Kurs: Dinastički Egipat: kontinuitet i metamorfoze (dokt.) U okviru predmeta: Dinastički Egipat: kontinuitet i metamorfoze Predavači izborni kurs Broj bodova: 10.00 Sadržaj kursa: Lako uočljiv u dugovečnosti rano nastalog stila u likovnoj umetnosti i korišćenja hijeroglifskog pisma, kontinuitet se može pratiti i u religijskom, društvenom i privrednom sistemu dinastičkog Egipta. Sami Egipćani su veliku važnost pridavali stabilnosti, nepromenljivosti, a protok vremena su shvatali kao cikluse koji se ponavljaju (dnevni ciklus, godišnji ritam prirode, vladavina pojedinačnog vladara) i istovremeno kao večnost, dok je pojam promene imao negativnu vrednost. Dodir sa spoljnim svetom, ekonomske krize ili rast, društvena pokretljivost, odnos prestonice i provincije, promene u tehnologiji su samo neki od faktora koji su, međusobno zavisni, dovodili do promena. Posmatrani u dugim vremenskim periodima, neki aspekti egipatske kulture su pretrpeli vidne promene, a osobito u doba grčke i rimske vlasti su neke njene manifestacije doživele metamorfozu. Polazne tačke preispitivanja procesa kulturne promene činiće funerarni spomenici i pisani izvori, u čijoj će analizi osim arheoloških biti Cilj izučavanja kursa: Podrška sposobnosti da se društveni procesi sagledavaju i preispituju na širokom planu, na osnovu složenih i raznorodnih podataka i na teorijsko-metodološki utemeljen način; podrška inter- i multidisciplinarnom pristupu u naučnom istraživanju. App.preduslovi_za_polaganje: solidno poznavanje engleskog jezika, poželjno radno znanje nemačkog ili francuskog Oblici nastave:
uvodna predavanja, seminari, diskusije, mentorski rad; izrada i odbrana usmene prezentacije, završni pisani rad (do 4 000 reči)
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura BAINES, J. 1983. Literacy and Ancient Egyptian Society. Man: The Journal of the Royal Anthropological Society 18(3): 572-599. BAINES, J. 1996. Contextualizing Egyptian representations of society and ethnicity. In The Study of the Ancient Near East in the 21st Century, ed. by J. S. Cooper and G. Schwartz, 339–84. Winona Lake: Eisenbrauns. BOCHI, P. A. 1994. Images of Time in Ancient Egyptian Art. Journal of the American Research Center in Egypt 31: 55-62. GOZZOLI, R. 2009.History and Stories in Ancient Egypt. Theoretical Issues and the Myth of the Eternal Return.In Das Ereignis Geschichtsschreibung zwischen Vorfall und Befund,ed. M.Fitzenreiter,103-115 QUIRKE, S. 2009-2010. Provincializing elites: defining regions as social relations. In Elites et pouvoir en Egypte ancienne, ed. by J. C. Moreno García= CRIPEL 28: 51-66. RIGGS, C. 2005. The Beautiful Burial in Roman Egypt. Art, Identity, and Funerary Religion, Oxford: OUP. SHORTLAND, A.J. (ed.). 2001. The Social Context of Technological Change. Egypt, the Aegean and the Near East 1650-1150 BC. Oxford: Oxbow. WENKE, R.J. 1997. Anthropology, Egyptology, and the Concept of Cultural Change. In Anthropology and Egyptology. A Developing Dialogue, ed. by J. Lustig, 117-136. Sheffield: Sheffield Academic Press. WILLEMS, H. (ed.). 2001. Social Aspects of Funerary Culture in the Egyptian Old and Middle Kingdoms. OLA 103. Leuven: Peeters. Opsta dopunska Literatura ASMAN, J. 2011. Kultura pamćenja. Beograd: Prosveta. BOURIAU, J., and J. PHILLIPS (eds.). 2004. Invention and Innovation: The Social. Context of. Technological. Change. 2. Egypt, the Aegean and the Near East 1650-1150 BC. Oxford: Oxbow. BOURRIAU, J. 1991. Patterns of change in burial customs during the Middle Kingdom. In Middle Kingdom Studies, ed. by S. Quirke, 3-20. New Malden: SIA Publishing. PARKINSON, R.B. 2002. Poetry and Culture in Middle Kingdom Egypt. A Dark Side of Perfection. London: Continuum Press. VASILJEVIĆ, V. 2001. Von der Kontinuität des Themas von Bettenritual in Privatgräbern des Mittleren Reiches. Studien zur Altägyptischen Kultur 29: 349-356. WENDRICH, W. 2010, Epilogue: Eternal Egypt Deconstructed. In Egyptian Archaeology, W. Wendrich (ed.), 274-278. Oxford: Willey-Blackwell. |