Psihologija
Курс:
Конструктивистички приступ фацилитацији (докт.) У оквиру предмета: Конструктивистички приступ фацилитацији
Број бодова: 10.00 изборни предмет Садржај предмета: а. Доктрина неутемељености као метатеоријска позиције заједничка за конструктивистичке форме фацилитације; б. Епистемологија конструктивистичког приступа фацилитацији: релативизам, релационизам, партиципативизам, потенцијализам; в. патологизација друштва и конструктивистичко схватање психолошких поремећаја у контексту моћи; г. "Технологије јаства" и врсте фацилитације у конструктивистичком приступу; д. конструктивистички приступ процени; ђ. технике процене; конструктивистички приступ фацилитацији промене: начела, модалитети и технике; е. уважавајућа комуникација и начини говора примерени конструктивистичкој фацилитацији; ж. евалуација фацилитације и питање метакритеријума Циљ изучавања предмета: Усвајање фундаменталних знања, као и основних појмова и техника из области конструктивистичке фацилитације.
Припремање студената за практичан рад са клијентима у различитим контекстима.
Предуслови за полагање: Нема посебних предуслова. Облици наставе: Активно учење.
|
План курса:
1. недеља предавање - Упознавање; филозофски корени
•Упознавање са садржајем предмета, начином предавања и испитивања и литературом.
•Доктрина неутемељености као метатеоријска позиција заједничка за конструктивистичке форме фацилитације (филозофски корени - софизам, скептицизам, будизам, номинализам, перспективализам, прагматизам и нео-прагматизам; савремена филозофија науке и постмодерна схватања).
|
2. недеља предавање - Епистемологија конструктивистичког приступа фацилитацији
Епистемологија конструктивистичког приступа фацилитацији (мултиперспективизам, плурализам референтних оквира и епистемолошки релативизам; примат људских односа над суштином, партиципативна епистемологија, потенцијализам људског развоја; слобода, агенсност и одговорност) |
3. недеља предавање - Конструктивистичко схватање психолошких поремећаја
"Патологизација друштва" и конструктивистичко схватање психолошких поремећаја у контексту савремене кратологије. |
4. недеља предавање - "Технологије јаства" и врсте фацилитације
"Технологије јаства" и врсте фацилитације у конструктивистичком приступу (психотерапија, саветовање, коучинг, рефлексивне праксе, итд.) |
5. недеља предавање - Стање транзиције као потка конструктивистичке фацилитације
Идеја стања транзиција као потка конструктивистичке фацилитације (анксиозност, страх, претња, кривица, агресивност и хостилност) |
6. недеља предавање - Приступ процени; супсумација; вештине фацилитације
Конструктивистички приступ процени (испитивање и обухватање значења)
Идеја супсумације значења
Вештине конструктивистичке фацилитације
|
7. недеља предавање - Квантитативне конструктивистичке технике процене значења
Квантитативне конструктивистичке технике процене значења (Мрежа репертоара конструката улога, Мрежа зависности, Мрежа Импликација, Мрежа отпорности према променама) |
8. недеља предавање - Квалитативне технике процене значења; релационе технике; структуралне технике
Квалитативне конструктивистичке технике процене значења
Фрагментација идентитета и екстернализација унутрашњег дијалога: релационе технике (Заједница јастава, ПЕГ, Екстернализација)
Хијерархизација ментација: структуралне технике (Ледеринг, Пирамидинг и Осавремењени пирамидинг, АБЦ).
|
9. недеља предавање - Конструктивистичко схватање симптома и психолошких поремећаја
Конструктивистичко схватање симптома и психолошких поремећаја (симптом као мера значења и реда у систему, поремећај као избор, одбрана конструката идентитета и настојање да се одржи животни смисао). |
10. недеља предавање - Конструктивистички приступ фацилитацији промене-основна начела
Конструктивистички приступ фацилитацији промене: основна начела(одвијање циклуса искуства; проблеми са доношењем одлука; турбулентност и дисипативне структуре; отпор; заштаита конструката идентитета "суперемпиричном" или "супердогматичном" стратегијом; транзиције и дисконтинуитет). |
11. недеља предавање - Конструктивистички приступ фацилитацији промене-циљеви
Конструктивистички приступ фацилитацији промене: циљеви (повећање пермеабилности надређене структуре; вербализација превербалних делова сржне структуре; распршење зависности, померање од преемптивног ка пропозиционалном конструисању; артикулација и стезање сржне улоге; реконструкција система као главни циљ фацилитације промене) |
12. недеља предавање - Конструктивистичко схватање психотерапијског односа
Конструктивистичко схватање психотерапијског односа (улога психотерапеута, лаковерни приступ, отвореност према превари, отвореност према одбацивању и отвореност према губљењу моћи; трансфер и контратрансфер зависности, отпор) |
13. недеља предавање - Однос и комуникација током процеса конструктивистичке фацилитације
Однос током процеса конструктивистичке фацилитације (лаковерни приступ; пропозиционалност; питање моћи и однос улога).
Уважавајућа комуникација и начини говора примерени конструктивистичкој фацилитацији;
|
14. недеља предавање - Евалуација учинка и критеријуми евалуације
Евалуација учинка у конструктивистичкој фацилитације
Питање критеријума и метакритеријума евалуације
|
15. недеља предавање - Евалуација курса
Завршна разматрања и eвалуација курса. |
Литература и извори података: ***
Општа обавезна литература
Fransella, F. (Ed.) (2003) International Handbook of Personal Construct Psychology. Chichester: John Wiley & Sons.
Neimeyer, R.; Mahoney, M. (1995) Constructivism in Psychotherapy. Washington, DC: APA.
Pavlović, J.; Stojnov, D. (2011) Personal construct coaching: “New/old“tool for personal and professional development.
Stojnov, D. (2003) Psihologija ličnih konstrukata: uvod u teoriju i terapiju. Beograd: Zepter Book World.
Stojnov, D. (2011) Od psihologije ličnosti ka psihologiji osoba, drugo izdanje. Novi Sad, Mediterran Publishing.
Stojnov, D. (2010): Psychotherapist-as-a-philosopher-of-science. U: J. Raskin, S. Bridges, & R. Neimeyer (Eds.), Studies in Meaning 4, 313-356. NY: Pace University Press.
Stojnov, D.; Procter, H. (2012): Spying on the self: Reflective elaborations in personal & relational construct psychology.