Pedagogija

Курс:
Национална историја педагогије (мастер)
Предавачи: др Александра Илић-Рајковићванредни професор
др Наташа Вујисић-Живковићредовни професор
Број бодова: 7.00
изборни предмет
Садржај предмета: Теоријска настава Просветитељство и педагошка мисао у Срба. Развој основног, средњег и високог образовања у Србији у XIX и првој половини XX века. Идејни и институционални развој педагогије у Србији. Педагошки правци и њихови представници: педагогија С. Д. Поповића, општа и посебна педагогија В. Бакића, научна педагогија С. Окановића, радна школа С. Аџића и Ј. Миодраговића, културна педагогија М. Милошевића, експериментална педагогија П. Радосављевића, педагошки концепт В. Младеновића, васпитање игром и уметношћу В. Ракића. Практична настава: Слика школе и наставе у Србији у XIX и првој половини XX века у извештајима надзорника. Законодавни оквир, наставни програми на свим ступњевима образовања. Развој српске педагошке периодике. Компаративна анализа концепција васпитања српских педагога: систем педагошких дисциплина, педагогија и друге науке; циљ и задаци васпитања; морално, религијско и национално васпитање; интелектуално васпитање; физичко и радно васпитање; васпитање женске деце.
Циљ изучавања предмета: Упознавање студената са развојем школства, васпитања и образовања у Србији кроз историју и са педагошким идејама представника различитих педагошких праваца. Оспособљавање за критичку интерпретирају дела српских педагога, за довођење у однос педагошке теорије и праксе у прошлости и данас и за реализацију истраживачког рада у области националне историје педагогије.
Предуслови за полагање: Не постоји.
Облици наставе: Предавање, дискусија, групни рад, реализација истраживачких задатака.
План курса:
1. недеља
вежбе - Упознавање са програмом.
- Упознавање са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама и правима студената, начинима праћења и евалуације постигнућа.
1. недеља
предавање - Упознавање са програмом.
- Упознавање са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама и правима студената, начинима праћења и евалуације постигнућа.
2. недеља
вежбе - Школе у функцији очувања српског националног идентитета у Хабзбуршкој монархији.
- Српске школе у Хабзбуршкој монархији и реорганизација школа у духу просветитељских реформи. - Просветитељство и почеци педагошке мисли у Срба.
2. недеља
предавање - Историја педагогије у систему педагошких дисциплина.
- Специфичности предмета, методологије истраживања у области историје педагогије. - Извори за националну историју педагогије.
3. недеља
вежбе - Педагошка мисао Доситеја Обрадовића.
- Педагошка мисао Доситеја Обрадовића.
3. недеља
предавање - Развој српске просвете у Хабзбуршкој монархији – Аустроугарској у 19. веку .
- Развој српске просвете у Хабзбуршкој монархији – Аустроугарској у 19. веку
3. недеља
предавање - Развој српске просвете у Хабзбуршкој монархији – Аустроугарској у 19. веку .
- Развој српске просвете у Хабзбуршкој монархији – Аустроугарској у 19. веку
4. недеља
вежбе - Посета Архиву Србије.
4. недеља
предавање - Школство и просвета у Србији у 19. веку.
– Друштвено-историјски и културно-просветни услови у Србији 19. века: држава и школство, школске реформе, култура, наука и друштво. – Школски систем, мрежа школа. – Упоредна анализа школских закона. – Карактер наставе и учења. – Однос педагошке теорије и праксе.
4. недеља
предавање - Школство и просвета у Србији у 19. веку.
– Друштвено-историјски и културно-просветни услови у Србији 19. века: држава и школство, школске реформе, култура, наука и друштво. – Школски систем, мрежа школа. – Упоредна анализа школских закона. – Карактер наставе и учења. – Однос педагошке теорије и праксе.
5. недеља
вежбе - Слика средњих школа у Србији у извештајима надзорника у периоду 1804-1914.
- Анализа извештаја школских надзорника.
5. недеља
предавање - Слика основних школа у Србији у извештајима надзорника у периоду 1804-1914.
- Анализа извештаја школских надзорника.
6. недеља
вежбе - Развој школства у Србији последњих деценија 19. и почетком 20. века.
– Друштвено-историјски и културно-просветни услови у Србији 19. века: држава и школство, школске реформе, култура, наука и друштво. – Школски систем, мрежа школа. – Упоредна анализа школских закона. – Карактер наставе и учења. – Однос педагошке теорије и праксе.
6. недеља
предавање - Просветни рад Ј.С. Поповића, М.Спасића, Ђ.Натошевића, М.Ђ. Милићевића, С.Д. Попо
– Наставленије за учитеље основни училишта (1844), Милован Спасић, Педагогично методично наставленије за учитеље основни школа (1855), Ђорђе Натошевић, Кратко упутство (1857), Стеван Д. Поповић, Методика по Карлу Керу, (1872) – анализа извора.
6. недеља
предавање - Просветни рад Ј.С. Поповића, М.Спасића, Ђ.Натошевића, М.Ђ. Милићевића, С.Д. Попо
– Наставленије за учитеље основни училишта (1844), Милован Спасић, Педагогично методично наставленије за учитеље основни школа (1855), Ђорђе Натошевић, Кратко упутство (1857), Стеван Д. Поповић, Методика по Карлу Керу, (1872) – анализа извора.
6. недеља
предавање - Просветни рад Ј.С. Поповића, М.Спасића, Ђ.Натошевића, М.Ђ. Милићевића, С.Д. Попо
– Наставленије за учитеље основни училишта (1844), Милован Спасић, Педагогично методично наставленије за учитеље основни школа (1855), Ђорђе Натошевић, Кратко упутство (1857), Стеван Д. Поповић, Методика по Карлу Керу, (1872) – анализа извора.
7. недеља
вежбе - Први истраживачки задатак.
- Наставне методе и наставна пракса у основним школама у Србији последњих деценија 19. и почетком 20. века – анализа припрема за наставне часове.
7. недеља
предавање - Први истраживачки задатак.
- Наставне методе и наставна пракса у основним школама у Србији последњих деценија 19. и почетком 20. века – анализа припрема за наставне часове.
8. недеља
вежбе - Развој високог образовања у Србији.
– Устаничка Велика школа, Лицеј и Велика школа – Оснивање и рад Универзитета 1905-1941.
8. недеља
вежбе - Развој високог образовања у Србији.
– Устаничка Велика школа, Лицеј и Велика школа – Оснивање и рад Универзитета 1905-1941.
8. недеља
вежбе - Развој високог образовања у Србији.
– Устаничка Велика школа, Лицеј и Велика школа – Оснивање и рад Универзитета 1905-1941.
8. недеља
предавање - Развој институционалног образовање учитеља у Србији.
– Учитељи у Србији до оснивања учитељске школе. Оснивање и рад прве учитељске школе у Србији. – Оснивање и рад Више женске школе и Женске учитељске школе у Београду. – Оснивање и рад Учитељског удружења. – Оснивање и рад Више педагошке школе. - Образовање учитеља и учитељица у периоду између два светска рата.
9. недеља
вежбе - Педагошки правци у српској педагогији.
– Преглед развоја српске педагошке теорије.
9. недеља
предавање - Педагошки правци у српској педагогији.
– Преглед развоја српске педагошке теорије.
10. недеља
вежбе - Други истраживачки задатак – рад у групи.
- Развој српске педагошке периодике: Анализа једног годишта педагошког часописа („Школа“, „Учитељ“, „Наставник“, „Просветни гласник“, „Васпитач“, „Гласник професорког друштва“....) – рад у групи.
10. недеља
предавање - Други истраживачки задатак – рад у групи.
- Развој српске педагошке периодике: Анализа једног годишта педагошког часописа („Школа“, „Учитељ“, „Наставник“, „Просветни гласник“, „Васпитач“, „Гласник професорког друштва“....) – рад у групи.
11. недеља
вежбе - Развој уџбеничке литературе у Србији.
– Анализа уџбеника за основну школу: буквар, читанка, катихизис, прва знања, историја, земљописаније, рачуница.
11. недеља
предавање - Педагошке идеје, рад и ставралаштво Војислава Бакића.
– Педагошки систем В. Бакића (схватање педагогије као науке, систем педагошких дисциплина, педагошки појмови и процеси, педагошка телеологија, методологија, морално васпитање, национално васпитање, васпитање у породици).
11. недеља
предавање - Педагошке идеје, рад и ставралаштво Војислава Бакића.
– Педагошки систем В. Бакића (схватање педагогије као науке, систем педагошких дисциплина, педагошки појмови и процеси, педагошка телеологија, методологија, морално васпитање, национално васпитање, васпитање у породици).
12. недеља
вежбе - Систем образовања у Србији периоду између два светска рата.
– Друштвено-историјски и културно-просветни услови у Србији 19. века: држава и школство, школске реформе, култура, наука и друштво. – Школски систем, мрежа школа. – Упоредна анализа школских закона. – Карактер наставе и учења.
12. недеља
предавање - Педагошке идеје представника радне/активне школе – С. Аџића и Ј. Миодраговића.
– Сретен Аџић, Ручни рад у мушкој школи, Јован Миодраговић, Радиша или какав нам је учитељ потребан на селу – анализа дела. – Компаративна анализа педагошких идеја представника научне педагогије и радне школе.
12. недеља
предавање - Педагошке идеје представника радне/активне школе – С. Аџића и Ј. Миодраговића.
– Сретен Аџић, Ручни рад у мушкој школи, Јован Миодраговић, Радиша или какав нам је учитељ потребан на селу – анализа дела. – Компаративна анализа педагошких идеја представника научне педагогије и радне школе.
12. недеља
предавање - Педагошке идеје представника радне/активне школе – С. Аџића и Ј. Миодраговића.
– Сретен Аџић, Ручни рад у мушкој школи, Јован Миодраговић, Радиша или какав нам је учитељ потребан на селу – анализа дела. – Компаративна анализа педагошких идеја представника научне педагогије и радне школе.
13. недеља
вежбе - Експериментална педагогија П. Радосављевића. Педагошко дело В. Ракића и М. Шевић
– Експериментална педагогија Паје Радосављевића. – Педагошке ставралаштво В. Ракића. – Милан Шевић, Образовање и просвећивање IV – анализа дела.
13. недеља
вежбе - Експериментална педагогија П. Радосављевића. Педагошко дело В. Ракића и М. Шевић
– Експериментална педагогија Паје Радосављевића. – Педагошке ставралаштво В. Ракића. – Милан Шевић, Образовање и просвећивање IV – анализа дела.
13. недеља
предавање - Културна педагогија М.Милошевића. Допринос српској педагогији В.Младеновића.
– Војислав Младеновић, Општа педагогика – анализа дела. – Милош Милошевић, Општа културна педагогика – анализа дела.
13. недеља
предавање - Културна педагогија М.Милошевића. Допринос српској педагогији В.Младеновића.
– Војислав Младеновић, Општа педагогика – анализа дела. – Милош Милошевић, Општа културна педагогика – анализа дела.
13. недеља
предавање - Културна педагогија М.Милошевића. Допринос српској педагогији В.Младеновића.
– Војислав Младеновић, Општа педагогика – анализа дела. – Милош Милошевић, Општа културна педагогика – анализа дела.
14. недеља
вежбе - Трећи истраживачки задатак (рад у групи).
- Компаративна анализа идеја српских педагога. Избор једне од понуђених тема: 1) Предмет педагогије, систем педагошких дисциплина, педагогија и друге науке; 2) Основне педагошке категорије и појмови (васпитање, образовање, настава); 3) Циљ и задаци васпитања; 4) Морално васпитање; 5) Религијско васпитање; 6) Естетско васпитање; 7) Интелектуално васпитање; 8) Физичко васпитање; 9) Радно васпитање; 10) Национално васпитање; 11) Васпитање женске деце
14. недеља
предавање - Трећи истраживачки задатак (рад у групи).
- Компаративна анализа идеја српских педагога. Избор једне од понуђених тема: 1) Предмет педагогије, систем педагошких дисциплина, педагогија и друге науке; 2) Основне педагошке категорије и појмови (васпитање, образовање, настава); 3) Циљ и задаци васпитања; 4) Морално васпитање; 5) Религијско васпитање; 6) Естетско васпитање; 7) Интелектуално васпитање; 8) Физичко васпитање; 9) Радно васпитање; 10) Национално васпитање; 11) Васпитање женске деце
15. недеља
вежбе - Трећи истраживачки задатак (рад у групи).
- Презентација есеја.
15. недеља
предавање - Трећи истраживачки задатак (рад у групи).
- Презентација есеја.
Литература и извори података: ***
Општа обавезна литература
− Вујисић-Живковић, Н. (2006): „Дисциплина питања Вићентија Ракића“, Педагогија (Београд), бр. 4, стр. 543–550.
− Кириловић, Д. (1929): Српске школе у Војводини у XVIII веку, Сремски Карловци.
− Натошевић, Ђ. (1857): Кратко упутство за српске народне учитеље, Темишвар, 1857.
− Перовић, М. (1990): Педагошки погледи Доситеја Обрадовића, Титово Ужице, стр. 23-60.
− Поткоњак, Н. (2012): Педагогија у Срба до 1945, САО и Едука, Београд, 124-131; 151-154; 226-233; 268-284, 225-273; 289-306.
− Радосављевић, П. (1910): Увод у експерименталну педагогиjу, ПКЗ, Загреб, стр. 1-45.
− Ракић, В. (1924): Основи теорије образовања, Београд, 1-23.
− Шевић, М. (1926): Образовање и просвећивање IV, Педагогијска књижница, Рајковић и Ћунковић, Београд
- Димић, Љ. (2004): „Просвета у Краљевини Југославији“, у Образовање у Срба кроз векове, Београд, стр. 211-232.
↑↑↑