Arheologija

Курс:
Динaстички Египат: континуитет и метаморфозе (докт.)
Предавачи:
Не постоје подаци о траженом предавачу.
Број бодова: 10.00
изборни предмет
Садржај предмета: Лако уочљив у дуговечности рано насталог стила у ликовној уметности и коришћења хијероглифског писма, континуитет се може пратити и у религијском, друштвеном и привредном систему династичког Египта. Сами Египћани су велику важност придавали стабилности, непроменљивости, а проток времена су схватали као циклусе који се понављају (дневни циклус, годишњи ритам природе, владавина појединачног владара) и истовремено као вечност, док је појам промене имао негативну вредност. Додир са спољним светом, економске кризе или раст, друштвена покретљивост, однос престонице и провинције, промене у технологији су само неки од фактора који су, међусобно зависни, доводили до промена. Посматрани у дугим временским периодима, неки аспекти египатске културе су претрпели видне промене, а особито у доба грчке и римске власти су неке њене манифестације доживеле метаморфозу. Полазне тачке преиспитивања процеса културне промене чиниће фунерарни споменици и писани извори, у чијој ће анализи осим археолошких бити
Циљ изучавања предмета: Подршка способности да се друштвени процеси сагледавају и преиспитују на широком плану, на основу сложених и разнородних података и на теоријско-методолошки утемељен начин; подршка интер- и мултидисциплинарном приступу у научном истраживању.
Предуслови за полагање: солидно познавање енглеског језика, пожељно радно знање немачког или француског
Облици наставе: уводна предавања, семинари, дискусије, менторски рад; израда и одбрана усмене презентације, завршни писани рад (до 4 000 речи)
Литература и извори података: ***
Општа обавезна литература
BAINES, J. 1983. Literacy and Ancient Egyptian Society. Man: The Journal of the Royal Anthropological Society 18(3): 572-599.
BAINES, J. 1996. Contextualizing Egyptian representations of society and ethnicity. In The Study of the Ancient Near East in the 21st Century, ed. by J. S. Cooper and G. Schwartz, 339–84. Winona Lake: Eisenbrauns.
BOCHI, P. A. 1994. Images of Time in Ancient Egyptian Art. Journal of the American Research Center in Egypt 31: 55-62.
GOZZOLI, R. 2009.History and Stories in Ancient Egypt. Theoretical Issues and the Myth of the Eternal Return.In Das Ereignis Geschichtsschreibung zwischen Vorfall und Befund,ed. M.Fitzenreiter,103-115
QUIRKE, S. 2009-2010. Provincializing elites: defining regions as social relations. In Elites et pouvoir en Egypte ancienne, ed. by J. C. Moreno García= CRIPEL 28: 51-66.
RIGGS, C. 2005. The Beautiful Burial in Roman Egypt. Art, Identity, and Funerary Religion, Oxford: OUP.
SHORTLAND, A.J. (ed.). 2001. The Social Context of Technological Change. Egypt, the Aegean and the Near East 1650-1150 BC. Oxford: Oxbow.
WENKE, R.J. 1997. Anthropology, Egyptology, and the Concept of Cultural Change. In Anthropology and Egyptology. A Developing Dialogue, ed. by J. Lustig, 117-136. Sheffield: Sheffield Academic Press.
WILLEMS, H. (ed.). 2001. Social Aspects of Funerary Culture in the Egyptian Old and Middle Kingdoms. OLA 103. Leuven: Peeters.
Општа допунска литература
ASMAN, J. 2011. Kultura pamćenja. Beograd: Prosveta.
BOURIAU, J., and J. PHILLIPS (eds.). 2004. Invention and Innovation: The Social. Context of. Technological. Change. 2. Egypt, the Aegean and the Near East 1650-1150 BC. Oxford: Oxbow.
BOURRIAU, J. 1991. Patterns of change in burial customs during the Middle Kingdom. In Middle Kingdom Studies, ed. by S. Quirke, 3-20. New Malden: SIA Publishing.
PARKINSON, R.B. 2002. Poetry and Culture in Middle Kingdom Egypt. A Dark Side of Perfection. London: Continuum Press.
VASILJEVIĆ, V. 2001. Von der Kontinuität des Themas von Bettenritual in Privatgräbern des Mittleren Reiches. Studien zur Altägyptischen Kultur 29: 349-356.
WENDRICH, W. 2010, Epilogue: Eternal Egypt Deconstructed. In Egyptian Archaeology, W. Wendrich (ed.), 274-278. Oxford: Willey-Blackwell.
↑↑↑