Arheologija
Мастер академске студије археологије (2014)
Ниво студија: Мастер
Број ЕСПБ бодова: 60
Трајање програма у годинама: 1
Академски назив: мастер археолог
Услови уписа: Завршене основне академске студије археологије (240 ЕСПБ) или завршене основне студије археологије у четворогодишњем трајању, у складу са условима утврђеним Статутом Универзитета и Факултета; студент који је завршио други студијски програм полаже диференцијални испит у складу са студијским програмом и Статутом Факултета.
Циљ: Дипломске академске студије археологије усмерене су на развијање општих и специфичних знања и способности, неопходних за учешће у процесу археолошких истраживања. Циљеви студија су:
- продубљивање основних теоријско-методолошких сазнања из области археологије и сродних дисциплина;
- стицање специфичних знања и вештина из уско специјализованих области археологије;
- развијање професионалног приступа истраживању;
- оспособљавање за практичну примену стечених знања;
- развијање креативних способности, академских и професионалних вештина;
- припрема за научно-истраживачки рад и даље професионално усавршавање на докторским студијама.
Листа обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, са оквирним садржајем
Структура програма дипломских академских студија археологије сачињена је тако да се надовеже на структуру основних студија археологије и студентима омогући даљу специјализацију у одабраној области, као и флексибилно повезивање са сродним областима истраживања, сходно појединачним потребама истраживања. Посебне области и дисциплине археологије заступљене на основним студијама (теорија и методологија, праисторија, класична археологија, средњи век, археологија Блиског Истока, египтологија, физичка антропологија, археозоологија) заступљене су и на овом нивоу образовања.
Курикулум се састоји из:
- једног главног курса, који кандидат/кандидаткиња бира с обзиром на планирану област специјализације;
- једног обавезног курса у чијем извођењу учествују сви наставници Одељења, који омогућава сврсисходно повезивање релевантних области истраживања;
- изборних курсева који омогућавају продубљивање знања у одређеној области;
- менторског рада у току наставе, као и у функцији израде дипломског рада;
- самосталног истраживачког рада кандидата/кандидаткиње.
Први семестар овог једногодишњег програма превасходно је посвећен настави, док се у другом семестру акценат ставља на менторски и самосталан рад, и израду завршног рада.
Настава се одвија кроз предавања, вежбе, семинаре, менторски и самосталан рад студената, што омогућава стицање теоријских и практичних знања предвиђених циљевима и исходима програма.
Бодовна вредност завршног рада исказана у ЕСПБ бодовима
За студијски истраживачки рад предвиђено је 10 ЕСПБ и 20 ЕСПБ за завршни рад.
Компетенције: Опште и предметно-специфицне компетенције студената
Савладавањем програма дипломских студија археологије студент стиче следеће опште способности:
- анализа и синтеза археолошких података;
- повезивање различитих теоријских концепата са њиховом применом у теренским истраживањима;
- продубљивање критичког мишљења и самостални приступ стручним проблемима;
- примена комплексних теоријских концепата у археолошким истраживањима;
- развој способности руковођења теренским археолошким истраживањима и способности сарадње са стручњацима других профила.
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће предметно-специфичне способности:
- продубљено познавање одабране области археолошког истраживања и способност мулти- и интердисциплинарног приступа у решавању истраживачких задатака;
- самостално планирање и спровођење археолошког истраживања и повезивање основних знања из различитих области и њихове примене;
- самостално формулисање научно-истраживачких проблема;
- познавање и праћење текуће стручне и научне литературе и способност примене у сопственом раду;
- савладавање специфичних и сложенијих вештина за обраду различитих врста археолошког материјала;
- креативне иновације у примени информационо-комуникационих технологија у археолошким истраживањима.
Опис исхода учења
- продубљивање посебних знања из изабраног ужег поља археолошког истраживања;
- стицање предуслова за даље научно усавршавање;
- стицање способности за критичку анализу културних појава и процеса у прошлости;
- стицање способности за перцепцију и критичку анализу културних појава и процеса у савременом окружењу;
- стицање способности за интердисциплинарно повезивање са хуманистичким и другим сродним пољима истраживања;
- стицање способности примене знања у различитим радним окружењима: музеји, установе заштите, културне и образовне установе.