Psychology

Psychology – Bachelor’s Degree 2009
Qualitative Research
Status: compulsory
Recommended Year of Study: 1
Recommended Semester: 2
ECTS Credits Allocated: 4.00
Pre-requisites: Familiarity with classical methodology and introduction to psychology.

Course objectives: Becoming familiar with interpretive methodological paradigm characteristic of social sciences and humanities – preparing for qualitative research in specific psychological disciplines – becoming capable of a more thorough and critical understanding of psychology.

Course description: Interpretive methodological paradigm – research designs – qualitative data collection techniques – qualitative data analysis

Learning Outcomes: Theoretical and general methodological preparedness for qualitative approach to psychological research.

Literature/Reading:
  • -Smit, Dž.: Hermeneutika i kvalitativno istraživanje. "Pedagogija", 2005/3: 315-330.
  • -Fajgelj, S.: Metode istraživanja ponašanja. Beograd, Centar za primenjenu psihologiju, 2004. (Studija slučaja; Utemeljena ili zasnovana teorija; Intervju, str. 246-256, 323. .
  • -Vigotski, L.S. Istorijski smisao psihološke krize. U: Sabrana dela 1. bEograd, ZUNS, 1996, str. 227-336.
  • -Habermas, J. Objektivističke i subjektivističke postavke teorija društvenih nauka. U: Interpretativna sociologija, prir. I. Spasić. Beograd, ZUNS, 1998, str. 175-192.
  • - Adorno, T. & Horkhajmer, M. : Sociološke studije (Individuum), Zagreb, Školska knjiga, 1980. (str. 47- 59).
  • - Ber, V.: Uvod u socijalni konstrukcionizam (Šta rade analitičari diskursa) Beograd, Cepter. (206- 233).
  • - Gergen, K.i M. Gergen: Socijalna konstrukcija. Beograd: Cepter, 2006, str. 7-41. i 63-93.
  • -Diltaj, V.: Zasnivanje duhovnih nauka, Beograd, Prosveta, 1980. (str. 49-88).
  • -Jovanović, G.: Frojd i moderna subjektivnost. Novi Sad: Svetovi, Institut za psihologiju, Beograd, 1997. (Prilog samorazumevanju moderne, str. 64 -81).
  • -Pavlović, J, Džinović, V. i Milošević, N. Teorijske pretpostavke diskurzivnih i narativnih pristupa u psihologiji. "Psihologija" 2006, vol. 39(4): 365-381.
  • - Pijaže, Ž. Epistemologija nauka o čoveku. Beograd, Nolit, 1979. (str. 41-90).
  • -Radonjić, S. Fenomenološka metoda u psihologiji, u: Uvod u psihologiju, Beograd: Zavod za udžbenike (str.76-103).
  • - Ševkušić, S. Kvalitativna istraživanja u pedagogoji. Beograd, IPI, 2011. (str. 13-111 - Filozofske pretpostavke istraživanja; Teorijske osnove kvalitativne istraživačke paradigme; O naučnom statusu kvalitativnih istraživanja)
↑↑↑