Psihologija

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
предавање - Први термин за предавање:
• Упознавање са садржајем предмета, начином предавања и испитивања и литературом. • Уводна разматрања: Онтолошки проблеми (Људска природа; Проблем односа «душе и тела»; питање детерминизма и слободе воље). • Уводна разматрања: Епистемолошки проблеми (Ваљаност научног сазнања; Теорије утемељења и теорије оправдања; Теорије истине; Прагматички и вредносни критеријуми; Два алтернативна приступа сазнавању личности: конструктивизам и редукционизам).

1. недеља
вежбе - Први термин за вежбе:
• Формирање група за рад у рачунарском центру и упознавање са програмом рада на вежбама. • Методолошки заокрет у испитивању личности: деконструкција номотетских тестова личности (дискриминативност као реификација процеса увиђања разлика; поузданост као неосетљивост теста на промену; ваљаност као способност теста да каже оно што већ знамо). • Два начина проучавања личности: «Анализа понашања испитаника» и «Говор о понашању особа које се анализују као извор података о говорнику».

2. недеља
предавање - Други термин за предавање:
• Уводна разматрања: Методолошки проблеми (Различита средства у прикупљању података о личности: номотетски спрам идиографског приступа; Различита схватања о улози истраживача: објективизам спрам партиципативизма; Различите врсте података у проучавању психологије личности: биолошки, понашајни, феноменолошки, семантички, историјски и друштвени; Различити начини прикупљања података о личности: теоријско, квалитативно и квантитативно истраживање). • Уводна разматрања: Практички проблеми (Различити

2. недеља
вежбе - Други термин за вежбе:
• Уводно упознавање са техником «Тест репертоара конструката улога» и најпопуларније форме ове технике «Мреже репертоара» • Избор елемената и елицитација конструката: метод дијаде, тријаде, целокупног контекста и конверзациони метод као први кораци у експлорацији система личних конструката. • Израда и попуњавање сопственог «Мреже репертоара»

3. недеља
предавање - Трећи термин за предавање:
• Два лица савремене психологије (Психологија као природна и као друштвена наука – два различита приступа у филозофији науке о личности). • Рефлексија стања у савременој психологији личности (Плурализам: парадигми, теорија, метода и праксе. Симултани спрам сукцесивног плурализма. Различити начини прилажења предмету). • Плурализам, раслојавања у психологији личности и потреба за систематизацијом: (Униномички приступ: Научни реализам, утемељење у природне науке, методолошки супрематизам, Овладавање природом и редукција неизвесности; Мутиперспективистички приступ: Релативизам референтних оквира, утемељење у друштвене науке, херменеутика и «теоротипно» тумачење, Овладавање собом и толеранција неизвесности; Потреба за увођењем реда у «хаос знања»: Метапсихолошки приступ и систематолошка шема).

3. недеља
вежбе - Трећи термин за вежбе:
• Упознавање са програмом Флеxи Грид; • Процедура Пегасус; • Двесмерна кластер-анализа Фоцус; • Процедура за извођење Анализа главних компоненти; • Савладавање основних корака за употребу програмског пакета Флеxи Грид

4. недеља
предавање - Четврти термина за предавања:
• Историјски преглед парадигми проучавања личности (Психоанализа и Бихејвиоризам).

4. недеља
вежбе - Четврти термин за вежбе:
• Уношење личних података са «Мреже репертоара» у рачунар • Обрада сопствених података «Мреже репертоара» у програмском пакету Флеxи Грид.

5. недеља
предавање - Пети термин за предавања:
• Историјски преглед парадигми проучавања личности (Хуманистичка психологија и Когнитивизам).

5. недеља
вежбе - Пети термин за вежбе:
• Анализовање и тумачење података са «Мреже репертоара» – први део: Дескриптивна статистика, Фокус анализа, Анализа главних компоненти.

6. недеља
предавање - Шести термин за предавања:
• Историјски преглед парадигми проучавања личности (Конструктивизам и Дискурзивна психологија).

6. недеља
вежбе - Шести термин за вежбе:
• Анализовање и тумачење података са «Мреже репертоара» – други део: Анализа односа између конструката; Анализа односа између елемената; Анализа односа између конструката и елемената; Анализа импликација семантичког простора који образују главне компоненте.

7. недеља
предавање - Седми термин за предавања:
• Проблем постојања личности («Реификација» спрам «постојања у дискурсу»: Личност као есенција, личност и понашање, личност и однос, личност у контексту и личност као текст. Личност као дискурзивни ентитет у различитим теоријским приступима личности). • Проблем лоцирања личности (Две традиције: персонализам и идеја интегументације спрам конструктивизма и измештања личности у дискурс; Окретање од структуре ка процесу; релативизовање граница личности).

7. недеља
вежбе - Седми термин за вежбе:
• Квалитативна методологија у анализи личности: Од контекста до текста (Метафора «личност као текст, улога језика у конструисању искуства о себи и другима; проблем зависности од контекста и променљивости значења; увећавање броја легитимних тумачења текста. • Пример: Анализа легитимности различитих тумачења једног истог текста.

8. недеља
предавање - Осми термин за предавања:
• Проблем сазнавања људске личности (Могућност сазнавања стварности спрам сазнајних ограничења; Рефлектовање стварности спрам конститутивности сазнајних категорија; Дескрипција спрам прескрипције; Ентитативно спрам конструктивног сазнавања; Објективизам спрам партиципативне епистемологије).

8. недеља
вежбе - Осми термин за вежбе:
• Дискурзивни приступ у психологији и анализа дискурса: Појам дискурса и заокрет ка дискурсу у друштвеним наукама; теоријска начела дискурзивног приступа; домени и дисциплине; Анализа дискурса као метод – улога истраживача, истраживачка питања, прикупљање података, анализа у ужем смислу, завршни извештај и евалуација.

9. недеља
предавање - Девети термин за предавања:
• Проблем описивања личности (Детерминанте понашања: Спољашње – ситуација, средина спрам Унутрашњих – несвесна мотивација и црта; Неопазиви ентитети спрам опазивог понашања; Понашање, посматрање понашања и посматрање посматрања; Есенцијализам спрам релационизма; Проблеми цртистичког приступа – недоследност, полисемичност, контекст и конструктивистичка алтернатива; Епистемолошки став о онтолошком примату односа у конституисању личности: односи између особа као фабрика друштвеног настајања.

9. недеља
вежбе - Девети термин за вежбе:
• Први пример анализе дискурса: Дискурзивна психологија (Ј. Поттер, М. Wетхерелл). • Текст: «Нациста који се не каје» • Појмови: «Интерпретативни репертоар», «позиција субјекта» и «идеолошке дилеме» • Питања за анализу: који објекте конституише текст; који интерпретативни репертоари се могу идентификовати, које позиције субјеката заузимају учесници.

10. недеља
предавање - Десети термин за предавања:
• Проблем исказивања људске субјективности (Личност и сродни појмови; Личност као надилажење индивидуалности; Вреднована личност: карактер; Личност у очима других: тип; Личност као устројство различитих функција: Его, Супер Его и Ид; Рефлексивни потенцијал личности: Јаство и приватност «говора првог лица»; Сржни аспекти личности: идентитет – монолитност спрам полифрености, интегрисаност спрам фрагментисаности, постојаност и промена; Личност и друштвена очекивања: улога; Деприватизација субјекти

10. недеља
вежбе - Десети термин за вежбе:
• Други пример анализе дискурса: Критичка анализа дискурса (Ј. Ван Дијк, Ходге & Кресс) • Текст: Рекламе за козметичке производе у женским часописима • Појмови: «Жанр», «Поредак дискурса», «Идентитети и хегемонија»; «Критичка социолингвистика» • Питања за анализу: О чему се говори у тексту; како се текстуално производе репрезентације, социјални односи, идентитети, вредности, који су све жанрови заступљени у тексту, на који начин се комбинују, како је текст лингвистички организован

11. недеља
предавање - Једанаести термин за предавање:
• Проблем образлагања људске делатности и агенсност (Од узрока из прошлости ка узроцима из будућности – реактивност спрам проактивности; Од мотивације ка интенционалности; Од статичког до динамичког приступа; Од постојаности ка промени; Од понашања ка значењу). • Проблем денатурализације личности (Развој и формирање личности - од урођености и датости ка потенцијалности; Од природних категорија до социјалних конструкција; Друштвено-историјски аспекти поимање личности; Од филогенезе до социогене

11. недеља
вежбе - Једанаести термин за вежбе:
• Трећи пример анализе дискурса: М. Фоуцаулт и Ј. Деррида • Текст: Одломци из књиге «Мотивација и личност» А. Маслова • Појмови: Аутореференцијалност језика и деконструкција, бинарне опозиције и «рАзлика», моћ/знање и технологије јаства. • Питања за анализу: Које су прећутне претпоставке у тексту, шта се у тексту узима «здраво за готово», о чему се говори као о стварном, природном и евидентном, које бинарне опозиције се могу идентификовати у тексту, на који нсу те опозиције хијерархизоване

12. недеља
предавање - Дванаести термин за предавање:
• Проблем политизовања проучавања личности (Од моралне индифиерентности ка политичкој виности психологије личности; • Сазнавање као облик вршења моћи; Репресивност дискурса о личности: политика психологије).

12. недеља
вежбе - Дванаести термин за вежбе:
• Проблем моћи у проучавању личности • «Суђење» А. Мекензију: Изазов и спремност за разумевање. • Знање: Моћ да се дефинишу други.

13. недеља
предавање - Тринеасти термин за предавање:
• Проблем нормалности лиичности: Од биолошке основе до социјалне конструкције поремећаја (Описивање девијантности личности као идеолошка прескрипција; Патологизација као происход нормирања личности; Еманципација личности и подизање гласа - Политика идентитета). • Завршна разматрања, дискусија и евалуација курса.

13. недеља
вежбе - Тринеасти термин за вежбе:
• Вршење моћи у психологији: Проблем класификације нормалности. • «Дизање гласа» као отпор позиционирању: Политика идентитета. • Завршна дискусија евалуација вежби
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
• Hol, K i Lindzi, G. (1983): Teorije ličnosti (Frojd: 55-85; Jung: 125-152; Adler: 162-172; Maslov: 259-267; Rodžers: 274-290; Olport: 411-435;. Beograd: NOLIT.
• V. Ber (2001): Uvod u socjalni konstrukcionizam (str. 81-97 i 206-233). Beograd: Zepter Book World.
K. Gergen i M. Gergen (2006): Socijalna konstrukcija: Ulazak u dijalog. Beograd: Zepter Bookworld.
D. Stojnov (2003): Psihologija licnih konstrukata: Uvod u teoriju i terapiju (3-26; 51-128).Beograd: Zepter Book World.
D. Stojnov (2005): Pd spihologije licnossti ka psihologiji osoba. Beograd: Institut za pedgoska istrazivanja.
B. V. Popovic (2002): Bukvar psihologije licnosti (str. 9-59 i 206-233). Beograd: DPS.
↑↑↑