Историја уметности

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
предавање - Увод
Упознавање са кандидатима, разговор о обавезама и садржају наставе, подела писаних информација, подела обавезне литературе, спискова изборне литературе и списка питања. Упутства о начину спремања испита.
Литература: П. Драгојевић, О научности београдске школе историје уметности, курс из Науке о уметности (2002), интерна семинарска публикација.

2. недеља
предавање - Разматрања о циљу и смислу истраживања уметности
Шта је циљ и смисао научног истраживања. Научно и ненаучно. Разлика између појмова: задатак, циљ, примена, употреба, смисао истраживања. Како су разматрали питање циља и смисла у београдској школи историје уметности.

3. недеља
предавање - Дефинисање предмета проучавања – дефинисање уметности?
Шта су уопште дефиниције у науци о уметности. Дефинисање предмета проучавања као питање науке или питање естетике - примери из београдске школе историје уметности.
Литература: Lessing, Laokoon ili o granicama slikarstva i poezije, Beograd 1954, 66-209.

4. недеља
предавање - Опис у науци о уметности
Дефиниције описа. Научни и ненаучни опис. Опис у науци о уметности. Развој описа у историји уметности. Врсте описа обзиром на циљ, задатак и примену рада. Опис и остали елементи научно-истраживачког рада. Примери описивања у београдској школи историје уметности.

5. недеља
предавање - Анализа у науци о уметности
Дефиниције анализе. Развој анализе у историји уметности Анализа у београдској школи историје уметности.
Литература: Gete, spisi o književnosti i umetnosti, Beograd 1959; Diderot o umetnosti, Beograd 1954, 198-254 (Esej o slikarstvu); H. Velflin, Osnovni pojmovi istorije umetnosti, Sarajevo 1965.

6. недеља
предавање - Објашњење у науци о уметности
Дефиниције објашњења у општој методологији. Научно и ненаучно објашњење. Објашњење у науци о уметности. Предмети објашњења. Основе. Примери из београдске школе историје уметности.
Литература: fon Riht (Wright), Objašnjenje i razumevanje, Beograd 1975, 182-215 (објашњење у историји и друштвеним наукама).

7. недеља
предавање - Препознавање правилности
Препознавање правилности, закономерности, понављања, принципа. Формулисање научних «закона». Питање предмета у ком се препознаје правилност. Може ли се препознати правилност у уметничком раду. Примери из историје уметности уопште и из београдске школе.
Литература: Winckelmanns Werke in einem Band, Berlin und Weimar 1976; A. Rigl, Historijska gramatika likovnih umjetnosti, Život umjetnosti 10 (Zagreb 1969) 132 i dalje.

8. недеља
предавање - Уочавање проблема. Хипотеза
Шта је уопште проблем; како га препознати. Може ли се учити откривање проблема. Проблеми као покретачи развоја научног мишљења. Шта значи ако «нема проблема»? Дефиниције хипотезе. Научне и ненаучне претпоставке. Провера хипотезе. Проблем и хипотеза у науци о уметности. Примери из београдске школе историје уметности.

9. недеља
предавање - Теорија. Теорије уметности
Кратко подсећање на садржаје предмета Теорије у науци о уметности. Научне парадигме, концепти и промене у мишљењима, научне револуције. Веза са филозофским позицијама истраживача.
Литература: T.Kun, Struktura naučnih revolucija, Bgd 1974. (научне парадигме); A.N.Vajthed, Nauka i moderni svet, Bgd 1976, 33-56(извори науке); 81-103, 104-127, 156-179(17-19.в); 180-199(релативизам); 200-211; 236-257(апстраховање); 212-235 наука и филозофија

10. недеља
предавање - Контрола над предметом проучавања
Дефиниције контроле над предметом проучавања. Врсте контроле. Контрола као смисао науке? Питање надзора над науком. Контрола у науци о уметности: над уметником (кроз ликовну критику), над условима у којима се чува или ствара и прима уметност (кроз културну политику), над самим уметничким предметом (кроз посао конзерваторске и сличних служби). Предвиђање развоја као вид контроле над уметношћу. Научно и ненаучна предвиђања. Предвиђање у науци о уметности. Примери из београдске школе.
Литература: П. Фајерабенд, Наука као уметност, Нови Сад и Сремски Карловци 1994 (превела Бранка Рајлић), 109-123 (креативност у науци); 137-171 (социјална улога науке).

11. недеља
предавање - Саопштавање
Циљ и смисао саопштавања. Видови саопштавања (усмено, писано, путем медија). Канали комуникације. Примаоци информације. Језик и терминологија. Час за реферисање о семинарским радовима.
Литература: D. Kristal, Kembrička enciklopedija jezika, Beograd s.d.

12. недеља
предавање - Употреба логике
Шта је логика, чиме се бави. Ненаучна тумачења логике. Логичари о критичким судовима о уметности. Употреба логике у науци о уметности. Појмови, судови, закључци, логичке погрешке, класификације – примери из текстова београдске школе историје уметности. Истраживање као примена логике. Логика као општа методологија. Од опште методологије до методологије историје уметности.
Литература: M. Koen - E. Najgel, Uvod u logiku i naučni metod, Beograd 1965, 1982, 2004, 213-217 (логика и метод науке); 396-410 (научни метод); 364-369 (логика критичких судова о уметности); 218-241(хипотезе); 242-261; 287-300; 388-395 (злоупотребе н. метода).

13. недеља
предавање - Закључак: језичко-појмовни системи у науци о уметности
Преглед елемената научно-истраживачког рада, закључци о њиховом облику у науци о уметности, и развијености у београдској школи историје уметности.
Литература: Ј. Цвијић, "О научном раду и о нашем Универзитету" у: Аутобиографија и други списи, Београд 1965, 294-313.

14. недеља
- - ПРИПРЕМА ЗА ИСПИТ

15. недеља
- - ИСПИТ
↑↑↑