ЦОН - Пројекти

Ангажованост ЦОНа
Требају ли школама хероји и какви?

Колико је образовање важно, а колико запостављено? Са чиме се сусрећу наставници, педагози, предавачи? У оквиру емисије "На Платоу" разговарали смо о томе какве наставнике желимо и какву будућност желимо. У разговору су учествовале наставнице Центра за образовање наставника - др Лидија Радуловић (педагошкиња) и др Оља Јовановић (психолошкиња), и ЦОН алумни филозоф и докторанд педагогије Александар Миланковић.
Придружите нам се, погледајте или послушајте како ми видимо шта је ЦОН, шта је образовање наставника, и чему служи, на: https://podcast.rs/show/na-platou/

Отворени разговори “Какво образовање желимо?”

Четврти у низу Отворених разговора, које организује Институт за филозофију и друштвену теорију, поставио је питање конкретних промена које је потребно спровести да би се побољшао систем образовања у Србији.

У разговорима су учествовали наставници из школа Душан Благојевић и Љиљана Лазаревић, универзитетски наставници Зоран Димић, Дамир Грошин, Живка Крњаја, Маја Максимовић и Лидија Радуловић, и Јелена Васиљевић из Института за филозофију и друштвену теорију. Разговор се бавио различитим питањима образовања, укључујући: Шта је потребно променити у начину на који се спроводе образовне реформе? Какве су иновације и решења неопходни у свакодневном функционисању образовних институција, од предшколског до високог образовања? Какво образовање наставника желимо? Какве су нам алтернативне образовне праксе и образовна средства потребни, могу ли се и како они системски уводити? Како побољшати положај различитих актера у образовном процесу, а пре свега положај ученика и наставника?

Разговоре можете погледати на следећем линку.

Свечана академија поводом пола века деловања Центра за образовање наставника

Ове године навршено је 50 година деловања Центра за образовање наставника (ЦОН-а), као засебне јединице на Филозофском факултету у Београду која се бави иницијалним образовањем наставника предметне наставе. Тим поводом, 5. октобра - на Међународни дан наставника, одржана је Свечана академија. У складу са актуелном ситуацијом изазваном пандемијом, овај догађај је организован on line, а присуствовали су му сарадници ЦОН-а и они који су заинтересовани за његов рад, а који долазе са Филозофског и других факултета Универзитета у Београду, са других Универзитета у Србији, из МПНТР-а, невладиних организација, као и актуелни и алумни студенти ЦОН-а.

У првом делу скупа, кроз излагања др Александре Илић – Рајковић, професорке Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета која се бави историјом педагогије и др Вере Рајовић, професорке Одељења за психологију Филозофског факултета у пензији и дугогодишње управнице ЦОН-а, присутни су имали прилику да сазнају о дугој традицији образовања наставника на Филозофском факултету у Београду. Снимак свечане академије, доступан је на следећем линку.

У наставку скупа организован је округли сто на коме су из различитих перспектива разматрана питања о томе какво образовање наставника предметне наставе имамо данас, шта су одлике контекста које на то утичу и каква је будућност овог образовања. Разговор је модерирала др Оља Јовановић Милановић са Одељења за психологију и Центра за образовање наставника Филозофског факултета у Београду, а у њему су учествовали: проф. др Бојан Тубић, помоћник министра за високо образовање, проф. др Гордана Ђигић, са Филозофског факултета у Нишу, проф. др Лидија Радуловић, из Центра за образовање наставника и Невена Живковић, мастер професор предметне наставе из Медицинске школе „Надежда Петровић“ у Земуну. У разговору су отворена бројна питања организационе и концепцијске природе у вези са проблемима актуелног образовања наставника. Истакнуто је да значај образовања наставника - осим начелно - још увек није довољно препознат и прихваћен, да је образовање наставника у великој мери повезано са лошим положајем наставника у образовном систему, те да постоје бројни проблеми који се могу решавати тек кроз истинску партиципативност у одлучивању. Уколико нисте били у прилици да нам се придружите, снимак дискусије можете погледати овде.

Каријерне подтребе ученика из осетљивих група

У периоду од 19. до 21. маја 2021. године, Фондација Темпус је организовала међународни семинар “Career guidance and counselling for students from vulnerable groups”. На семинару је учествовало преко 50 учесника из различитих делова Европе, институција основног и средњег образовања, као и образовања одраслих који имају искуства у активностима каријерног вођења и саветовања. Учесници су имали прилику да чују о конкретним начинима рада и искуствима, платформама и ресурсима које могу користити у развоју каријерног вођења и саветовања у својим школама.

Наша колегиница, Оља Јовановић је у оквиру семинара одржала пленарно предавање о каријерним потребама младих из осетљивих група, нудећи теоријске оквире за развијање и промишљање сопствене праксе. Интервју који је настао као резултат сарадње у вези са каријерним потребама младих из осетљивих група, можете прочитати у броју 8 часописа “Каријера и мобилност”.

Истраживања наставника као облик професионалног развоја

У оквиру онлајн конференције “Стручно усавршавање наставника и стручних сарадника”, коју су организовали Фондација Темпус и Eurydice мрежа 24-26 јуна 2020. године, наставници ЦОН-а: Лидија Радуловић, Оља Јовановић Милановић и Милан Станчић су одржали вебинар под насловом “Наставник / практичар као истраживач”. Скупу је присуствовало 157 наставника и стручних сарадника, који су имали прилике да се упознају са концептом наставничких истраживања, чују о примерима ових истраживања, сагледају ову врсту истраживања као облик професионалног развоја и промишљају о могућности да покрену истраживање у сопственој пракси. Посебну вредност вебинара чинила је могућност размене учесника са наставницима који су већ реализовали оваква истраживања: Виолетом Драшковић и Ангелином Шкодрић, мастер професорима предметне наставе и бившим студентима ЦОНа.

Снимак предавања можете погледати овде.

Инклузивно образовање у међународном контексту

На предмету Васпитнообразовни рад са децом којој је потребна додатна подршка угостили смо Гохарик Тиграњан из Јерменије, и колегинице Кити Витез, Фани Шекели и Софију Тосеги са Универзитета у Печују, Мађарска. Ово је била прилика да сазнамо на који начин се развија инклузивно образовање у другим земљама, шта су кључни проблеми на које инклузивно образовање наилази, који механизми подршке су се показали као делотворни. Уједно, овакви разговори су увек прилика да преиспитамо како можемо нашу праксу учинити инклузивнијом.

Како изгледа праћење и оцењивање у школама у Србији?

Са циљем да разумемо актуелну праксу праћења и оцењивања у школама у Србији, као и да анализирамо колико је ова пракса блиска праксама будућности организовали смо панел дискусију у којој су учествовале Гордана Гајин Цветковски, учитељица, Мелита Ранђеловић, стручна сарадница и Невена Живковић, наставница здравствене неге. Управо разноврсност нивоа образовања и улога наших дискусанткиња, омогућила сам је да разумемо како се праксе праћења и оцењивања мењају са контекстом. Панел дискусија је организована у оквиру предмета Планирање и евалуација у настави, са тежњом да омогући синергију академских и практичних знања о праћењу и евалуацији.

E-Twinning у високом образовању

Центар за образовање наставника у сарадњи са Темпус фондацијом, 05. априла 2021. године организовао је базичну обуку за коришћење E-Twinning платформе. Обуци су присуствовали актуелни и бивши студенти Центра за образовање наставника, студенти мастер студија на одељењима за психологију и педагогију – будући наставници, као и наставници и сарадници Центра за образовање наставника. Полазници ове обуке преко овог портала имају прилику да се повезују са својим колегама широм Европе и да заједнички осмишљавају и спроводе пројекте, размењују идеје и примере добре праксе, повезују ученике и обогаћују наставу.

Филм у настави

У сарадњи са Фондом Б92, у оквиру програма Слободна зона, и организацијом Човек у невољи, наставници Филозофског факултета су развили силабус изборног предмета Филм у настави који је укључен у програме Центра за образовање наставника. Предмет се бави улогом коју друштвено ангжаовани документарни филм може имати у настави различитих предмета. Као резултат ове сарадње настао је и приручник Филм у настави који можете преузети овде.

Горан Марковић о професији редитељ и професији наставник

У оквиру предмета Филм у настави имали смо прилику да угостимо редитеља Горана Марковића који је говорио професији редитељ и професији наставник, по чему су ове две сличне, а шта је пак различито међу њима.

ЦОН је учесник више међународних пројеката који су се бавили реформом образовања наставника:
● Serbian Teacher Education Program (STEP): Развој образовања наставника у Србији, билатерални пројекат Министарства просвете и спорта Републике Србије и Министарства иностраних послова Финске, 2005-2006.
● TEMPUS CRTE: Реформа програма образовања наставника, 2006-2009.
● TEMPUS IV MASTS511170: Програм мастер академских студија за наставнике предметне наставе, 2010-2014.
● TEMPUS ReFEEHS: Наставници ЦОН-а Лидија Радуловић, Милан Станчић и Владета Милин, заједно са проф. др Снежаном Медић (Одељење за педагогију и андрагогију Филозофксог факултета у Београду) и колегама са Фармацеутског факултета и Медицинског факултета Универзитета у Београду су у оквиру овог Темпус пројекта развили програм обуке “Унапређење образовања здравствених професионалаца заснованог на практичном искуству у реалном радном окружењу у Србији”. Обуку су реализовали два пута и похађали су је високошколски наставници медицинских, фармацеутских и стоматолошких факултета у Србији.
● ТЕМПУС EQUI-ED: Једнак приступ за све: Оснаживање социјалне димензије у циљу јачања европског простора високог образовања, 2012-2015.

Наставници ЦОНа учествовали су у радној групи за развој стандарда квалификације за професију предметни наставник, у организацији Темпус фондације и Министарства просвете, науке и технолошког развоја РС. Поред наставница ЦОНа, у радној групи су учетвовали универзитетски наставници Универзитета у Крагујевцу, Универзитета у Нишу, и других факултета Универзитета у Београду.

Наставници ЦОН-а учествовали су у активностима Завода за унапређивање квалитета образовања и васпитања (ЗУОВ) релевантним за концептуализацију професионалног развоја наставника. Између осталог, проф. др Лидија Радуловић и проф. др Вера Рајовић чланице су ауторског тима који је развијао програм обуке за менторе васпитача, наставника и стручних сарадника приправника у предшколским и школским установама. Током 2021. године, проф. др Лидија Радуловић и доц. др Оља Јовановић Милановић су као део ауторског тима учествовале у изради програма обуке ментора будућих наставаника и стручних сарадника током школске праксе, као дела иницијалног образовања наставника.

До ступања на снагу законске одредбе о обавезном психолошко-шедагошко-методичком образовању наставника, наставници ЦОН-а су учествовали у испитима за стицање лиценце за професију наставник, у организацији Министарства просвете Републике Србије.

Наставници и сарадници ЦОН-а су укључени у истраживачке пројекте Института за педагогију и андрагогију и Института за психологију. Као наставници и као истраживачи баве се развијањем и унапређивањем образовања наставника као интердисциплинарне научне области.

Монографије:

Радуловић, Л. (2016). Слике о наставнику. Београд: Институт за педагогију и андрагогију и Центар за образовање наставника, Филозофски факултет Универзитета у Беогаду.

Практикуми:

Јовановић, О., Радуловић, Л., Рајовић, В., Симић, Н., и Станчић, М. (2014). Школска пракса у образовању будућих наставника - Водич кроз школску праксу. Београд: Центар за образовање наставника, Филозофски факултет Универзитета у Београду. Доступно овде.

Павловић Бренеселовић, Д. и Радуловић, Л. ( 2014). Интерактивна настава. Београд: Центар за образовање наставника, Филозофски факултет Универзитета у Београду.

Попадић, Д., Радуловић, Л., Станчић, М., Рајовић, В. и Јоксимовић, Ј., прир. (2017). Филм у настави. Београд: Фондација Фонд Б 92, Човек у невољи О.П.С. и Центар за образовање наставника, Филозофски факултет Универзитета у Београду. Доступно овде.

Радуловић, Л., Станчић, М., Јоксимовић, Ј., Рајовић, В., Јовановић Милановић, О., Попадић, Д., прир. (2019). Филм у настави - додатак о евалуацији часа са филмом. Београд: Фондација Фонд Б 92, Човек у невољи О.П.С. и Центар за образовање наставника, Филозофски факултет Универзитета у Београду. Доступно овде.

Центра за образовање наставника је кроз своје деловање градио мрежу сарадника која омогућава да наши студенти и полазници реализују практичне активности у сигурном и подржавајућем окружењу, као и да сазнају о актуелном образовном контексту од колега из праксе. Мрежа сарадника укључује образовне установе, здравствене установе и установе социјалне заштите, удружења грађана и невладине организације, као и међународне организације које подржавају развој образовања.

Електротехничка школа “Никола Тесла”, Београд

Гимназија “Патријарх Павле”, Београд

Медицинска школа “Надежда Петровић”, Београд

Медицинска школа, Звездара, Београд

Железничка техничка школа, Београд

ОШ "Миодраг Матић", Београд

ОШ "Светозар Марковић", Београд

ОШ “Бошко Буха”, Београд

ОШ “Драган Ковачевић”, Београд

ОШ “Душко Радовић”, Сремчица

ОШ “Јован Ристић”, Београд

ОШ “Зага Маливук”, Београд

ПУ Савски Венац, вртић “Венчић”

ПУ Звездара, вртић “Наша бајка”

Специјална болница за церебралну парализу и развојну неурологију

Специјална основна школа “Душан Дугалић”, Београд

Средња занатска школа “Петар Лековић”

Група за самозаступање, Асоцијација за промовисање инклузије Србије

Удружење “На пола пута”, Панчево

Удружење за помоћ особама са тешкоћама у развоју Живимо заједно, Стари град

Хуманитарна организација “Дечје срце”

Дневни боравак за децу и младе са аутизмом, дневни боравак у Шекспировој и дневни боравак Диљска

Завод за психофизиолошке поремећаје и говорну патологију “др Цветко Брајовић”

Фондација Темпус

People in Need

Слободна Зона

↑↑↑