Kurs: U okviru predmeta: Istorija istorije umetnosti Predavači dr Predrag Dragojević, redovni profesor izborni kurs Broj bodova: 4.00 Sadržaj kursa: PAŽNJA! OVO JE STARI KURS, ZA STATUT 2009.
ZAMOLITE ODGOVORNE DA NA SAJT STAVE SILABUS PISAN UZ STATUT 2014.
Ključne tačke i procesi razvoja moderne istorije umetnosti kao nauke od sredine 18. do početka 21. veka; takođe, istaknuti stručnjaci, škole ili grupe istraživača, institucije vezane za istoriju umetnosti, naučnost, istoričnost, problemi profesionalizacije i obuke. Cilj izučavanja kursa: Predočiti studentima promenljivost istorije umetnosti, izvore i uporišta za njeno proučavanje kao nauke i kao struke, i grupisati probleme koje se u tom proučavanju otkrivaju. App.preduslovi_za_polaganje: Nema posebnih preduslova za slušanje nastave iz ovog predmeta. Oblici nastave:
Predavanja sa projekcijama; diskusije. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Granice nauke o umetnosti Uvodne napomene. Evidentiranje i upoznavanje studenata, dogovor o načinu rada.
Ocrtavanje granica istorije umetnosti kao nauke: stanovišta umetnika, publike i naučnika o likovnom delu; tumačenja umetnosti u različitim naukama; istorija umetnosti i njene oblasti.
2. nedelja predavanje - Proizvodi nauke o umetnosti Razvoj shvatanja o tome šta su proizvodi jedne nauke o umetnosti i koje su njene ekonomske osnove; naglasak na društva u tranziciji. 3. nedelja predavanje - Institucionalni i zakonski okviri rada istoričara umetnosti Razvoj institucionalnih i zakonskih okvira nauke o umetnosti. 4. nedelja predavanje - Računari u nauci o umetnosti ili tehnička podrška Razvoj tehničke podrške u radu istoričara umetnosti, sa naglaskom na informatičku revoluciju s kraja 20. i početka 21. veka i upotrebu računara.
Pregled svakodnevno korišćenih programa u radu jednog istoričara umetnosti. 5. nedelja predavanje - Uporišta za tumačenje nauke o umetnosti Otkrivanje uporišta za tumačenje nauke o umetnosti. Definisanje izvora
- iskustvo u Srbiji 19. veka
- učenja u svetu 18-20. veka
- razmišljanja začetnika nauke o umetnosti
6. nedelja predavanje - Razvoj i elementi nauke o umetnosti Tokovi razvoja nauke o umetnosti u 18, 19. i 20. veku sa naglaskom na doprinos istorije umetnosti kao njene najstarije i centralne discipline.
7. nedelja predavanje - Istorijskoumetnički pristup u nauci o umetnosti Istorija razvoja metoda istorije umetnosti. 8. nedelja predavanje - Multidisciplinarnost nauke o umetnosti Multidisciplinarnost nauke o umetnosti (geografski pristup, antropološki, psihološki, psihološki, tehničko-tehnološki, arheološki, sociološki, istorijski, informatički, matematički, semiotički, literarni i umetnički; medicinski, biološki, itd). Literatura: P. Dragojević, O posebnim pristupima u beogradskoj školi istorije umetnosti, Nauka o umetnosti 9 (Seminar za nauku o umetnosti 2001). 9. nedelja predavanje - Naučni principi u metodima nauke o umetnosti Naučni principi u metodima nauke o umetnosti. Definisanje predmeta proučavanja, opis, analiza, objašnjenje, otkrivanje pravilnosti...; ...uočavanje problema, hipoteze, teorije, kontrola – delovanje i predviđanje; razmatranja cilja i smisla nauke o umetnosti. Tragovi epohe u metodima nauke o umetnosti (poimanje nauke, ukusi, koncepti; filozofske pozicije). Jezičko-pojmovni sistem u metodologiji nauke o umetnosti. Literatura: P. Dragojević, O naučnosti beogradske škole istorije umetnosti, Nauka o umetnosti 14 (Seminar za nauku o umetnosti 2002). 10. nedelja predavanje - Razlike u školama mišljenja o umetnosti Različite škole istorije umetnosti, kao institucije i kao grupe istomišljenika ili sledbenika određenog shvatanja. 11. nedelja predavanje - Uticaji socijalnih okolnosti na nauku o umetnosti Uticaji socijalnih okolnosti na razvoj metoda i profesionalizaciju nauke o umetnosti (razvoj sredine; stav sredine prema nauci i prema umetnosti; konkurencija nestručnjaka i borba nauke za kompetenciju; odnos nauke prema okruženju, primanje uticaja, izgradnja integriteta; relacije unutar struke) Literatura: Die Wiener Schule der Kunstgeschichte und die Kunst ihrer Zeit: zum Verhältnis von Methode und Forschungsgegenstand am Beginn der Moderne, Wien: Böhlau 2005. 11. nedelja predavanje - Uticaji socijalnih okolnosti na nauku o umetnosti Uticaji socijalnih okolnosti na razvoj metoda i profesionalizaciju nauke o umetnosti (razvoj sredine; stav sredine prema nauci i prema umetnosti; konkurencija nestručnjaka i borba nauke za kompetenciju; odnos nauke prema okruženju, primanje uticaja, izgradnja integriteta; relacije unutar struke) Literatura: P. Dragojević, O profesionalizaciji beogradske škole istorije umetnosti, Nauka o umetnosti 17 (Seminar za nauku o umetnosti 2003). 12. nedelja predavanje - Uloga ličnosti u nauci o umetnosti Uticaj psihičkog profila istraživača ili stručnjaka u nauci o umetnosti. Značaj nekih funkcija (vizuelno opažanje i pamćenje), procesa (razvoj, starenje, patološki procesi), specifičnosti (mentalitet) i odlika pojedinca (crte ličnosti, kreativnost; spontanost i rigidnost, inteligencija, itd). Literatura: P. Dragojević, O ličnostima u beogradskoj školi istorije umetnosti, Nauka o umetnosti 20 (Seminar za nauku o umetnosti 2004). 13. nedelja predavanje - Mesto savesti u nauci o umetnosti Savest kao osnova primene metoda nauke o umetnosti; etičke dileme proistekle iz nedovoljne profesionalizacije i snažnog uticaja ličnosti pojedinca. Rešavanje dilema kroz sisteme vrednosti (etičke kodekse) okruženja ili delova struke. Literatura: M. Koen - E. Najgel, Uvod u logiku i naučni metod, Beograd 2004, 388-395 (zloupotreba naučnog metoda). 14. nedelja - - PRIPREMA ZA ISPIT - 15. nedelja - - ISPIT -
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura P. Dragojević, O razvoju i elementima nauke o umetnosti, Nauka o umetnosti 2 (Seminar za nauku o umetnosti 1997) 7-120.
|