Psihologija
Курс:
Афективни развој У оквиру предмета: Афективни развој
обавезни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: Афективна везаност. Појам. Везаност и зависност. Старе теорије везаности: теорија социјалног учења и Фројдова психоанализа. Етолошка теорија. Везаност код човеколиких мајмуна. Болбијева теорија везивања и везаности. Унутрашњи радни модели. Савремена психоанализа и везаност. Ментализација. Интесубјективност. М. Ејнсворт и типови везаности. Методе за испитивање везаности. Везивање и везаност на старијим узрастима: деца и вршњаци, романтична везаност. М. Мејн и типови везаности одраслих. Трансгенерацијско преношење стилова вазаности. Поремећаји везивања. D образац деце. U образац одраслих.
Емоционални развој. Појам емоције. Емоција и осећање. Историјат проучавања дечјих емоција. Рано јављање емоција и рано препознавање емоција код других и себе. Свест о субјективности емоција. Емоционална зараза и социјално очитавање. Свест о субјективности осећања. Развој емоционалног језика. Развој контроле емоција и емоционалне експресије; емоционално претварање. Самосвесне емоције (стид, кривица, понос). Посебне емоције у школи (анксиозност, трема, школске фобије). Агресивност међу децом. Емоционални развој младих. Сексуалност. Нарцизам. Самопоимање.
Селф и развој селфа. Самопоимање, самоцењење и самопоштовање. Саморегулација, самоефикасност. Адикције. Циљ изучавања курса: - усвајање знања о афективном развоју
- развијање осетљивости за осећања и осећајна стања других
- усвајање знања о афективним стањима ученика
- почетак припреме студената за саветодавни рад са ученицима (који ће се даље одвијати на другим предметима)
Предуслови за полагање: 1) Емоције и мотивација
2) Развојна психологија
3) Психологија личности
Облици наставе: предавања
вежбе (дискусија, филмска презентација, самостални рад, теренско испитивање, прикази инд. случајева).
Обавезе студената: -похађање наставе (предавања и вежбе) 52 часа
-самостални радови 6 ~
-спремање испита 62 ~
-укупно 120 ~
Начин оцењивања рада и резултата: - самостални радови 10 поена
- колоквијум 20 ~
- завршни испит 70 ~
- у к у п н о 100 ~
|
План курса:
1. недеља предавање - Афективна везаност: појам, дефиниција
Афективна везаност: појам, дефиниција. Старе теорије везаности (Фројдова психоанализа, теорија социјалног учења, етологија). Везаност код човеколиких мајмуна |
1. недеља вежбе - Афективна везаност и примарна социјалност
Афективна везаност и примарна социјалност - дискусија |
2. недеља предавање - Болбијева теорија везивања и везаности
|
2. недеља вежбе - Краткорочне и дугорочне последице прекида везаности
Краткорочне и дугорочне последице прекида везаности - дискусија |
3. недеља предавање - Савремена психоанализа и везаност
Унутрашњи радни модели. Савремена психоанализа и везаност. Ментализација. Интерсубјективност. |
3. недеља вежбе - Унутрашњи радни модели
Унутрашњи радни модели - дискусија |
4. недеља предавање - Индивидуалне разлике у везаности
Индивидуалне разлике у везаности: М. Ејнсворт и «страна ситуација» |
4. недеља вежбе - Типови везаности
Приказ два инд. случаја |
5. недеља предавање - Везивање на старијим узрастима
Везивање на старијим узрастима. Типови везаности одраслих. Д образац деце. У образац одраслих. |
5. недеља вежбе - Харловљеви опити са резус-мајмунима
Харловљеви опити са резус-мајмунима - филмска презентација |
6. недеља предавање - Појам емоције
Појам емоције. Емоција и осећање. Историја истраживања дечјих емоција. |
6. недеља вежбе - Емоције у првој години живота
Емоције у првој години живота - филмска презентација |
7. недеља предавање - Рано јављање емоција
Рано јављање емоција. Облици изражавања емоција. Култура и изражавање емоција. |
7. недеља вежбе - Колоквијум
|
8. недеља предавање - Социјално очитавање емоција
Емоционална зараза. Социјално очитавање емоција. Свест о референтности и субјективности емоција. |
8. недеља вежбе - Дечје емоције и њихово изражавање
демонстрација: препознавање емоција по фацијалној експрецији, телесним покретима, цртежу |
9. недеља предавање - Развој емоционалног језика
Развој емоционалног језика. Контрола емоција и емоционалне експресије. Емоционално претварање. |
9. недеља вежбе - Култура и изражавање емоција
теренско истраживање |
10. недеља предавање - Анксиозност, трема, школске фобије
Самосвесне емоције (стид, кривица, понос). Анксиозност, трема, школске фобије. Агресивност. |
10. недеља вежбе - Култура и изражавање емоциjа
Култура и изражавање емоциjа - дискусија |
11. недеља предавање - Емоционални развој младих
Емоционални развој младих. Сексуалност. Нарцизам. Самопоимање. |
11. недеља вежбе - Емоције деце и младих
гостовање психолога практичара |
12. недеља предавање - Селф и развој селфа
Селф и развој селфа. Самоцењење и самопоштовање. |
12. недеља вежбе - Селф и самопоимање
самостални рад: теренско испитивање детета |
13. недеља предавање - Одлагање задовољења
Одлагање задовољења. ОЗ и академска успешност. |
13. недеља вежбе - Дечје самоцењење и самопоштовање
теренско испитивање |
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
1. Ј. Мирић и А. Димитријевић (2006): Афективна везаност: експериментални и клинички приступи. Београд: ЦПП.
2. М. Злотовиц (1982): Страхови код деце. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства (одабрани делови).