Kurs: Razvoj ljudskih resursa (osn.)
U okviru predmeta: Razvoj ljudskih resursa
Predavači

dr Kristinka Ovesni, redovni profesor

dr Zorica Milošević, docent

dr Aleksandar Bulajić, docent

obavezni kurs
Broj bodova: 7.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava Teorijska i istorijska osnova razvoja ljudskih resursa - Pojam, predmet i konstituisanje područja istraživanja - Ključne paradigme na području razvoja ljudskih resursa - Proces profesionalizacije i uloga andragoga u razvoju ljudskih resursa - Motivacija na području razvoja ljudskih resursa - Osnove koncepata organizacije koja uči i organizacionog učenja - Promene u savremenoj organizaciji i njihov uticaj na razvoj ljudskih resursa Praktična nastava Ispitivanje potreba za razvoj i podsticanje razvoja ljudskih resursa na diferenciranim nivoima (pojedinca, procesa i organizacije) - Pisanje plana andragoške intervencije - Primena raznovrsnih metoda, tehnika i instrumenata za regrutovanja i selekciju kadrova za hipotetičku situaciju - Studija slučaja: sagledavanje različitih aspekata promena u savremenoj organizaciji i mogućnosti implikacije koncepata organizacije koja uči i organizacionog učenja
Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje studenata sa osnovnim teorijama i istraživačkim paradigmama razvoja ljudskih resursa. Osposobljavanje za praktično intervenisanje na području razvoja ljudskih resursa u organizacijama u privatnom ili javnom sektoru
App.preduslovi_za_polaganje: Položeni: Andragogija rada, Planiranje obrazovanja odraslih i Menadžment i marketing u obrazovanju
Oblici nastave: Predavanja, vežbe, radionice, diskusija, istraživački rad studenata, konsultacije, seminarski rad/studija slučaja, On-line metod
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Teorijska i istorijska osnova razvoja ljudskih resursa
Teorijska osnova razvoja ljudskih resursa. Razvoj ljudskih resursa: istorijska perspektiva.
2. nedelja
predavanje - Pojam, predmet i konstituisanje područja istraživanja
Razvoj ljudskih resursa: nastanak i razvitak. Pojam i predmet razvoja ljudskih resursa. Razvoj ljudskih resursa i druge nauke. Razvoj ljudskih resursa u sistemu andragoških disciplina.
3. nedelja
predavanje - Ključne paradigme na području razvoja ljudskih resursa
Individualna perspektiva. Kontekstualna perspektiva.
3. nedelja
vežbe - Ključne paradigme na području razvoja ljudskih resursa
Individualna perspektiva. Kontekstualna perspektiva.
4. nedelja
predavanje - Proces profesionalizacije i uloga andragoga u razvoju ljudskih resursa
Proces profesionalizacije na području razvoja ljudskih resursa. Profesionalna etika na području razvoja ljudskih resursa. Uloge i zadaci andragoga na području razvoja ljudskih resursa.
5. nedelja
predavanje - Motivacija na području razvoja ljudskih resursa
Teorije motivacije. Pojam insentiva. Motivacija za rad. Motivacija za učenje.
5. nedelja
vežbe - Motivacija na području razvoja ljudskih resursa
Motivacija za rad. Motivacija za učenje.
6. nedelja
seminar - Motivacija na području razvoja ljudskih resursa
Motivacija za učenje i performansa. Motivacija za poboljšanje performanse učenjem.
7. nedelja
seminar - Motivacija na području razvoja ljudskih resursa
Andragoški osmišljeno podsticanje zaposlenih. Podsticanje za učenje. Podsticanje za rad. Podsticanje za primenu znanja, veština, sposobnosti i kompetencija.
8. nedelja
predavanje - Osnove koncepata organizacije koja uči i organizacionog učenja
Karakteristike organizacije koja uči. Karakteristike organizacionog učenja. Teorijska objašnjenja fenomena organizacije koja uči iz perspektive opšte teorije sistema. Teorijska objašnjenja fenomena organizacije koja uči iz perspektive teorije kompleksnosti/složenosti.
9. nedelja
predavanje - Ispitivanje potreba za razvoj i podsticanje razvoja ljudskih resursa
Ispitivanje potreba za razvoj i podsticanje razvoja ljudskih resursa na diferenciranim nivoima (pojedinca, procesa i organizacije).
9. nedelja
vežbe - Ispitivanje potreba za razvoj i podsticanje razvoja ljudskih resursa
Ispitivanje potreba za razvoj i podsticanje razvoja ljudskih resursa na diferenciranim nivoima (pojedinca, procesa i organizacije).
10. nedelja
predavanje - Pisanje plana andragoške intervencije
Planiranje andragoške intervencije. Modeli planiranje andragoške intervencije. Andragoške intervencije usmerene na kontinuirano obrazovanje i učenje. Andragoške intervencije usmerene na promene u organizaciji. Andragoške intervencije usmerene na poboljšanje protoka informacija u organizaciji. Andragoške intervencije usmerene na preuzimanje inicijative. Andragoške intervencije usmerene na predviđanje razvoja organizacije.
10. nedelja
vežbe - Pisanje plana andragoške intervencije
Andragoške intervencije usmerene na kontinuirano obrazovanje i učenje. Andragoške intervencije usmerene na promene u organizaciji. Andragoške intervencije usmerene na poboljšanje protoka informacija u organizaciji. Andragoške intervencije usmerene na preuzimanje inicijative. Andragoške intervencije usmerene na predviđanje razvoja organizacije.
11. nedelja
predavanje - Metode, tehnike i instrumenti za regrutovanje i selekciju ljudskih resursa
Upravljanje, razvoj strategije i očuvanje ljudskih resursa. Strategije privlačenja ljudskih resursa. Oglašavanje. Inicijalni upitnici. Profilisanje. Primena informaciono-komunikacione tehnologije u procesima regrutovanja i selekcije ljudskih resursa.
11. nedelja
vežbe - Metode, tehnike i instrumenti za regrutovanje i selekciju ljudskih resursa
Primena raznovrsnih metoda, tehnika i instrumenata za regrutovanje i selekciju ljudskih resursa za hipotetičku situaciju: studija slučaja.
12. nedelja
predavanje - Promene u savremenoj organizaciji i njihov uticaj na razvoj ljudskih resursa
Planiranje promene u organizaciji. Promene u kulturi organizacije. Dizajn strukture organizacije. Formalna struktura organizacije. Neformalna struktura organizacije. Forme organizacije. Modeli upravljanja promenama u organizaciji.
12. nedelja
vežbe - Promene u savremenoj organizaciji i njihov uticaj na razvoj ljudskih resursa
Planiranje promene u organizaciji: studija slučaja. Promene u kulturi organizacije: studija slučaja. Modeli upravljanja promenama u organizaciji: studija slučaja.
13. nedelja
seminar - Promene u savremenoj organizaciji i koncepti organizacije koja uči
Studija slučaja: sagledavanje različitih aspekata promena u savremenoj organizaciji i mogućnosti implikacije organizacionog učenja i različitih vrsta učenja u organizaciji.
14. nedelja
seminar - Promene u savremenoj organizaciji i koncepti organizacije koja uči
Studija slučaja: sagledavanje različitih aspekata promena u savremenoj organizaciji i mogućnosti implikacije koncepata organizacije koja uči (modeli zasnovani na opštoj teoriji sistema).
15. nedelja
seminar - Promene u savremenoj organizaciji i koncepti organizacije koja uči
Studija slučaja: sagledavanje različitih aspekata promena u savremenoj organizaciji i mogućnosti implikacije koncepata organizacije koja uči (modeli zasnovani na teoriji kompleksnosti/složenosti).
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Carré, Ph. (2004). Motivacija u obrazovanju odraslih: Od zapošljavanja do načina realizacije. Andragoške studije, 1-2, 41—50
Cooper, D., Robertson, I.T. (2007). Psihologija odabira zaposlenika. Jastrebarsko: Naklada Slap. 1-45.
Dessler, G. (2007), Osnovi menadžmenta ljudskih resursa, Beograd: Data status
North, K. (2008). Upravljanje znanjem. Zagreb: Naklada Slap. 37-70.
Robbins, S., Judge, T. (2009). Organizacijsko ponašanje. Zagreb: Mate, 184—257, 536-637
Whitmore, J. (2006). Trening za postizanje učinkovitosti. Zagreb: Mate
Bolčić, S. (2003). Svet rada u transformaciji. Beograd: Plato, 204—228
Ovesni, K. (2000), Obrazovanje andragoških kadrova (Evropska iskustva), IPA, Beograd.
Ovesni, K. (2008). Andragoška podrška realizaciji koncepta organizacije koja uči kroz primenu informacione tehnologije. Obrazovanje i učenje – pretpostavke evropskih integracija, tematski zbornik radova
Ovesni, K. (2009). Andragoški kadrovi – profesija i profesionalizacija. Beograd: IPA
Ovesni, K. (2012). Unapređivanje kvaliteta područja razvoja ljudskih resursa: etički aspekti. Posebna pitanja kvaliteta u obrazovanju, tematski zbornik. Beograd: IPA, 187—204
Ovesni, K. (2014). Organizacija koja uči: andragoška perspektiva. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu
Ovesni, K., prir. (2015), Razvoj ljudskih resursa, hrestomatija
Hodžić, S., Ovesni, K. (2015). Andragoški aspekti menadžmenta ljudskih resursa. Obrazovanje odraslih, 2, 11–36.