Историја уметности
Курс:
Методологија историје уметности (осн.) У оквиру предмета: Методологија историје уметности
Предавачи:
др Предраг Драгојевић, редовни професор
др Јелена Ердељан, редовни професор др Ненад Макуљевић, редовни професор обавезни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: Главни методи историје уметности, настанак и развој сваког појединог метода, његове могућности и проблеми у примени, дефиниције метода које се из наведеног могу извести.
Практичан рад на сакупљању података о уметнику и тумачењу његовог дела (методолошко артикулисање комуникације са ликовним делом која је започета предметом Писање о уметности). Циљ изучавања курса: Практични приказ примене метода историје уметности.
Укључивање студента у стручни рад на изради савремених "методолошких алата" за тумачење ликовних дела.
Предуслови за полагање: Завршене предиспитне обавезе из предмета Писање о уметности. Облици наставе: Предавања са пројекцијама и дискусије праћене примерима из праксе. Консултације које прате самостални рад студента.
|
План курса:
1. недеља предавање - Увод
Основно о курсу; формирање група, подела обавезне литературе, спискова допунске литературе, и спискова испитних питања. Дефинисање предиспитних обавеза. Литература: H. Zedlmajr, Problem interpretacije, Život umjetnosti 11-12 (Zagreb 1970) 107 i dalje.
|
M. Koen - E. Najgel, Uvod u logiku i naučni metod, Beograd 2004, 213-217 (логика и метод науке); 396-410 (шта је научни метод); 218-241 (хипотезе и научни метод); 242-261 (класификација, дефиниција).
2. недеља предавање - Фактографски метод
Историја и дефиниција фактографског метода. Начини примене. |
3. недеља предавање - Атрибуциони метод
Историја, водећи представници, дефиниција. |
4. недеља предавање - Атрибуциони метод
Препознавање у текстовима. Примена у пракси. Литература: Kunstkritische Studien über italienische Malerei. Die Galerien Borghese und Doria Panfili in Rom – von Ivan Lermolieff, Leipzig 1890.
|
5. недеља предавање - Иконографски метод
Историја, елементи, представници и дефиниција. Литература: Иконографски метод у темељима београдске школе историје уметности. Зборник Језик музике. Музика и религија / Реч и слика. Иконографија и иконографски метод – теорија и примена, Крагујевац 2012,315-325
|
6. недеља предавање - Иконографски метод
Препознавање у тексту. Примена у пракси. |
7. недеља предавање - Културолошки метод
Историја и главни представници. Дефиниција. Литература: J. Burkhart, Kultura renesanse u Italiji, Beograd 1953; И. Тен, Филозофија уметности, Београд 1955.
|
8. недеља предавање - Културолошки метод
Препознавање у тексту. Примена у пракси. |
9. недеља предавање - Иконолошки метод
Историја, главни представници. Дефиниција. Литература: E. Panovski, Umetnost i značenje. Ikonološke studije, Beograd 1975, Uvod.
|
10. недеља предавање - Иконолошки метод
Препознавање у тексту. Примена у пракси. |
11. недеља предавање - Метод група, упоредни метод и метод низова
Три сродна метода, али међусобно различита по теоријском приступу. Историја и дефиниција кроз сличности и разлике. Литература: S. Renak, Apolo. Opšta istorija likovnih umetnosti, Beograd 1960. (ili neko drugo izdanje).
|
Јозеф Стшиговски и пријем његовог метода код српских историчара уметности. Идеолошко и методолошко у мишљењу о уметности, Зборник Матице српске за ликовне уметности 40 (Нови Сад 2012) 163-172.
12. недеља предавање - Метод група, упоредни метод и метод низова
Препознавање три метода у тексту. Начини примене у пракси. |
13. недеља предавање - Термин за надокнаде
Литература: П. Драгојевић, "Одељење за историју уметности", зборник Филозофски факултет 1838-1998, Београд 1998, 361-393.
|
14. недеља пројекат - Припрема за испит
На испиту треба знати: 1) дефиниције свих метода; 2) историјски развој једног метода; 3) препознавање неколико метода у одломцима из текстова; 4) примену више метода на тумачењу групе ликовних дела.
|
15. недеља - - Припрема за испит. Испит
Испит је у писаној форми, у трајању од 60 минута. |