Педагогија

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
предавање - Упознавање са програмом.
- Упознавање са програмом (циљевима, садржајима, начином рада, литературом), правима и обавезама студената, начинима вредновања и оцењивања.

1. недеља
вежбе - Студентски рад кроз историју и рад студената у историји педагогије.
- Интерпретација студентског рада (negotia scholaria) кроз историју школства и универзитета. - Развој педагошке терминологије – етимологија и интерпретација значења (paideia, humanites, educatio, култура, институција, школа, дидактика, теорија, пракса, професор...).

2. недеља
предавање - Историја педагогије у систему педагошких дисциплина.
– Предмет и задаци историје педагогије. Однос историје педагогије и других педагошких дисциплина (опште педагогије, компаративне педагогије, школске педагогије, дидактике). – Однос историје педагогије и других наука (историје, историје филозофије, историје књижевности).

2. недеља
вежбе - Историја педагогије, историја детињства и историја васпитања.
- Улога истраживања историје детињства и историје вапитања у историји педагогије.

3. недеља
предавање - Системи васпитања у Спарти и Атини.
– Циљеви, садржаји и методе васпитања и образовања у Спарти и Атини.

3. недеља
вежбе - Како читамо? Анализа изворног дела.
- Анализа текста: Плутарх (1960): „О спартанском васпитању“, Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 7-10.
Литература: Плутарх (1960): „О спартанском васпитању“, Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 7-10.

4. недеља
предавање - Педагошка мисао у хеленској филозофији.
- Софисти као учитељи.

4. недеља
вежбе - Сократ као васпитач.
- Дијалог у васпитању и образовању.
Литература: – Ксенофонт (1960): „Записи о Сократу – Сократова метода“, у Збирка текстова педагошких класика, Саврмена администрација, Београд, стр. 11-13.

5. недеља
предавање - Платонова васпитна држава.
- Реформација појма paideia. - Положај васпитања у савршено праведној држави. - Закони за образовање народа. Образовање владара. - Критика музичког образовања. - Васпитна вредност поезије.

5. недеља
вежбе - Анализа дела (изводи): Платон: Држава.
- Анализа дела (изводи): Платон, Држава.

6. недеља
предавање - Аристотелова paideia.
- Аристотел као учитељ. - Утемељење сврхе – циља васпитања. - Периодизација развоја. - Интелектуално, морално, естетско и физичко васпитање. - Изучавање слободних наука. - Анализа дела (изводи): Аристотел, Политика.
Литература: – Аристотел (1984): Политика, БИГЗ, Београд, стр. 202-214.

6. недеља
вежбе - Компаративни преглед грчке паидеје.
- Компаративни преглед грчке паидеје (Софисти – Сократ – Платон – Аристотел)

7. недеља
предавање - Васпитање у Хеленизму и Старом Риму.
- Образовање као „секуларна религија“ у Хеленизму. - Породично васпитање у Римском царству. - Школство и просвета у Римском царству.
Литература: Медински, Е. Н.: Историја педагогике, стр. 50-56.

7. недеља
вежбе - Педагошка схватања М. Ф. Квинтилијана.
- Анализа дела (изводи): Квинтилијан, М. Ф. Образовање говорника. - Историја читања – како су читали Грци, како Римљани? Старе библиотеке.
Литература: Марко Фабије Квинтилијан (1960): „Образовање говорника”, у Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 54-65.

8. недеља
предавање - Васпитање, образовање, просвета и школство у средњем веку.
- Положај детета и карактер васпитања у средњем веку. - Однос цркве и школе у средњем веку (парохијалне, манастирске и катедралне школе) - Седам слободних вештина. - Градске (сенатске, цеховске и гилдијске) школе. - Ритерска култура и образовање.
Литература: Леон Жлебник (1962): Општа историја школства и педагошких идеја, Научна књига, Београд, стр. 33-40.

8. недеља
вежбе - Развој универзитета.
- Први универзитети, студентски живот, настава и учење.

9. недеља
предавање - Педагогија хуманизма и ренесансе.
- Еразмо Ротедармски и обнова хуманизма. - Педагошка мисао Франсоа Раблеа.
Литература: Александар Бановић (1951): „Франсоа Рабле и његов Гаргантуа“, Савремена школа (Београд), бр. 1-2, стр. 117-120.
– Светозар Дунђерски (2000): „Еразмо и образовање жена“, Педагошка стварност, Нови Сад, бр. 9-10, стр, 736-747.

9. недеља
вежбе - Педагогија хуманизма и ренесансе.
- Анализа дела (изводи): Мишел Монтењ, Огледи о васпитању.
Литература: Мишел Монтењ (1960): „Огледи о васпитању“, у Збирка текстова педагошких класика, Веселин Маслеша, Сарајево, 1964, стр. 84-94.

10. недеља
предавање - Педагошка мисао Т. Мора и Т. Кампанеле. Педагошка мисао Т. Кампанеле.
– Од Платонове васпитне државе до Града сунца. – Анализа дела (изводи): Мор, Т. Утопија и Кампанела, Т. Град сунца.
Литература: Томас Мор (1960): „Утопија“, Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 95-100.
– Томазо Кампанела (1960): „Град сунца“, Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 101-109.

10. недеља
вежбе - Школе и образовање у време реформације и контрареформације.
- Школе и образовање у време реформације и контрареформације. - Анализа извора – “Ratio studiorum et institutiones scholasticae societatis Jezu“, (Језуитски школски устав).
Литература: “Ratio studiorum et institutiones scholasticae societatis Jezu“ (Језуитски школски устав), у Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, 1960, Београд, стр. 110-114.

11. недеља
предавање - Педагошко дело Јана Амоса Коменског.
- Живот и педагошки рад Ј. А. Коменског.
Литература: – Јан Амос Коменски (2000): Материнска школа, ЗУНС, Београд.

11. недеља
вежбе - Припрема за колоквијум.
- Осмишљавање оквирних тема, питања, проблема (колоквијум није обавезан, није предиспитна обавеза)

12. недеља
предавање - Филозофске и анрополошке основе педагогије Ј. А. Коменског.
- Схватање детета и детињства Ј. А. Коменског.

12. недеља
вежбе - Колоквијум.
- Колоквијум (колоквијум није обавезан, није предиспитна обавеза).

13. недеља
предавање - Ј. А. Коменски као идеолог основне школе.
- Пансофијска основа Велике дидактике.

13. недеља
вежбе - Дидактика Ј. А. Коменског.
- Анализа изворне литературе: Јан Амос Коменски (2000): Велика дидактика, ЗУНС, Београд, стр. 40-108, 156-197.

14. недеља
предавање - Морaлано васпитање у педагогији Ј. А. Коменског.
- Морaлано васпитање у педагогији Ј. А. Коменског.

14. недеља
вежбе - Моралано васпитање у педагогији Ј. А. Коменског.
- Морaлано васпитање у педагогији Ј. А. Коменског.

15. недеља
предавање - Материнска школа Ј. А. Коменског у савременом контексту.
- Комапаративна анализа Материнске школе и савременог текста о породичном васпитању намењеног широком кругу читалаца.

15. недеља
вежбе - Материнска школа Ј. А. Коменског у савременом контексту.
- Комапаративна анализа Материнске школе и савременог текста о породичном васпитању намењеног широком кругу читалаца.

16. недеља
предавање - Педагошке идеје Џона Лока.
- Значај, могућности и циљ васпитања. - Васпитање и образовање џентлмена. - Физичко, морално и интелектуално васпитање. - Садржаји и методе наставног рада. - Анализа дела (изводи): Џон Лок, Мисли о васпитању.

16. недеља
вежбе - Схватања Џона Лока о васпитању.
- Анализа метода васпитања Џ. Лока (о дечијој лажи, страху, љубомори ..., награде и казне у васпитању).

17. недеља
предавање - Концепција природног васпитања Жан Жак Русоа.
- Педагошко дело и идеје Жан Жак Русоа. - Принципи слободе и природности у васпитању. - Значај, могућности, суштина, циљ васпитања. - Садржај, организација васпитања и образовања у појединим фазама развоја.
Литература: – Александар Бановић (1951): „Један осврт на Русоовог Емила”, Савремена школа (Београд), 1951, бр. 3-4, стр. 84-89.

17. недеља
вежбе - Интелектуално васпитање у делу Ж. Ж. Русоа.
- Учење и поучавање на различитим узрастима, наставни садржаји и методи.

18. недеља
предавање - Морално и религијско васпитање у делу Ж. Ж. Русоа.
- Принципи природности и слободе у моралном и религијском васпитању.

18. недеља
вежбе - Радно и васпитање жене у делу Ж. Ж. Русоа.
– Компаративна анализа схватања о радном васпитању Ј. А. Коменског, Џ. Лока, Ж. Ж. Русоа.

19. недеља
предавање - Педагошки програми Француске буржаоске револуције.
- Педагошки програми Француске буржаоске револуције.

19. недеља
вежбе - Анализа референтних часописа из историје педагогије.
- Анализа референтних часописа из историје педагогије: History of education, Padagogica Historca, History od education qortaly.

20. недеља
предавање - Педагошке идеје Јохана Хајнриха Песталоција.
- Педагошки списи и практични педагошки рад. - Однос педагошке теорије и праксе у делу Ј. Ф. Песталоција.
Литература: – Милорад Ванлић (1964): „Предговор“ (у књизи Како Гертруда учи своју децу), Просвета, Београд.

20. недеља
вежбе - Васпитање ума, срца и руке Ј. Ф. Песталоција.
- Суштина васпитног процеса, основна начела наставног рада. - Анализа дела (изводи).
Литература: Песталоци, H. J. (1960): „Вечерњи час једног насељеника“, „Линхард и Гертруда“, „Писмо једном пријатељу о боравку у Штанцу“у Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 266-284.

21. недеља
предавање - Немачка педагогија XVIII и XIX века.
- Кантова предавања из педагогије.

21. недеља
вежбе - Немачка педагогија XVIII и XIX века.
- Анализа дела (изводи): Кант, И. Васпитање деце.

22. недеља
предавање - Хербатров педагошки систем.
- Хербартова педагогија (филозофско-научне основе педагошког система, етика и психологија као темељ научне педагогике, циљ васпитања, средства васпитања, настава, васпитање у ужем смислу, хербартовска педагогика). - Хербартијанство у европској педагогији (Т. Цилер, К. Ф. Стој, В. Рајн).
Литература: Хербарт, Ј. Ф. (1976): Говор при отварању предавања о педагогици (1802), Настава и васпитање, бр. 4, стр. 415-424.
Деспотовић, П. (1902): Историска педагогика, Београд, стр. 320-328.

22. недеља
вежбе - Хербартово учење о настави.
- Теорија формалних ступњева у настави. Анализа наставне јединице конципиране по теорији формалних ступњева.

23. недеља
предавање - Педагошке идеје Фридриха Фребела.
- Педагошко дело и идеје (природа васпитаника, суштина васпитног процеса, циљ васпитања). - Основни принципи педагошког рада.
Литература: – Медински, Е. Н.: Историјa педагогије, Београдм стр. 320-337.
– Зорослав Спевак (2007): „Коменски, Фребел, Монтесори – од индивидуалног ка универзалном“, Педагогија (Београд), бр. 2, стр. 175-182.

23. недеља
вежбе - Значај и улога дечје игре, дечји дарови, дечји вртови Фридриха Фребела.
– Анализа дела (изводи): Ф. Фребел, Васпитање човека.
Литература: – Фридрих Фребел (1960): „Васпитање човека“,у Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 346-354.

24. недеља
предавање - Педагошки погледи Роберта Овена.
– Анализа дела (изводи): Овен, Р. „Говор становницима Њу Ленарка“.
Литература: – Роберт Овен (1957): „Говор становницима Њу Ленарка“, у Нови поглед на друштво, Култура, Загреб, стр. 147-181.

24. недеља
вежбе - Припрема за испит.
- Осмишљавање оквирних тема, проблема, питања.

25. недеља
предавање - Антрополошка педагогија Константина Димитријевича Ушинског.
- Схватања о педагогији као науци. - Однос педагошке теорије и праксе. - Циљ васпитања. - Принципи наставног рада. Личност наставника.

25. недеља
вежбе - Анализа дела: К. Д. Ушински Човек као предмет васпитања.
- Анализа дела (изводи): К. Д. Ушински Човек као предмет васпитања.

26. недеља
предавање - Васпитање за демократију Џона Дјуија.
- Васпитање за демократију (школа као социјални микрокосмос). - Принципи наставног рада.
Литература: – Едвард Клапаред (1920): Педагогија Џона Дјуија, Београд.

26. недеља
вежбе - Дјуијева „Лабораторијска школа“.
- Дјуијева „Лабораторијска школа“.

27. недеља
предавање - Педагошка мисао Антона Семијоновича Макаренка.
- Принципи васпитног рада: принцип васпитања у колектву и за кокелктив, принцип радног васпитања.
Литература: – Теодосић, Р. (1965): „Предговор“, у А. С. Макаренко, Педагошка поема, ЗУНС, Београд, стр. 1-20.

27. недеља
вежбе - Педагошка мисао Антона Семијоновича Макаренка.
- Анализа дела (изводи): А. С. Макаренко, Изабране педагошке расправе, А. С. Макаренко, Педагошка поема.
Литература: – Антон Семијонович Макаренко (1975): Изабране педагошке расправе, Веселин Маслеша, Сарајево, стр. 97-134.
– Антон Семијонович Макаренко (1965): Педагошка поема, ЗУНС, Београд, стр. 1-20.

28. недеља
предавање - Припрема за испит.
- Осмишљавање оквирних тема, проблема, питања.

28. недеља
вежбе - Припрема за испит.
- Осмишљавање оквирних тема, проблема, питања.

29. недеља
предавање - Евалуација програма, рада наставника и студената.
- Евалуација програма, рада наставника и студената.

29. недеља
предавање - Евалуација програма, рада наставника и студената.
- Евалуација програма, рада наставника и студената.

30. недеља
предавање - Евалуација истраживачких задатака које студенти нису реализовали током семестра.
- Презентација резултата истраживачког рада.

30. недеља
вежбе - Евалуација истраживачких задатака које студенти нису реализовали током семестра.
- Презентација резултата истраживачког рада.
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
− Зорић, В. (2010): Лабораторијска школа Џона Дјуија, Настава и вапитање, год. 59, бр. 4, стр. 646-657.
− Кант, И. (1999): Васпитање деце, Фамилист – Београд, стр, 1-18.
− Коменски, Ј. А. (2000): Велика дидактика, ЗУНС, Београд, стр. 40-108, 157-197.
− Лок, Џ.(1967): Мисли о васпитању, ЗУНС, Београд, стр. 42-92, 129-144.
− Платон (1966): Држава – књига VII, БИГЗ, Београд, стр. 206-237.
− Русо, Ж. Ж. (1989): Емил или о васпитању, Естетика, Ваљево – Београд, стр. 11-44, 76-82, 171-199, 214-229, 231-246.
− Тешић, В. (1987): Општа историја педагогије (ауторизована скрипта).
- Ушински, К. Д. (1957): Човек као предмет васпитања, Сарајево, 13-38.
− Шмит, В. (1970): „Јан Амос Коменски“, Педагогија (Београд), бр. 1, стр. 5–26.
↑↑↑