Курс: Социјална андрагогија У оквиру предмета: Социјална андрагогија Предавачи др Зорица Милошевић, доцент обавезни курс Број бодова: 8.00 Садржај курса: - Различити теоријски концепти социјалне педагогије и социјалне андрагогије- Појам, предмет и подручја истраживања социјалне андрагогије- Актуелне истраживачке парадигме социјалне андрагогије (интерпретативна и критичка: акциона и партиципативна истраживања)- Савремене теорије социјалног рада и позиционирање моћи образовања у тим теоријама- Нормативно-правни, етички и институционалн-организациони оквири образовне делатности у социјалном раду (европски, регионални и национални)- Истраживање образовних потреба и развијање образовних програма за специфичне и кризне животне ситуације: - маргинализација, сиромаштво, расизам, избеглиштво, насиље и злостављање, кршење људских права, животна средина и одрживи развој и др. - развод брака, једнородитељске породице, усвојење, хранитељство, породице са дететом са посебним потребама, инвалидност и др.- Посебне области истраживања социјалне андрагогије: пенолошка андрагогија, геронтагогија, образовање одраслих са посебним потребама- Методика рада социјалног андрагога: методе, технике, инструменти и вештине за образовни, социјални и терапијски рад са појединцем, породицом, групама и социјалном заједницом. Циљ изучавања курса: Стицање теоријских знања о моделима образовне интервенције у специфичним и кризним животним ситуацијама. Оспособљавање за примену различитих исраживачких парадигми за креирање образовних програма и интервенција у специфичним и кризним животним ситуацијама. Развој вештина подршке, оснаживања, заступања и вођења појединца, породице и специфичних циљних група за партиципацију у макро и микро окружењу. Облици наставе:
Предавања, вежбе, радионице, семинарски рад, истраживачки рад студената, индивидуалне консултације, рад на случају, супервизија праксе студената. Обавезе студената: - Похађање наставе- Израда семинарског рада – припрема за праксу- Извештај са праксе – приказ случаја2 часа стручне праксе: Рад у институцијама, агенцијама, удружењима, фондацијама, пројектима, на одабраном случају nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Континуирано праћење и оцењивање предвиђених обавеза. Писмено и усмено полагање завршног испита. План курса: 1. недеља предавање - Различити теоријски концепти социјалне педагогије и социјалне андрагогије - Различити теоријски концепти социјалне педагогије и социјалне андрагогије 1. недеља вежбе - Различити теоријски концепти социјалне педагогије и социјалне андрагогије Различити теоријски концепти социјалне педагогије и социјалне андрагогије 2. недеља предавање - Појам, предмет и подручја истраживања социјалне андрагогије Појам, предмет и подручја истраживања социјалне андрагогије 2. недеља вежбе - Појам, предмет и подручја истраживања социјалне андрагогије - Појам, предмет и подручја истраживања социјалне андрагогије 3. недеља предавање - Актуелне истраживачке парадигме социјалне андрагогије Актуелне истраживачке парадигме социјалне андрагогије (интерпретативна и критичка: акциона и партиципативна истраживања) 3. недеља вежбе - Актуелне истраживачке парадигме социјалне андрагогије Актуелне истраживачке парадигме социјалне андрагогије (интерпретативна и критичка: акциона и партиципативна истраживања) 4. недеља предавање - Савремене теорије социјалног рада Савремене теорије социјалног рада и позиционирање моћи образовања у тим теоријама 4. недеља вежбе - Савремене теорије социјалног рада Савремене теорије социјалног рада и позиционирање моћи образовања у тим теоријама 5. недеља предавање - Различити оквири образовне делатности у социјалном раду - Нормативно-правни, етички и институционалн-организациони оквири образовне делатности у социјалном раду (европски, регионални и национални) 5. недеља вежбе - Различити оквири образовне делатности у социјалном раду Нормативно-правни, етички и институционалн-организациони оквири образовне делатности у социјалном раду (европски, регионални и национални) 6. недеља предавање - Развијање образовних програма за специфичне и кризне животне ситуације Истраживање образовних потреба и развијање образовних програма за специфичне и кризне животне ситуације 6. недеља вежбе - Развијање образовних програма за специфичне и кризне животне ситуације Истраживање образовних потреба и развијање образовних програма за специфичне и кризне животне ситуације 7. недеља предавање - Специфичне животне ситуације: Истраживање образовних потреба и развијање образовних програма за специфичне и кризне животне ситуације: маргинализација, сиромаштво, расизам, избеглиштво, насиље и злостављање, кршење људских права, животна средина и одрживи развој и др. 7. недеља вежбе - Специфичне животне ситуације - Истраживање образовних потреба и развијање образовних програма за специфичне и кризне животне ситуације: маргинализација, сиромаштво, расизам, избеглиштво, насиље и злостављање, кршење људских права, животна средина и одрживи развој и др.
8. недеља предавање - Кризне животне ситуације Истраживање образовних потреба и развијање образовних програма за специфичне и кризне животне ситуације: развод брака, једнородитељске породице, усвојење, хранитељство, породице са дететом са посебним потребама, инвалидност и др. 8. недеља вежбе - Кризне животне ситуације - Истраживање образовних потреба и развијање образовних програма за специфичне и кризне животне ситуације: развод брака, једнородитељске породице, усвојење, хранитељство, породице са дететом са посебним потребама, инвалидност и др. 9. недеља предавање - Посебне области истраживања социјалне андрагогије: пенолошка андрагогија Посебне области истраживања социјалне андрагогије: пенолошка андрагогија 9. недеља вежбе - Посебне области истраживања социјалне андрагогије: пенолошка андрагогија Посебне области истраживања социјалне андрагогије: пенолошка андрагогија 10. недеља предавање - Посебне области истраживања социјалне андрагогије: геронтагогија Посебне области истраживања социјалне андрагогије: геронтагогија 10. недеља вежбе - Посебне области истраживања социјалне андрагогије: геронтагогија Посебне области истраживања социјалне андрагогије: геронтагогија 11. недеља предавање - Образовање одраслих са посебним потребама - Посебне области истраживања социјалне андрагогије: образовање одраслих са посебним потребама 11. недеља вежбе - Образовање одраслих са посебним потребама Посебне области истраживања социјалне андрагогије: образовање одраслих са посебним потребама 12. недеља предавање - Методика рада социјалног андрагога Методика рада социјалног андрагога: методе, технике, инструменти и вештине за образовни, социјални и терапијски рад са појединцем, породицом, групама и социјалном заједницом 12. недеља вежбе - Методика рада социјалног андрагога Методика рада социјалног андрагога: методе, технике, инструменти и вештине за образовни, социјални и терапијски рад са појединцем, породицом, групама и социјалном заједницом
Литература и извори података: Општа обавезна Литература »Заштита деце од злостављања и занемаривања«, Министарство за бригу о породици Републике
Србије, Београд, 1998, део: »Едукација и превенција», стр. 219-231
»Методе и технике за процену брака и породице«, Зборник радова, Социјална мисао Београд, Градски
центар за социјални рад Београд, 1994.
»Појединац и породица – методе, технике и вештине социјалног рада», Научно-истраживачки центар за
социјални рад и социјалну политику Факултета политичких наука у Београду, 1996, део:
Видановић И, «Терапијски модели социјалног рада», стр. 251-394
Hollstein W, Meinhold M, »Социјални рад у капиталистичким продукционим условима», Институт за
социјалну политику, Београд, 1980, стр. 57-84
Payne Malcolm, "Савремена теорија социјалног рада", II издање - одабрана поглавља Rattner Josef, »Групна терапија – психотерапија будућности«, B. Huibner, Београд, 1996, део: »Групна
психотерапија као обучавање родитеља», стр. 283-286
Бркић М, Милосављевић, "Социјални рад у локалној заједници", Београд, 2005 - одабрана поглављ Видановић И, »Појединац и породица – методе, технике и вештине социјалног рада», Научно-
истраживачки центар за социјални рад и социјалну политику Факултета политичких наука у
Београду, 1996, део: «»Терапијски модели социјалног рада», стр. 251-394
Зборник "Тимски рад у центрима за социјални рад", Београд, 1979 - одабрана поглавља Медић С, »Образовање старих: стање, могућности и потребе«, Геронтолошки зборник, Београд, 1989,
стр. 56-62
Медић С, »Социјално-васпитна функција школе«, у: «Настава и васпитање», бр. 1, Београд, 1985. Медић С, „Социјална средина и основно образовање одраслих“, Завод за уџбенике и наставна средства,
Београд - одабрана поглавља
Медић С, »Интереси и мотиви образовања у трећем животном добу», Геронтолошки зборник, бр. 1,
Београд, 1993, стр. 116-120
Медић С, »Нови облици образовања старих на Универзитету за треће доба», Андрагогија, бр. 10-12,
Београд, 1989, стр. 32-40
Медић С, »Образовање и социјализација одраслих«, Завод за уџбенике и наставна средства Београд,
Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду, Катедра за андрагогију
Филозофског факултета Београд, 1993, део: »Социјализација одраслих», стр. 71-99 и део:
»Образовање и социјализација одраслих«, стр. 99-185
Медић С, »Различита значења и могућности образовања у трећем животном добу», Геронтолошки
зборник, Београд, 1991, стр. 63-66
Медић С, »Социјална андрагогија као подручје андрагошких студија«, у: »Андрагошке студије на
високошколским институцијама у Југославији«, Катедра за андрагогију Филозофског факултета у
Београду, Савез андрагошких друштава Југославије, Београд, 1987, стр. 54-59
Недељковић И, »Социјални рад«, Београд, 1982, стр. 61-105 Николић З, »Пенолошка андрагогија са методиком преваспитања», Институт за криминолошка и
социолошка истраживања, Београд, 1994.
Петровић Д, Седмак Т, »Методе групног социјалног рада«, Научно-истраживачки центар за социјални
рад и социјалну политику Факултета политичких наука у Београду, стр. 212-230
Пешић В, »Центар за социјални рад и присутност превентивне праксе у односу на породичне
проблеме«, у: »Центар за социјални рад у условима самоуправно организоване социјалне
заштите«, Институт за социјалну политику, Београд, 1978, стр. 54-60
Радојевић, «Место и улога педагога у тимском раду», у зборнику “Тимски рад у центрима за
социјални рад», Београд, 1979.
Савићевић Д, „Учење и старење“, Институт за педагогију и андрагогију, Београд, 2004 – одабрана
поглавља
Стакић Ђ, Павао Брајша, »Тимски рад«, Загреб, 1991. Општа допунска Литература Davies, Martin (ed.), " Companion to Social Work", Blackwell Publishers, 2002 (second edition) |