Andragogija

Курс:
Еколошка андрагогија (докт.)
У оквиру предмета: Еколошка андрагогија
Предавачи: др Виолета Орловић Ловренредовни професор
Број бодова: 10.00
изборни предмет
Садржај предмета: Теоријски део: Појам и предмет еколошке андрагогије. Теоријски модели интеракције човека са окружењем. Природне, социјалне, културолошке и психолошке димензије окружења и учење. Перцепција и потенцијал природног окружења за учење. Перцепција и потенцијал локалне средине за учење. Перцепција и потенцијал радне средине за учење. Животно окружење као подстицај и баријера за партиципацију у образовању. Образовање у функцији превенције и управљања ванредним ситуацијама. Одрживи животни стилови, учење и образовање одраслих. Практични део: Примена еколошке анализе – андрагошки аспекти. Избор и анализа истраживачког проблема унутар еколошке андрагогије. Припрема инструмената за истраживање. Припрема извештаја о истраживању. Презентација истраживачких резултата. Дискусија резултата анализе из угла еколошке андрагогије.
Циљ изучавања предмета: Упознавање са концептом еколошке андрагогије, могућностима истраживања и примене модела у превазилажењу баријера и оптимизацији потенцијала за учење у животном окружењу
Предуслови за полагање: У складу са условима за похађање докторских студија андрагогије
Облици наставе: Предавања, презентација, истраживачки пројекат, групна дискусија,индивидуалне консултације
План курса:
1. недеља
предавање - Појам и предмет еколошке андрагогије
Еколошки приступ андрагошким питањима, појмовна и терминолошка разграничења
2. недеља
предавање - Теоријски модели интеракције човека са окружењем
Приступи еколошке психологије, социјалне екологије и екологије учења одраслих, предавање, групни рад, дискусија
3. недеља
предавање - Природне, социјалне, културолошке и психолошке димензије окружења и учење
Интегрални приступ сагледавању карактеристика животног контекста и њихов значај за партиципацију у образовању
4. недеља
предавање - Перцепција и потенцијал природног окружења за учење
Компоненте односа према природном окружењу, процеси узајамног учења, могући подстицаји и баријере, ресурси за учење одраслих у природном окружењу
5. недеља
предавање - Перцепција и потенцијал локалног окружења за учење
Карактеристике локалне средине, могуће баријере за партиципацију, учешће у животу локалне заједнице као извор и подстицај за учење Партиципативни приступи, акционо истраживање и учење Заједнице за учење и учење у заједници
6. недеља
предавање - Перцепција и потенцијал радне средине за учење
Карактеристике и доживљај радног окружења као контекста за учење, подстицаји и баријере за учење у радној средини, еколошка мрежа знања
7. недеља
предавање - Образовање у функцији превенције и смањења ризика од непогода
Образовање и учење као пут ка резилијентности заједнице Перцепција рањивости заједнице и могућности јачања капацитета за резилијентност Образовање за смањење ризика од непогода - формално, неформално, информално
8. недеља
предавање - Одрживи животни стилови и образовање одраслих
Одговоран однос према животном окружењу, обновљивим и необновљивим ресурсима и потенцијалима локалне средине; климатске промене и очување животне средине као извори учења и аспекти проучавања у оквирима еколошке андрагогије; еколошка интелигенција и одговорност као извор потреба за учење и образовање одраслих
9. недеља
предавање - Примена еколошке анализе у андрагошким истраживањима
Увод у методологију истраживања и анализе проблема животног окружења као подстицаја или баријере за учење одраслих
10. недеља
пројекат - Избор и анализа истраживачког проблема унутар еколошке андрагогије
Избор истраживачког проблема за индивидуалне пројекте студената, индивидуалне и групне консултације
11. недеља
предавање - Припрема и реализација истраживачког пројекта
Развој инструмената и реализација истраживања, индивидуалне консултације и презентација фазних извештаја
12. недеља
предавање - Извештавање о истраживачким пројектима
Фазне консултације и извештавање о току истраживања докторанта
13. недеља
предавање - Рекапитулација
Дискусија питања и налаза истраживања; подстицаји за учење одраслих и примена интегралног приступа у анализи животног контекста за образовање и учење
Литература и извори података: ***
Општа обавезна литература
Belanger,P.(2003).Learning Environments and Environmental Education, in Clover,D,E. and Hill,L.H., (eds.),Environmental Adutl Education:Ecological Learning, Theory, and Practice for Soci-oenvironmental Change. San Francisko:Jossey Bass,pp.79-89.
Koраћ,Ж.(1978)Човек и град,Београд:Глас
Blewitt,J.(2006).The Ecology of Learning :sustainability,lifelong learning and everyday life. London:Earthscan.
Goleman,D.(2010). Ekološka inteligencija, Beograd:Geopoetika
Општа допунска литература
Orlović,V.(2005). Learning through participating – Local Community and Experts in Collaborative Planning of Tourism in Protected Areas,Lifelong Learning in the Balkans, International Conference
Meadows, H.D.(2008). Thinking in Systems: A Primer, ed.by Dianna Wright, US: Sustainability Institute.
↑↑↑