Kurs: Opšta andragogija (osn.) U okviru predmeta: Opšta andragogija Predavači dr Aleksandar Bulajić, docent obavezni kurs Broj bodova: 8.00 Sadržaj kursa: Sadržaj predmeta
Teorijska nastava, Metodološko-epistemološki status andragogije, Koncepcije nauke o vaspitanju i obrazovanju. Koncepcije andragogije, Andragogija kao integrativna nauka. Obrazovanje odraslih kao društveni i individualni fenomen, Socijalne i ekonomske promene i društvo koje uči, Determinante obrazovanja odraslih, Funkcije obrazovanja odraslih, Formalno, neformalno i informalno obrazovanje, Koncepcije doživotnog i sveživotnog učenja i obrazovanja i strategije njihove realizacije, Participacija u obrazovanju odraslih, Odraslost/zrelost – pojam i vrste, Ključni principi obrazovanja odraslih, Obrazovanje i učenje odraslih – relacije, koncepcije i pristupi, Vrste i modeli učenja: Iskustveno učenje, Samousmereno učenje. Organizaciono učenje. Transformativno učenje. Obrazovne potrebe. Profesionalizacija u obrazovanju odraslih.
Praktična nastava
Andragoški ciklus Obrazovne potrebe i interesi odraslih, Motivacija i participacija u obrazovanju odraslih. Evaluacija obrazovanja i učenja odraslih. Cilj izučavanja kursa: Razumevanje obrazovanja i učenja odraslih kao individualnog i socijalnog fenomena, njegove teorijsko-epistemološke konceptualizacije i sticanje veština istraživanja bazičnih andragoških fenomena. App.preduslovi_za_polaganje: Nema posebnih uslova Oblici nastave:
Predavanja, seminarska vežbanja, interaktivni oblici rada i individualne konsultacije. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - OBRAZOVANJE ODRASLIH KAO DRUŠTVENI I INDIVIDUALNI FENOMEN 1.1. Pojava i razvoj obrazovanja odraslih
1.2. Savremeni trendovi u obrazovanja i učenja odraslih
1.3. Determinante razvoja obrazovanja i učenja odraslih
1.4. Funkcije obrazovanja odraslih 2. nedelja predavanje - ANDRAGOGIJA NAUKA O OBRAZOVANJU I UČENJU ODRASLIH 2.1. Pojava i razvoj andragogije
2.2. Pojam i predmet andragogije
2.3. Sistem andragoških disciplina
2.4. Andragogija i druge nauke 3. nedelja predavanje - ANDRAGOŠKE DIMENZIJE KONCEPCIJ DOŽIVOTNOG OBRAZOVANJA I UČENJA 3.1. Koreni i razvoj ideje o doživotnom obrazovanju i učenju
3.2. Savremena shvatanja doživotnog učenja
3.3. Karakteristike koncepta doživotnog učenja
3.4. Relacije doživotnog obrazovanja i doživotnog učenja
4. nedelja predavanje - EKONOMSKE DIMENZIJE OBRAZOVANJA ODRASLIH 4.1. Teorije ljudskog kapitala
4.2. Društveno-ekonomski razvoj i obrazovanje odraslih
4.3. Obrazovanje, obuka na poslu i zarade
4.4. Odnos efikasnosti i pravednosti u obrazovanju
5. nedelja predavanje - SOCIJALNO-PSIHOLOŠKE OSNOVE OBRAZOVANJA I UČENJA ODRASLIH 5.1. Pojam odraslosti i tranzicije u odraslo doba
5.2. Socijalni okvir obrazovanja i učenja odraslih
5.3. Razvoj i učenje u odraslom dobu
5.4. Mogućnosti i granice učenja u odraslom dobu
6. nedelja predavanje - VRSTE UČENJA U ODRASLOM DOBU 6.1. Iskustveno učenje
6.2. Transformativno učenje
6.3. Samousmereno učenje
6.4. Organizaciono učenje
7. nedelja predavanje - OBLICI UČENJA U ODRASLOM DOBU 7.1. Formalno učenje
7.2. Neformalno učenje
7.3. Informalno učenje
7.4. Priznavanje prethodnog (neformalnog i informalnog učenja)
7.5. Integracija formalnog, neformalnog i informalnog učenja odraslih
8. nedelja predavanje - SISTEM OBRAZOVANJA ODRASLIH 8.1. Društveno-ekonomska zasnovanost sistema obrazovanja odraslih.
8.2. Organizatori obrazovanja i učenja odraslih
8.3. Školski oblici obrazovanja odraslih
8.4. Nastavnik u obrazovanju odraslih
9. nedelja predavanje - OBRAZOVNE POTREBE ODRASLIH 9.1. Teorije obrazovnih potreba
9.2 Utvrđivanje potreba za znanjima i veštinama
9.3. Utvrđivanje potreba za obukama
9.4. Utvrđivanje potreba za radnom snagom
10. nedelja predavanje - MOTIVACIJA U OBRAZOVANJU I UČENJU ODRASLIH 10.1. Priroda motivacije u obrazovanju i učenju odraslih
10.2. Teorije motivacije u obrazovanju i učenju odraslih
10.3. Vrste motiva za obrazovanjem i učenjem
10.4. Motivacija i uspeh odraslih u obrazovanju i učenju
11. nedelja predavanje - PARTICIPACIJA ODRASLIH U OBRAZOVANJU I UČENJU 11.1. Priroda participacije odraslih u obrazovanju i učenju
11.2. Razlozi participacije odraslih u obrazovanju i učenju
11.3. Barijere participacije u obrazovanju i učenju odraslih
11.4. Mogućnosti prevazilaženja barijera u obrazovanju i učenju odraslih
12. nedelja predavanje - OSNOVNA PODRUČJA I SADRŽAJI OBRAZOVANJA I UČENJA ODRASLIH 12.1. Stručno obrazovanje odraslih
12.2. Porodično obrazovanje odraslih
12.3. Građansko obrazovanje odraslih
12.4. Zdravstveno obrazovanje odraslih
12.5. Ekološko obrazovanje odraslih
13. nedelja predavanje - EVALUACIJA U OBRAZOVANJU I UČENJU ODRASLIH 13.1. Pojam i svrha evaluacije
13.2. Teorije evaluacije u obrazovanju odraslih
13.3 Kriterijumi evaluacije u obrazovanju i učenju odraslih
13.4. Vrste evaluacije u obrazovanju odraslih
13.5. Modeli evaluacije u obrazovanju odraslih
14. nedelja predavanje - PROFESIONALIZACIJA U OBRAZOVANJU ODRASLIH 14.1. Karakteristike profesije i profesionalizacije
14.2. Koreni profesionalizacije u obrazovanju odraslih
14.3. Profesionalizacija u obrazovanju odraslih
14.4. Društvena, stručna i naučna prepoznatljivost obrazovanja odraslih
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Despotovic, M. (2010)Professionalization of Adult Education, Medić, S., Ebnes, R. Popović, K (ur.), Adult education in response to global crisis, pp.47-72.(dostupno i na srpskom) Prawelska/Skrzypek, G. i drugi (2013) Priznavanje prethodnog učenja u visokom obrazovanju - izazovi oblikovanju sustava, Zagreb, Institut za razvoj obrazovanja, str. 9-21. Despotović, M. (2016) Obrazovanje odraslih na Zapadnom Balkanu, Beograd, Društvo za obrazovanje odraslih, DVV International, str.14-35. Despotović, M., (2000) Igra potreba – andragoške varijacije, Beograd, IPA - Filozofski fakultet, str. 11-45. Kulić, R., Despotović, M. (2004;2005;2010) Uvod u andragogiju, Beograd, Svet knjige,str.11-91, 91-211. Pastuović, N., (1999) Edukologija, Zagreb, Znamen, str. 30-55. Savićević, .D. (1983) Čovjek i doživotno obrazovanje, Titograd, Republički zavod za unapređivanje školstva,str. 12-24; 76-126; 172-225. Savićević, .D. (1991) Savremena shvatanja andragogije, Beograd, Prosveta, str. 23-103, 193-211. Savićević, .D., (1989) Koncepcija obrazovnih potreba u andragogiji, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 118-196. Savićević, D. (2007). Osobenosti učenja odraslih, Beograd,Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 19-116; 149-186. |