Kurs: Opšta andragogija (osn.)
U okviru predmeta: Opšta andragogija
Predavači

dr Aleksandar Bulajić, docent

obavezni kurs
Broj bodova: 8.00
Sadržaj kursa: Sadržaj predmeta Teorijska nastava, Metodološko-epistemološki status andragogije, Koncepcije nauke o vaspitanju i obrazovanju. Koncepcije andragogije, Andragogija kao integrativna nauka. Obrazovanje odraslih kao društveni i individualni fenomen, Socijalne i ekonomske promene i društvo koje uči, Determinante obrazovanja odraslih, Funkcije obrazovanja odraslih, Formalno, neformalno i informalno obrazovanje, Koncepcije doživotnog i sveživotnog učenja i obrazovanja i strategije njihove realizacije, Participacija u obrazovanju odraslih, Odraslost/zrelost – pojam i vrste, Ključni principi obrazovanja odraslih, Obrazovanje i učenje odraslih – relacije, koncepcije i pristupi, Vrste i modeli učenja: Iskustveno učenje, Samousmereno učenje. Organizaciono učenje. Transformativno učenje. Obrazovne potrebe. Profesionalizacija u obrazovanju odraslih. Praktična nastava Andragoški ciklus Obrazovne potrebe i interesi odraslih, Motivacija i participacija u obrazovanju odraslih. Evaluacija obrazovanja i učenja odraslih.
Cilj izučavanja kursa: Razumevanje obrazovanja i učenja odraslih kao individualnog i socijalnog fenomena, njegove teorijsko-epistemološke konceptualizacije i sticanje veština istraživanja bazičnih andragoških fenomena.
App.preduslovi_za_polaganje: Nema posebnih uslova
Oblici nastave: Predavanja, seminarska vežbanja, interaktivni oblici rada i individualne konsultacije.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - OBRAZOVANJE ODRASLIH KAO DRUŠTVENI I INDIVIDUALNI FENOMEN
1.1. Pojava i razvoj obrazovanja odraslih 1.2. Savremeni trendovi u obrazovanja i učenja odraslih 1.3. Determinante razvoja obrazovanja i učenja odraslih 1.4. Funkcije obrazovanja odraslih
2. nedelja
predavanje - ANDRAGOGIJA NAUKA O OBRAZOVANJU I UČENJU ODRASLIH
2.1. Pojava i razvoj andragogije 2.2. Pojam i predmet andragogije 2.3. Sistem andragoških disciplina 2.4. Andragogija i druge nauke
3. nedelja
predavanje - ANDRAGOŠKE DIMENZIJE KONCEPCIJ DOŽIVOTNOG OBRAZOVANJA I UČENJA
3.1. Koreni i razvoj ideje o doživotnom obrazovanju i učenju 3.2. Savremena shvatanja doživotnog učenja 3.3. Karakteristike koncepta doživotnog učenja 3.4. Relacije doživotnog obrazovanja i doživotnog učenja
4. nedelja
predavanje - EKONOMSKE DIMENZIJE OBRAZOVANJA ODRASLIH
4.1. Teorije ljudskog kapitala 4.2. Društveno-ekonomski razvoj i obrazovanje odraslih 4.3. Obrazovanje, obuka na poslu i zarade 4.4. Odnos efikasnosti i pravednosti u obrazovanju
5. nedelja
predavanje - SOCIJALNO-PSIHOLOŠKE OSNOVE OBRAZOVANJA I UČENJA ODRASLIH
5.1. Pojam odraslosti i tranzicije u odraslo doba 5.2. Socijalni okvir obrazovanja i učenja odraslih 5.3. Razvoj i učenje u odraslom dobu 5.4. Mogućnosti i granice učenja u odraslom dobu
6. nedelja
predavanje - VRSTE UČENJA U ODRASLOM DOBU
6.1. Iskustveno učenje 6.2. Transformativno učenje 6.3. Samousmereno učenje 6.4. Organizaciono učenje
7. nedelja
predavanje - OBLICI UČENJA U ODRASLOM DOBU
7.1. Formalno učenje 7.2. Neformalno učenje 7.3. Informalno učenje 7.4. Priznavanje prethodnog (neformalnog i informalnog učenja) 7.5. Integracija formalnog, neformalnog i informalnog učenja odraslih
8. nedelja
predavanje - SISTEM OBRAZOVANJA ODRASLIH
8.1. Društveno-ekonomska zasnovanost sistema obrazovanja odraslih. 8.2. Organizatori obrazovanja i učenja odraslih 8.3. Školski oblici obrazovanja odraslih 8.4. Nastavnik u obrazovanju odraslih
9. nedelja
predavanje - OBRAZOVNE POTREBE ODRASLIH
9.1. Teorije obrazovnih potreba 9.2 Utvrđivanje potreba za znanjima i veštinama 9.3. Utvrđivanje potreba za obukama 9.4. Utvrđivanje potreba za radnom snagom
10. nedelja
predavanje - MOTIVACIJA U OBRAZOVANJU I UČENJU ODRASLIH
10.1. Priroda motivacije u obrazovanju i učenju odraslih 10.2. Teorije motivacije u obrazovanju i učenju odraslih 10.3. Vrste motiva za obrazovanjem i učenjem 10.4. Motivacija i uspeh odraslih u obrazovanju i učenju
11. nedelja
predavanje - PARTICIPACIJA ODRASLIH U OBRAZOVANJU I UČENJU
11.1. Priroda participacije odraslih u obrazovanju i učenju 11.2. Razlozi participacije odraslih u obrazovanju i učenju 11.3. Barijere participacije u obrazovanju i učenju odraslih 11.4. Mogućnosti prevazilaženja barijera u obrazovanju i učenju odraslih
12. nedelja
predavanje - OSNOVNA PODRUČJA I SADRŽAJI OBRAZOVANJA I UČENJA ODRASLIH
12.1. Stručno obrazovanje odraslih 12.2. Porodično obrazovanje odraslih 12.3. Građansko obrazovanje odraslih 12.4. Zdravstveno obrazovanje odraslih 12.5. Ekološko obrazovanje odraslih
13. nedelja
predavanje - EVALUACIJA U OBRAZOVANJU I UČENJU ODRASLIH
13.1. Pojam i svrha evaluacije 13.2. Teorije evaluacije u obrazovanju odraslih 13.3 Kriterijumi evaluacije u obrazovanju i učenju odraslih 13.4. Vrste evaluacije u obrazovanju odraslih 13.5. Modeli evaluacije u obrazovanju odraslih
14. nedelja
predavanje - PROFESIONALIZACIJA U OBRAZOVANJU ODRASLIH
14.1. Karakteristike profesije i profesionalizacije 14.2. Koreni profesionalizacije u obrazovanju odraslih 14.3. Profesionalizacija u obrazovanju odraslih 14.4. Društvena, stručna i naučna prepoznatljivost obrazovanja odraslih
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Despotovic, M. (2010)Professionalization of Adult Education, Medić, S., Ebnes, R. Popović, K (ur.), Adult education in response to global crisis, pp.47-72.(dostupno i na srpskom)
Prawelska/Skrzypek, G. i drugi (2013) Priznavanje prethodnog učenja u visokom obrazovanju - izazovi oblikovanju sustava, Zagreb, Institut za razvoj obrazovanja, str. 9-21.
Despotović, M. (2016) Obrazovanje odraslih na Zapadnom Balkanu, Beograd, Društvo za obrazovanje odraslih, DVV International, str.14-35.
Despotović, M., (2000) Igra potreba – andragoške varijacije, Beograd, IPA - Filozofski fakultet, str. 11-45.
Kulić, R., Despotović, M. (2004;2005;2010) Uvod u andragogiju, Beograd, Svet knjige,str.11-91, 91-211.
Pastuović, N., (1999) Edukologija, Zagreb, Znamen, str. 30-55.
Savićević, .D. (1983) Čovjek i doživotno obrazovanje, Titograd, Republički zavod za unapređivanje školstva,str. 12-24; 76-126; 172-225.
Savićević, .D. (1991) Savremena shvatanja andragogije, Beograd, Prosveta, str. 23-103, 193-211.
Savićević, .D., (1989) Koncepcija obrazovnih potreba u andragogiji, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 118-196.
Savićević, D. (2007). Osobenosti učenja odraslih, Beograd,Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 19-116; 149-186.