Kurs: Vizuelna antropologija (osn.) U okviru predmeta: Vizuelna antropologija Predavači dr Slobodan Naumović, vanredni profesor obavezni kurs Broj bodova: 5.00 Sadržaj kursa: Upoznavanje sa osnovnim pojmovima, mesto vizuelne antropologije u sistemu antropoloških nauka i posebnosti istraživanja utemeljenih na vizuelnim izvorima; Istorija etnografskog filma i vizuelne antropologije; Određenja dokumentarnog i etnografskog filma i pitanja žanra i stila; Priroda naracije slikom, vrste komentara i pitanje autorstva u etnografskom filmu; Saznajne mogućnosti vizuelnih zapisa, dokumentarnog filma i etnografskog filma; Metodi i tehnike vizuelnih istraživanja; Vizuelna antropologija i fotografija; „Domorodački mediji“ ili o kome je priča, čiji je glas i u čijem je sve to interesu? Pozicionalnost u etnografskom filmu; Politika i etika etnografskog filma i vizuelne antropologije; Budućnost VA: digitalna revolucija, antropologija medija i antropologija čula; Vizuelna antropologija i igrani film. Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje sa glavnim delatnostima, istorijatom i teorijskim polazištima u vizuelnoj antropologiji; vrednovanje i analizovanje vizuelne građe; snimanje, montiranje i uklapanje u istraživački okvir osnovnih vizuelnih tekstova, shodno ciljevima istraživanja. App.preduslovi_za_polaganje: Položeni ispiti na prethodnim semestrima-godinama studija. Oblici nastave:
Predavanja, vežbe, rad u okviru seminara, praktičan rad, prikazivanje i analiza filmova i drugih vrsta vizuelnih materijala, terensko istraživanje/snimanje/montiranje video zapisa, mentorski rad. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Uvod: upoznavanje sa osnovnim pojmovima vizuelne antropologije Etnografski film, fotografija, slikovni izvori, vizuelna antropologija, istraživanja utemeljena na različitim vrstama vizuelnih izvora; hronološko predstavljanje istorije etnografskog filma i vizuelne antropologije. Literatura: Naumović, Slobodan (2011):“Razgovor sa Piterom Krofordom”, Etnoantropološki problemi, God. 6, Sv. 1, 235-242.
Ruby, Jay (1996): Visual Anthropology, u: David Levinson and Melvin Ember (eds.), Encyclopaedia of Cultural Anthropology, Henry Holt and Company, 1345-1351.
2. nedelja predavanje - Istorija etnografskog filma i vizuelne antropologije 1 Preci i preteče – od Žil-Etjena Mareja i Feliksa-Luja Renoa do Vertova i Flaertija. Literatura: Grimshaw, Anna (2001): The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 15-56.
Brigard, Emilie de (1975): The History of Ethnographic Film, u: Paul Hockings (ed.), Principles of Visual Anthropology, Mouton, 13-43. 3. nedelja predavanje - Istorija etnografskog filma i vizuelne antropologije 2 Od Grirsona do razvoja cinéma verité-a, direktnog i posmatračkog filma. Literatura: Grimshaw, Anna (2001): The light of reason: John Grierson, Radcliffe-Brown and the enlightenment project; Cinema and anthropology in the postwar world; The anthropological cinema of Jean Rouch; u: The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 57-120. 4. nedelja predavanje - Istorija etnografskog filma i vizuelne antropologije 3 Od participativnog filma preko institucionalizacije vizuelne antropologije ka digitalnoj i multimedijalnoj revoluciji. Literatura: Grimshaw, Anna (2001): The anthropological cinema of David and Judith MacDougall, u: The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 121-148.
Henley, Paul (2007): The Origins of Observational Cinema: Conversations with Colin Young, u: Beate Engelbecht (ed.), Memories of the Origins of Ethnographic Film, Peter Lang, 139-161.
MacDougall, David (1998): Beyond Observational Cinema, Transcultural Cinema (edited by, and with an introduction by Lucien Taylor), Princeton University Press, 125-139.
5. nedelja predavanje - Određenja dokumentarnog i etnografskog filma i pitanja žanra i stila. Upoznavanje sa sistematizacijama koje su ponudili Pol Henli i Bil Nikols i njihova kritička primena na primeru inserata iz filmova. Literatura: Nichols, Bill (2001): What Types of Documentary Are There?, Introduction to Documentary, Indiana University Press, 99-138.
Henley, Paul (1985): British Ethnographic Film: Recent Developments, Anthropology Today, Vol.1, No.1, 5-17. 6. nedelja predavanje - Narativi, titlovi i komentari: pitanje autorstva u etnografskom filmu. Razmatranje mogućnosti i sredstava koja stoje na raspolaganju autorima za prenos saznanja u dokumentarnom filmu. Literatura: Henley, Paul (2006): Narratives: the guilty secret of ethnographic documentary, u: Metje Postma and Peter Ian Crawford (eds.), Reflecting Visual Ethnography: using the camera in anthropological research, Intervention Press, 376-401.
MacDougall, David (1998): The Subjective Voice in Ethnographic Film, Transcultural Cinema (edited by, and with an introduction by Lucien Taylor), Princeton University Press, 93-122.
7. nedelja predavanje - Saznajne mogućnosti vizuelnih zapisa, dokumentarnog filma i etnografskog filma. Literatura: Ruby, Jay (1975): Is an Ethnographic Film a Filmic Ethnography?, Studies in the Anthropology of Visual Communication, Vol. 2, No. 2, 104-111.
MacDougall, David (1998): Visual Anthropology and the Ways of Knowing, Transcultural Cinema (edited by, and with an introduction by Lucien Taylor), Princeton University Press, 61-92.
Naumović, Slobodan (1988): Pitanje vizuelne građe u etnologiji, Etnološke sveske IX, 113-123.
8. nedelja predavanje - Metodi i tehnike vizuelnih istraživanja. Literatura: Banks, Marcus (2001): Research Strategies; Making Images; Perspectives on Visual Research, Visual Methods in Social Research, Sage, 73-109, 111-139, 175-181.
Pink, Sarah, (2007): Planning and Practicing ’Visual Methods’. Appropriate Uses and Ethical Issues, Doing Visual Ethnography (Second Edition), Sage, 40-62.
Pink, Sarah (2012): Advances in Visual Methodology. An Introduction, u: Sarah Pink (ed.), Advances in Visual Methodology, Sage, 3-16.
9. nedelja predavanje - Vizuelna antropologija i fotografija. Literatura: Ruby, Jay (1981): Seeing Through Pictures: The Anthropology of Photography,
Camera Lucida 3, 19-32.
Harper, Douglas (2002): Talking about pictures: a case for photo elicitation, Visual Studies, Vol. 17, No. 1, 13-26. 10. nedelja predavanje - Problemi pozicionalnosti etnografskog filma. Literatura: Ruby, Jay (1991): Speaking For, Speaking About, Speaking With, or Speaking Alongside – An Anthropological and Documentary Dillema, Visual Anthropology Review, Vol. 7, No. 2, 50-67.
Turner, Terence (1992): Defiant Images: The Kayapo Appropriation of Video, Anthropology Today, Vol. 8, No. 6, 5-16.
11. nedelja predavanje - Politika i etika dokumentarnog i etnografskog filma i vizuelne antropologije. Literatura: Nichols, Bill (2001), Why Are Ethical Issues Central to Documentary Filmmaking?; How Have Documentaries Addressed Social and Political Issues?, Introduction to Documentary, Indiana University Press, 1-19, 139-167.Laat, Sonia de (2004): Picture Perfect (?): Ethical Considerations in Visual Representation, Nexus, Vol. 17, 122-149.
Madison, Soyini (2005): Introduction to Critical Ethnography: Theory and Method, Critical ethnography: method, ethics and performance, Sage, 1-16.
12. nedelja predavanje - Digitalna revolucija i novi pravci razmišljanja u vizuelnoj antropologiji. Literatura: Ruby, Jay (2005): The last 20 years of visual anthropology – a critical review, Visual Studies, Vol. 20, No. 2, 159-170. MacDougall, David (2001): Renewing ethnographic film: Is digital video changing the genre?, Anthropology Today, Vol. 17, Issue 3, 15-21. 13. nedelja predavanje - Antropologija medija i antropologija čula. Literatura: Askew, Kelly (2002), Introduction, Kelly Askew and Richard R. Wilk (eds.), The Anthropology of Media. A Reader, Blackwell,1-13.
MacDougall, David (2006): The Body in Cinema, The Corporeal Image. Film, Ethnography and the Senses, Princeton University Press, 13-31.21. Hayden, Robert and Slobodan Naumović: „Imagined Commonalities: The Invention of a Late Ottoman ’Tradition’ of Coexistence“, American Anthropologist, Vol. 115, No. 2, June 2013, 324-334.
14. nedelja predavanje - Vizuelna antropologija i igrani film. Od vremena H. Paudermejker i njene studije o Holivudu kao fabrici snova, antropolozi imaju ambivalentan, ali načelno sve pozitivniji stav prema proučavanju industrije igranog filma. Ovde će u istorijskoj perspektivi biti razmotreni rezultati proučavanja važnijih oblasti istraživanja: od uslova produkcije, dakle odnosa koji vladaju među pojedinim profesionalnim grupama u konkretnim filmskim industrijama, preko problema razvoja nacionalnih kinematografija i uporedne globalizacije filmske produkcije, potom različitih pristupa analizi vrednosnih i ideoloških sadržaja filmova, do analize logike recepcije filmova i ponašanja publike u različitim kulturnim sredinama i, najzad, politike filmskih festivala. Literatura: Naumović, Slobodan (2010): Kadriranje kulturne intimnosti: nekoliko misli o dinamici samopredstavljanja i samopoimanja u srpskoj kinematografiji, Godišnjak za društvenu istoriju 1, 7-37. Naumović, Slobodan (2011): Kino klub Radovanović: kultivisani autorski putokaz kroz vizuelna i moralna bespuća srpske tranzicije, u: Retrospektiva filmova Gorana Radovanovića, Kulturni centar Novog Sada, Novi Sad, 6-21. 15. nedelja seminar - Prezentacija rezultata. Evaluacija kursa.
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Naumović, Slobodan (2011): Kino klub Radovanović: kultivisani autorski putokaz kroz vizuelna i moralna bespuća srpske tranzicije, u: Retrospektiva filmova Gorana Radovanovića, Kulturni centar Novog Sada, Novi Sad, 6-21. Belaj, Melanija (2006): Obiteljska fotografija – analiza i interpretacija u okviru teorije predstavljanja Ervinga Goffmana, Etnološka tribina 29, Vol. 36, 53-69. Grady, John (2008): Visual Research at the Crossroads, Forum: Qualitative Social Research, Vol. 9, No. 3, Art. 38, 1-34. Grimshaw, Anna (2001): The anthropological cinema of David and Judith MacDougall, u: The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 121-148. Grimshaw, Anna (2001): The light of reason: John Grierson, Radcliffe-Brown and the enlightenment project; Cinema and anthropology in the postwar world; The anthropological cinema of Jean Rouch; u: The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 57-120. Grimshaw, Anna (2001): The modernist moment and after, 1895-1945; Anxious visions: Rivers, Cubism and anthropological modernism; The innocent eye: Flaherty, Malinowski and the romantic quest, u: The Ethnographer’s Eye, Cambridge University Press, 15-56. Harper, Douglas (2002): Talking about pictures: a case for photo elicitation, Visual Studies, Vol. 17, No. 1, 13-26. Hayden, Robert and Slobodan Naumović (2013): Imagined Commonalities: The Invention of a Late Ottoman ’Tradition’ of Coexistence, American Anthropologist, Vol. 115, No 2, 324-334. MacDougall, David (1998): Visual Anthropology and the Ways of Knowing, Transcultural Cinema (edited by, and with an introduction by Lucien Taylor), Princeton University Press, 61-92. MacDougall, David (2001): Renewing ethnographic film: Is digital video changing the genre?, Anthropology Today, Vol. 17, Issue 3, 15-21. Nichols, Bill (2001): What Types of Documentary Are There?, Introduction to Documentary, Indiana University Press, 99-138. Prošić-Dvornić, Mirjana (1982): Mogućnosti korišćenja fotografije u proučavanju materijalne kulture, Etnološke sveske IV, 94-108. Puljar D’Allesio, Sanja (2002): O etnografskom filmu u odnosu na etnografsko pismo, Narodna umjetnost 39/2, 33-51. Ruby, Jay (1975): Is an Ethnographic Film a Filmic Ethnography?, Studies in the Anthropology of Visual Communication, Vol. 2, No. 2, 104-111. Ruby, Jay (1991): Speaking For, Speaking About, Speaking With, or Speaking Alongside – An Anthropological and Documentary Dillema, Visual Anthropology Review, Vol. 7, No. 2, 50-67. Ruby, Jay (1996): Visual Anthropology, u: David Levinson and Melvin Ember (eds.), Encyclopedia of Cultural Anthropology, Henry Holt and Company, 1345-1351. Ruby, Jay (2005): The last 20 years of visual anthropology – a critical review, Visual Studies, Vol. 20, No. 2, 159-170. Turner, Terence (1992): Defiant Images: The Kayapo Appropriation of Video, Anthropology Today, Vol. 8, No. 6, 5-16. Naumović, Slobodan (1988): Pitanje vizuelne građe u etnologiji, Etnološke sveske IX, 113-123. Naumović, Slobodan: „Kadriranje kulturne intimnosti: nekoliko misli o dinamici samopredstavljanja i samopoimanja u srpskoj kinematografiji“, Godišnjak za društvenu istoriju 1, 2010, 7-37. Naumović, Slobodan: „Razgovor sa Piterom Janom Krofordom“, Etnoantropološki problemi (n.s.), God. 6, Sv. 1, 2011, 235-242. Simić, Marina (2010): Vid i viđenje: režimi znanja i aproprijacija drugih u etnografskim muzejima i etnografskom filmu, Glasnik Etnografskog instituta SANU LVIII (1), 85-99. |