Kurs: Razvoj ljudskih resursa (osn.) U okviru predmeta: Razvoj ljudskih resursa Predavači dr Kristinka Ovesni, redovni profesor dr Zorica Milošević, docent dr Aleksandar Bulajić, docent obavezni kurs Broj bodova: 7.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava
Teorijska i istorijska osnova razvoja ljudskih resursa - Pojam, predmet i konstituisanje područja istraživanja - Ključne paradigme na području razvoja ljudskih resursa - Proces profesionalizacije i uloga andragoga u razvoju ljudskih resursa - Motivacija na području razvoja ljudskih resursa - Osnove koncepata organizacije koja uči i organizacionog učenja - Promene u savremenoj organizaciji i njihov uticaj na razvoj ljudskih resursa
Praktična nastava
Ispitivanje potreba za razvoj i podsticanje razvoja ljudskih resursa na diferenciranim nivoima (pojedinca, procesa i organizacije) - Pisanje plana andragoške intervencije - Primena raznovrsnih metoda, tehnika i instrumenata za regrutovanja i selekciju kadrova za hipotetičku situaciju - Studija slučaja: sagledavanje različitih aspekata promena u savremenoj organizaciji i mogućnosti implikacije koncepata organizacije koja uči i organizacionog učenja
Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje studenata sa osnovnim teorijama i istraživačkim paradigmama razvoja ljudskih resursa. Osposobljavanje za praktično intervenisanje na području razvoja ljudskih resursa u organizacijama u privatnom ili javnom sektoru App.preduslovi_za_polaganje: Položeni: Andragogija rada, Planiranje obrazovanja odraslih i Menadžment i marketing u obrazovanju Oblici nastave:
Predavanja, vežbe, radionice, diskusija, istraživački rad studenata, konsultacije, seminarski rad/studija slučaja, On-line metod Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Teorijska i istorijska osnova razvoja ljudskih resursa Teorijska osnova razvoja ljudskih resursa. Razvoj ljudskih resursa: istorijska perspektiva. 2. nedelja predavanje - Pojam, predmet i konstituisanje područja istraživanja Razvoj ljudskih resursa: nastanak i razvitak. Pojam i predmet razvoja ljudskih resursa. Razvoj ljudskih resursa i druge nauke. Razvoj ljudskih resursa u sistemu andragoških disciplina. 3. nedelja predavanje - Ključne paradigme na području razvoja ljudskih resursa Individualna perspektiva. Kontekstualna perspektiva. 3. nedelja vežbe - Ključne paradigme na području razvoja ljudskih resursa Individualna perspektiva. Kontekstualna perspektiva. 4. nedelja predavanje - Proces profesionalizacije i uloga andragoga u razvoju ljudskih resursa Proces profesionalizacije na području razvoja ljudskih resursa. Profesionalna etika na području razvoja ljudskih resursa. Uloge i zadaci andragoga na području razvoja ljudskih resursa. 5. nedelja predavanje - Motivacija na području razvoja ljudskih resursa Teorije motivacije. Pojam insentiva. Motivacija za rad. Motivacija za učenje. 5. nedelja vežbe - Motivacija na području razvoja ljudskih resursa Motivacija za rad. Motivacija za učenje. 6. nedelja seminar - Motivacija na području razvoja ljudskih resursa Motivacija za učenje i performansa. Motivacija za poboljšanje performanse učenjem. 7. nedelja seminar - Motivacija na području razvoja ljudskih resursa Andragoški osmišljeno podsticanje zaposlenih. Podsticanje za učenje. Podsticanje za rad. Podsticanje za primenu znanja, veština, sposobnosti i kompetencija. 8. nedelja predavanje - Osnove koncepata organizacije koja uči i organizacionog učenja Karakteristike organizacije koja uči. Karakteristike organizacionog učenja. Teorijska objašnjenja fenomena organizacije koja uči iz perspektive opšte teorije sistema. Teorijska objašnjenja fenomena organizacije koja uči iz perspektive teorije kompleksnosti/složenosti. 9. nedelja predavanje - Ispitivanje potreba za razvoj i podsticanje razvoja ljudskih resursa Ispitivanje potreba za razvoj i podsticanje razvoja ljudskih resursa na diferenciranim nivoima (pojedinca, procesa i organizacije). 9. nedelja vežbe - Ispitivanje potreba za razvoj i podsticanje razvoja ljudskih resursa Ispitivanje potreba za razvoj i podsticanje razvoja ljudskih resursa na diferenciranim nivoima (pojedinca, procesa i organizacije). 10. nedelja predavanje - Pisanje plana andragoške intervencije Planiranje andragoške intervencije. Modeli planiranje andragoške intervencije. Andragoške intervencije usmerene na kontinuirano obrazovanje i učenje. Andragoške intervencije usmerene na promene u organizaciji. Andragoške intervencije usmerene na poboljšanje protoka informacija u organizaciji. Andragoške intervencije usmerene na preuzimanje inicijative. Andragoške intervencije usmerene na predviđanje razvoja organizacije. 10. nedelja vežbe - Pisanje plana andragoške intervencije Andragoške intervencije usmerene na kontinuirano obrazovanje i učenje. Andragoške intervencije usmerene na promene u organizaciji. Andragoške intervencije usmerene na poboljšanje protoka informacija u organizaciji. Andragoške intervencije usmerene na preuzimanje inicijative. Andragoške intervencije usmerene na predviđanje razvoja organizacije. 11. nedelja predavanje - Metode, tehnike i instrumenti za regrutovanje i selekciju ljudskih resursa Upravljanje, razvoj strategije i očuvanje ljudskih resursa. Strategije privlačenja ljudskih resursa. Oglašavanje. Inicijalni upitnici. Profilisanje. Primena informaciono-komunikacione tehnologije u procesima regrutovanja i selekcije ljudskih resursa. 11. nedelja vežbe - Metode, tehnike i instrumenti za regrutovanje i selekciju ljudskih resursa Primena raznovrsnih metoda, tehnika i instrumenata za regrutovanje i selekciju ljudskih resursa za hipotetičku situaciju: studija slučaja. 12. nedelja predavanje - Promene u savremenoj organizaciji i njihov uticaj na razvoj ljudskih resursa Planiranje promene u organizaciji. Promene u kulturi organizacije. Dizajn strukture organizacije. Formalna struktura organizacije. Neformalna struktura organizacije. Forme organizacije. Modeli upravljanja promenama u organizaciji. 12. nedelja vežbe - Promene u savremenoj organizaciji i njihov uticaj na razvoj ljudskih resursa Planiranje promene u organizaciji: studija slučaja. Promene u kulturi organizacije: studija slučaja. Modeli upravljanja promenama u organizaciji: studija slučaja. 13. nedelja seminar - Promene u savremenoj organizaciji i koncepti organizacije koja uči Studija slučaja: sagledavanje različitih aspekata promena u savremenoj organizaciji i mogućnosti implikacije organizacionog učenja i različitih vrsta učenja u organizaciji. 14. nedelja seminar - Promene u savremenoj organizaciji i koncepti organizacije koja uči Studija slučaja: sagledavanje različitih aspekata promena u savremenoj organizaciji i mogućnosti implikacije koncepata organizacije koja uči (modeli zasnovani na opštoj teoriji sistema). 15. nedelja seminar - Promene u savremenoj organizaciji i koncepti organizacije koja uči Studija slučaja: sagledavanje različitih aspekata promena u savremenoj organizaciji i mogućnosti implikacije koncepata organizacije koja uči (modeli zasnovani na teoriji kompleksnosti/složenosti).
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Carré, Ph. (2004). Motivacija u obrazovanju odraslih: Od zapošljavanja do načina realizacije. Andragoške studije, 1-2, 41—50 Cooper, D., Robertson, I.T. (2007). Psihologija odabira zaposlenika. Jastrebarsko: Naklada Slap. 1-45. Dessler, G. (2007), Osnovi menadžmenta ljudskih resursa, Beograd: Data status North, K. (2008). Upravljanje znanjem. Zagreb: Naklada Slap. 37-70. Robbins, S., Judge, T. (2009). Organizacijsko ponašanje. Zagreb: Mate, 184—257, 536-637 Whitmore, J. (2006). Trening za postizanje učinkovitosti. Zagreb: Mate Bolčić, S. (2003). Svet rada u transformaciji. Beograd: Plato, 204—228 Ovesni, K. (2000), Obrazovanje andragoških kadrova (Evropska iskustva), IPA, Beograd. Ovesni, K. (2008). Andragoška podrška realizaciji koncepta organizacije koja uči kroz primenu informacione tehnologije. Obrazovanje i učenje – pretpostavke evropskih integracija, tematski zbornik radova Ovesni, K. (2009). Andragoški kadrovi – profesija i profesionalizacija. Beograd: IPA Ovesni, K. (2012). Unapređivanje kvaliteta područja razvoja ljudskih resursa: etički aspekti. Posebna pitanja kvaliteta u obrazovanju, tematski zbornik. Beograd: IPA, 187—204 Ovesni, K. (2014). Organizacija koja uči: andragoška perspektiva. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu Ovesni, K., prir. (2015), Razvoj ljudskih resursa, hrestomatija Hodžić, S., Ovesni, K. (2015). Andragoški aspekti menadžmenta ljudskih resursa. Obrazovanje odraslih, 2, 11–36. |