radulović, L. 2010. Feminizacija hodočašća u kontekstu revitalizacije religije u Srbiji. Antropologija knj. 10, sv. 3. 39-48.
Schippert, C. 2011. Implications of Queer Theory for the Study of Religion and Gender: Entering the Third Decade. Religion and Gender 1(1). 66-84.
Endše, D. E. 2010. Seks i religija, Od devičanskih balova do bogougodne homoseksualnosti. Beograd: Karpos.
Opsta dopunska Literatura
Anić, R.J. 2011. Ljudska prava žena u kršćanstvu. U: Ljudska prava žena, Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar. 59-80.
Flere, S. 2002. Rod i Religioznost. Sociologija Vol XLIV. No 3. 255-269.
Frishman, J. 2011. “Zasebna vrsta ljudi”: neki pravni pogledi na položaj žena u židovskom braku i razvodu. U: Ljudska prava žena, Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar. 45-58.
Ivanović, Z. 2003. Antropologija žene i pitanje rodnih odnosa u izmenjenom diskursu antropologije. Pogovor u: Antropologija žene. Priredile Žarana Papić i Lydia Sklevicky. Beograd: Biblioteka XX vek, Knjižara Krug, Centar za ženske studije.
Jovanović, M. 2011. Moralistička osuda homoseksualnosti u pravoslavlju Teme 3. 705-744.
Kamitsuka, D. M. 2011. Feminist Scholarship and Its Relevance for Political Engagement: The Test Case of Abortion in the US. Religion ande Gender 1(1). 18-43
Korte, A. 2011. Openings: A Genealogical Introduction to Religion and Gender, Religion and Gender 1(1). 1-17.
Radulović, L. 2003. "Učenje veri"-konstrukcija rodnih identiteta putem popularizacije pravoslavne literature. U: RADOJIČIĆ, Dragana (ur.). Tradicionalno i savremeno u kulturi Srba. (Posebna izdanja, knj. 49). Beograd: Etnografski institut SANU. 25-46.
Radulović, L. 2005. Alternativni religijski kultovi i rod. U: KOVAČ, Senka (ur.). Problemi kulturnog identiteta stanovništva savremene Srbije. (Etnoantropološki problemi). Beograd: Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Filozofski fakultet. 183-204.
Radulović, L. 2006. Vampir : osujećeni mitski predak i simbol osujećenog muškog seksualnog potencijala. Etnoantropol. probl. god. 1. sv. 1. 181-202.
Radulović, L. 2007. Roditeljska kletva kao nevidljivo nasilje : diskurs antimaterinstva u tradicijskoj kulturi. Etnoantropol. probl. god. 2, sv. 2. 137-146.
Radulović, L. 2008. Zašto su veštice žene ili zašto su žene veštice? : tumačenja u svetlu različitih perspektiva. U: GATTO CHANU, Tersilla. Veštice : ispovesti i tajne : ispovesti "Sotoninih sluškinja" u snažnom i potresnom zapisniku o potkazivanjima, mučenjima, suđenjima i pogubljenjima. Beograd: Clio. 270-294.
Radulović, L. 2010. Gender aspects of pilgrimage in Serbia from 1990’s until present. U: Radisavljević-Ćiparizović, Dragana (ur.). Pilgrimages, Cult Places and Religious Tourism (YSSSR Anuual, 17, 2010). Yugoslav Society for the Scientific Study of Religion. 141-150.
Radulovic, L. 2006. Religija i rod : kritički osvrt na pristupe istraživanju. Antropologija sv. 1. 74-84.
Ryan, L. And E. Vacchelli . 2013. Mothering Through Islam: Narratives of Religious Identity in London. Religion and Gender 3(1). 90-107.
Silva De Araujo, M., and D. Rodrigues. 2013. Religion, Migration and Gender Strategies: Brazilian (Catholic and Evangelical) Missionaries in Barcelona. Religon and Gender 3 (1). 42-59.
Spahić -Šiljak, Z. 2010. Rodna ravnopravnost u monoteističkim religijama kroz feminističku teološku kritiku. U: Diskurs i diskursi, Vera Vasić (ur.). Novi Sad: Filozofski fakultet u Novom Sadu, Ženske studije i istraživanja. 249-266.
Spahić-Šiljak , Z. 2011. Ženska ljudska prava – islamska perspektiva . U: Ljudska prava žena, Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar. 81-98.
Veenvliet, S. G. 2008. Intrinsic Religious Orientation and Religious Teaching: Differential Judgments Toward Same-Gender Sexual Behavior and Gay Men and Lesbians. The International Journal for the Psychology of Religion 18. 53-65.
Visweswaran K. 1997. Histories of Feminist Ethnography. Annual Review of Anthropology Vol.26. 591-621.
Yip, A.K.T. 2007. Changing religion, changing faith: Reflections on the transformative strategies of lesbian, gay, and bisexual Christians and Muslims. Journal for Faith, Spirituality and Social Change 1 (1). 83-95.
Klimenkova, T. 2003. Žena kao kulturni fenomen, pogled iz Rusije. Beograd: Centar za ženske studije. 17-41
Stolić, A. 2005. Od istorije žene do rodne istorije. Pogovor u: Bok G., Žena u istoriji Evrope: od srednjeg veka do danas. Beograd: Klio. 425-445.
Feministička teologija. 2002. Zbornik radova sa međunarodne konferencije: “Feministička teologija: od terije u praksu”, Novi Sad , 6-7.11.1998. priredila Svenka Savić, Novi Sad: Futura publikacije. 22-38.