Pedagogija

Курс:
Акциона истраживања (докт.)
У оквиру предмета: Акциона истраживања
Предавачи: др Лидија Мишкељинванредни професор
Број бодова: 10.00
изборни предмет
Садржај предмета: Теоријска Порекло и базичне карактеристике акционог истраживања: Левинов и савремени модели акционог истраживања. Пракса као предмет акционог истраживања: схватање односа теорије и праксе, делања и сазнања (акције и рефлексије) као основне епистемолошке премисе акционог истраживања: разлике у односу на друге приступе у педагошким истраживањима. Метод акционог истраживања: спирала циклуса планирања-акције-посматрања-евалуације. Специфичност примене техника за прикупљања и анализе података. Врсте рефлексије, самоевалуација и професионална критика. Типови акционог истраживања и њихови епистемолошки оквири. Колаборативно акционо истраживање: улога истраживача/фацилитатора. Акционо истраживање као начин развијања курикулума, трансформације образовних институција у заједнице које уче и професионалног развоја практичара Практична настава: Планирање и извођење првих корака акционог истраживањ, истраживање на терену; писани извештаји; презентација.
Циљ изучавања предмета: Увођење студената у специфичне карактеристике, принципе и процедуре акционог истраживања на практично-техничком и методолошко-епистемолошком плану.
Предуслови за полагање: Студент треба да има сопствену образовну праксу или могућност да обави почетне кораке истраживања у конкретној образовној пракси (вртићу, школи и сл.)
Облици наставе: предавања са дискусијом, рад у групама, семинарска и практична вежбања, мини истраживања и извештаји студената са презентацијом
Литература и извори података: ***
Општа обавезна литература
Kemmis, S, & McTaggart, R.,(1988) The Action Research Planner, Geelong, Victoria, Deakin University Press
Крњаја, Ж., (2009) Контекст у учењу и подучавању, Београд: Задужбина Надрејевић
Мишкељин, Л. (2008) Дечји вртић као извор курикулума, Београд: Задужбина Андрејевић
Пешић, М., (1989) "Програмирање васпитно-образовног рада по областима: једно акционо истраживање", Предшколско дете, вол. 19, бр. 2
Пешић, М., (1998) "Алтернативне епистемологије педагошких истраживања" и "Акционо истраживање и критичка теорија васпитања", у: Пешић и сар., Педагогија у акцији, Београд, ИПА
Atweh, B., Kemmis, S., Weeks., P., (1998) Action Research in Practice, London, Routledge
Elliott, J., (1985) "Facilitating action research in schools: Some dilemmas", u: R. Burges, ed: Field Methods in the Study od Education, London, The Falmer Press
Elliott, J., (1998) The Curriculum Experiment, Buckingham, Open University Press. (178 -190)
Мишкељин Л. (2008) „Отворени курикулум дечјег вртића“ Београд: Настава и васпитање бр. 2, стр. 191-199
Општа допунска литература
McKernan, J., 1991/2000, Curriculum Action Research, London, Kogan Page
Elliott, J., (1991) Action Research for Educational Change, Buckingham, Open University Press ((43-90)
Carr, W., Kemmis, S., (1986) Becoming Critical
↑↑↑